Pääsiäistä edeltää paastonaika. Paasto tarkoittaa sitä, että ihmiset ajattelevat Jeesuksen kuolemaa. Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden. Paaston ajan väri on violetti, joka on katumuksen väri.
Paastonaikaa edeltävät sunnuntait
3. sunnuntai ennen paastonaikaa | 2. sunnuntai ennen paastonaikaa | Laskiaissunnuntai
Lue lisää paastonajasta:
Tuhkakeskiviikko | 1. paastonajan sunnuntai |
2. paastonajan sunnuntai | 3. paastonajan sunnuntai |
4. paastonajan sunnuntai | 5. paastonajan sunnuntai |
Hiljainen viikko
Palmusunnuntaina kerrotaan Jeesuksen matkasta Jerusalemiin. Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko. Hiljaisen viikon torstaina, kiirastorstaina, Jeesus asetti ehtoollisen. Pitkäperjantaina Jeesus ristiinnaulittiin ja kuoli. Pitkäperjantain väri on musta.
Lue Jeesuksen kärsimyksestä ja kuolemasta:
Palmusunnuntai | Hiljaisen viikon maanantai |
Hiljaisen viikon tiistai | Hiljaisen viikon keskiviikko |
Kiirastorstai | Pitkäperjantai | Hiljaisen viikon lauantai
3. sunnuntai ennen paastonaikaa
Evankeliumi
Matt. 20:1–16
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 20
Jeesus kertoi vertauksen Jumalan valtakunnasta:
”Viinitarhan isäntä meni
aikaisin aamulla torille
palkkaamaan miehiä työhön.
Hän sopi miesten kanssa palkasta.
Sitten miehet lähtivät työhön viinitarhaan.
Aamupäivällä isäntä meni uudelleen torille.
Hän näki siellä miehiä ja
hän palkkasi heidät työhön.
Puolenpäivän aikaan ja
iltapäivällä isäntä palkkasi vielä lisää miehiä työhön.
Illalla isäntä meni torille ja
näki siellä joukon miehiä.
Isäntä kysyi heiltä:
”Miksi seisotte täällä koko päivän?”
”Kukaan ei ole palkannut meitä”,
miehet vastasivat.
”Menkää töihin minun viinitarhaani”,
isäntä sanoi heille.
Illalla isäntä maksoi työmiehille palkan.
Ensin hän maksoi heille,
jotka olivat tehneet työtä vain tunnin.
Viimeksi isäntä maksoi palkan miehille,
jotka olivat tehneet työtä koko päivän.
Jokainen sai saman palkan.
Ensin töihin tulleet miehet suuttuivat.
He sanoivat isännälle:
”Me olemme tehneet työtä koko päivän.
Viimeksi tulleet tekivät töitä vain yhden tunnin.
Silti he saivat saman palkan kuin me.”
Isäntä vastasi:
”Me sovimme aamulla, että
jokainen saa palkkaa yhden hopearahan.
Sen te saitte.
On minun asiani,
paljonko maksan muille.”
Jeesus sanoi:
”Jumalan valtakunnassa
viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja
ensimmäiset viimeisiksi.”
TAI
Evankeliumi
Matt. 19: 27–30
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 19
Pietari sanoi Jeesukselle.
”Me olemme luopuneet kaikesta ja
me olemme seuranneet sinua.
Mitä me siitä saamme?”
Jeesus sanoi oppilailleen:
”Joka minun takiani on luopunut
talostaan tai perheestään,
hän saa satakertaisesti takaisin ja
hän perii iankaikkisen elämän.”
Jeesus jatkoi:
”Kun uusi maailma syntyy,
minä istun kirkkauden valtaistuimelle.
Silloin te saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja
te saatte hallita Israelin kahtatoista heimoa.”
Jeesus lisäsi vielä:
”Monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja
monet viimeiset tulevat ensimmäisiksi.”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 17:7–10
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 17
Jeesus kertoi vertauksen isännästä ja palvelijasta:
”Isäntä on lähettänyt palvelijan kylvämään tai
paimentamaan karjaa.
Kun palvelija palaa kotiin,
isäntä sanoo hänelle:
’Laita minulle syötävää ja
tarjoile ruoka minulle.
Sen jälkeen saat sinä syödä ja juoda.’
Palvelijan kuuluu tehdä mitä
isäntä käskee hänen tehdä.”
Jeesus jatkoi:
”Samoin teidän pitää tehdä,
mitä velvollisuuksiinne kuuluu.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä olet oikeudenmukainen ja tahdot ihmisille hyvää.
Vahvista meidän luottamustamme sinun hyvyyteesi.
Opeta meitä ymmärtämään sinun tahtoasi.
Anna meille tahtoa rakastaa ja auttaa kaikkia ihmisiä.
Ota vastaan rukouksemme.
2. sunnuntai ennen paastonaikaa
Evankeliumi
Luuk. 8:4–15
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 8
Jeesus kertoi vertauksen kylvämisestä:
”Mies lähti kylvämään.
Hän heitti jyviä peltoon.
Osa jyvistä putosi tielle, josta
linnut söivät ne.
Osa jyvistä putosi kalliolle,
missä multaa oli vähän.
Jyvät itivät ja
alkoivat kasvaa.
Ne eivät saaneet tarpeeksi vettä ja
pian ne kuivuivat.
Osa jyvistä putosi rikkaruohojen keskelle.
Rikkaruohot kasvoivat nopeammin ja
vilja ei päässyt kasvamaan.
Osa jyvistä putosi hyvään maahan.
Siinä vilja kasvoi hyvin ja
se antoi sadon.
Hyvässä maassa
yksi jyvä tuotti jopa sata uutta jyvää.”
Oppilaat kysyivät:
”Mitä vertaus tarkoittaa?”
Jeesus vastasi:
”Vertaus tarkoittaa tätä:
Jyvä on Jumalan sana.
Tielle pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta.
Mutta Paholainen ottaa pois sen,
mikä hänen sydämeensä on kylvetty.
Hän ei usko eikä pelastu.
Kalliolle pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka ottaa sanoman iloiten vastaan.
Mutta hän jaksaa uskoa vain hetken.
Rikkaruohojen keskelle
pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta.
Mutta kun elämässä on huolia tai
jokin muu tuntuu tärkeämmältä,
hän unohtaa sanoman.
Hyvään maahan
pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta ja
uskoo sen.
Hänen sydämessään sanoma kasvaa ja
se tuottaa satoa.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 4:31–38
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 4
Oppilaat sanoivat Jeesukselle:
”Opettaja, tule syömään.”
Jeesus vastasi:
”Minulla on ruokaa, josta
te ette tiedä mitään.”
Oppilaat ihmettelivät:
”Onko joku tuonut hänelle syötävää?”
Jeesus sanoi:
”Minua ravitsee se, että
täytän Jumalan tahdon.”
Jeesus jatkoi:
”Te sanotte:
’Neljä kuukautta kylvöstä korjuuseen.’
Minä sanon:
Pelto on vaalennut, ja
vilja on kypsä korjattavaksi.
Pitää paikkansa sanonta:
’Toinen kylvää, toinen korjaa.’
Toiset ovat tehneet työn,
te saatte korjata sadon.”
TAI
Evankeliumi
Matt. 13:31–33
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 13
Jeesus kertoi oppilailleen kaksi vertausta:
”Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen.
Mies kylvi siemenen maahan.
Sinapinsiemen on kaikkein pienin siemen.
Kun taimi kasvaa täyteen mittaan,
se on suurin kasvi puutarhassa.
Lopulta se on kuin puu,
jonka oksilla linnut pesivät.”
”Taivasten valtakunta on kuin hapate.
Nainen sekoitti hapatteen jauhoihin ja
koko taikina happani.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen maailmaan.
Sinä herätät meissä uskon Jeesukseen.
Lähetä meille Pyhä Henkesi.
Auta meitä ottamaan vastaan sinun sanasi.
Anna meille voimaa noudattaa sinun tahtoasi.
Ota vastaan rukouksemme.
Laskiaissunnuntai
Uuden testamentin lukukappale
1. Kor. 13
Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 13
Vaikka minä osaisin puhua taitavasti, mutta
minulta puuttuisi rakkaus,
ei minua kukaan uskoisi.
Vaikka tietäisin kaiken ja
minulla olisi luja usko, mutta
minulta puuttuisi rakkaus,
en olisi yhtään mitään.
Rakkaus on kärsivällinen ja
rakkaus on lempeä.
Rakkaus ei kadehdi ja
rakkaus ei kehu itseään.
Rakkaus ei etsi omaa etuaan.
Rakkaus ei muista sitä pahaa,
mitä se on kärsinyt.
Rakkaus iloitsee, kun
totuus voittaa.
Rakkaus kestää kaiken,
se toivoo ja luottaa.
Rakkaus voittaa aina.
Kun olin lapsi,
minä puhuin ja ajattelin kuin lapsi.
Nyt kun olen aikuinen,
puhun ja ajattelen kuin aikuinen.
Minä en tunne Jumalaa täysin, mutta
Jumala tuntee minut kokonaan.
Nämä kolme pysyvät aina:
usko, toivo ja rakkaus.
Tärkein niistä on rakkaus.
Evankeliumi
Luuk. 18:31–43
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 18
Jeesus kutsui luokseen kaksitoista oppilastaan.
Hän sanoi heille:
”Nyt me menemme Jerusalemiin.
Jerusalemissa toteutuu se,
minkä profeetat ovat ennustaneet.
Minut annetaan ihmisten käsiin.
Minua pilkataan ja
minun päälleni syljetään.
Minua ruoskitaan ja
minut tapetaan.
Mutta kolmantena päivänä
minä nousen kuolleista.”
Oppilaat eivät ymmärtäneet,
mitä Jeesus tarkoitti.
Kun Jeesus lähestyi Jerikoa,
tien vieressä istui sokea mies kerjäämässä.
Mies kuuli, että
tiellä kulki paljon väkeä.
Hän kysyi:
”Mitä täällä tapahtuu?”
”Jeesus kulkee pian tästä ohi”,
ihmiset sanoivat.
Silloin sokea mies huusi:
”Jeesus, armahda minua!”
”Ole hiljaa!”
ihmiset sanoivat.
Mies huusi kovemmin:
”Jeesus, armahda minua!”
Jeesus pysähtyi.
Hän kysyi sokealta mieheltä:
”Mitä haluat?”
Mies vastasi:
”Anna minulle näköni.”
Jeesus sanoi:
”Sinä uskot minuun.
Sinä saat näkösi.”
Samalla hetkellä mies sai näkönsä.
Hän seurasi Jeesusta ja
ylisti Jumalaa.
Kaikki ihmiset,
jotka näkivät tämän ihmeen,
ylistivät Jumalaa.
TAI
Evankeliumi
Joh. 12:25–33
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 12
Jeesus puhui kuolemastaan:
”Joka rakastaa elämäänsä,
hän kadottaa sen.
Joka antaa elämänsä Jumalan käyttöön,
hän saa ikuisen elämän.”
Jeesus jatkoi:
”Jos joku tahtoo palvella minua,
hänen pitää seurata minua.
Minun palvelijani ovat siellä, missä
minä olen.
Taivaan Isä kunnioittaa sitä,
joka palvelee minua.”
Jeesus oli ahdistunut, koska
hän kuolisi pian.
Jeesus rukoili Jumalaa:
”Jumala, pelasta minut!
Kirkasta nimesi, Isä!”
Silloin kuului ääni taivaasta:
”Minä olen kirkastanut sen.”
Kun paikalla olevat ihmiset kuulivat äänen,
jotkut sanoivat:
”Ukkonen jyrisee!”
Toiset sanoivat:
”Enkeli puhui!”
Jeesus sanoi:
”Ääni taivaasta kuului teitä varten.
Maailma on nyt tuomiolla.
Paholainen syöstään vallasta.”
Jeesus jatkoi:
”Minä kuolen ja
nousen kuolleista.
Sen jälkeen Jumala ottaa minut taivaaseen.
Minä kutsun teidätkin taivaaseen.”
Näillä sanoilla Jeesus kertoi,
mitä pian tapahtuisi.
TAI
Evankeliumi
Mark. 10:32–45
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 10
Jeesus ja hänen oppilaansa olivat matkalla Jerusalemiin.
Jeesus kulki vähän muiden edellä.
Jeesus kutsui oppilaat luokseen.
Hän puhui heille siitä,
mitä hänelle pian tapahtuisi.
Jeesus sanoi:
”Me menemme nyt Jerusalemiin.
Siellä minut annetaan juutalaisten johtajien käsiin.
He tuomitsevat minut kuolemaan.”
Jeesus jatkoi:
”Juutalaiset antavat minut roomalaisten käsiin.
Roomalaiset pilkkaavat minua.
He ruoskivat minua ja
he tappavat minut.
Mutta kolmen päivän kuluttua
minä nousen kuolleista.”
Jaakob ja Johannes sanoivat Jeesukselle:
”Opettaja,
meillä on sinulle pyyntö.”
Jeesus kysyi:
”Mitä te haluatte?”
He vastasivat:
”Kun menet taivaaseen,
anna meidän istua vieressäsi,
toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolellasi.”
Jeesus sanoi heille:
”Te ette tiedä,
mitä te pyydätte.
Voitteko te seurata minua kuolemaan asti?”
He vastasivat:
”Kyllä me voimme.”
Jeesus sanoi:
”Teille käy samalla tavalla kuin minulle.
Mutta minä en määrää siitä,
kuka istuu oikealla ja
kuka istuu vasemmalla puolellani.”
Kun toiset oppilaat kuulivat tästä,
he suuttuivat Jaakobille ja Johannekselle.
Jeesus kutsui kaikki oppilaat luokseen.
Hän sanoi heille:
”Te tiedätte, että
kansojen johtajat hallitsevat ihmisiä.
Te ette saa tehdä niin.
Joka haluaa olla johtaja,
hänen pitää palvella muita.
En minäkään tullut palveltavaksi,
vaan palvelemaan muita.”
Jeesus jatkoi:
”Minä tulin maailmaan sitä varten, että
minä annan henkeni kaikkien ihmisten puolesta.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinun Poikasi Jeesus kärsi ja kuoli ristillä.
Opeta meitä ymmärtämään,
että hän teki sen meidän vuoksemme.
Vahvista meidän uskoamme sinun Poikaasi Jeesukseen.
Anna meille voimaa rakastaa kaikkia ihmisiä.
Ota vastaan rukouksemme.
Tuhkakeskiviikko
Evankeliumi
Matt. 6:16–21
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 6
Jeesus sanoi:
”Sinun ei tarvitse näyttää muille, että
sinä paastoat.
Taivaallinen Isäsi kyllä näkee sen ja
hän palkitsee sinut.
Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle.
Täällä koiperhoset ja ruoste tuhoavat kaiken.
Tai varkaat varastavat aarteesi.
Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen.
Siellä koiperhoset tai ruoste eivät tee tuhojaan.
Sieltä varkaat eivät varasta niitä.
Missä on aarteesi,
siellä on myös sydämesi.”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 13:22–30
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 13
Jeesus oli menossa Jerusalemiin.
Matkalla hän opetti ihmisiä.
Joku kysyi Jeesukselta:
”Herra, pääsevätkö vain muutamat ihmiset taivaaseen?”
Jeesus sanoi:
”Monet haluavat päästä taivaaseen.
Mutta he eivät pääse, koska
taivaan ovi on niin kapea.”
Jeesus kertoi vertauksen Jumalan valtakunnasta:
”Tulee hetki, jolloin
talon isäntä sulkee teiltä oven.
Te jäätte oven ulkopuolelle.
Te koputatte oveen ja huudatte:
’Herra, avaa ovi!’
Isäntä sanoo:
’Keitä te olette?
En tunne teitä.’
Te sanotte:
’Me söimme yhdessä ja
sinä opetit meitä.’
Isäntä sanoo uudelleen:
’Keitä te olette?
En tunne teitä.
Menkää pois!’
Te jäätte oven ulkopuolelle ja
itkette katkerasti.
Idästä ja lännestä,
pohjoisesta ja etelästä tulee ihmisiä,
jotka pääsevät sisälle Jumalan valtakuntaan.
Silloin järjestys vaihtuu.
Monet merkittävät ihmiset jäävät viimeisiksi, kun
vähempiarvoiset ihmiset menevät edelle.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinä rakastat meitä ja tahdot meille hyvää.
Anna meille voimaa jättää pois ne asiat,
jotka aiheuttavat pahaa.
Opeta meitä antamaan anteeksi toisille.
Anna meille rauha ja ilo.
Rukoilemme tätä Poikasi Jeesuksen kautta.
1. paastonajan sunnuntai
Vanhan testamentin lukukappale
1. Moos. 3:1–19
Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, luvusta 3
Ensimmäiset ihmiset,
Aadam ja Eeva elivät Eedenin puutarhassa.
Paikkaa sanottiin paratiisiksi.
Siellä oli paljon kauniita puita, joiden
hedelmät maistuivat hyvälle.
Paratiisin keskellä kasvoi hyvän- ja pahantiedon puu.
Jumala sanoi ihmisille:
”Älkää syökö tästä puusta.
Paratiisin muista puista te saatte syödä.”
Paratiisissa eli myös kavala käärme.
Käärme sanoi Eevalle:
”Onko Jumala sanonut:
’Te ette saa syödä hedelmiä mistään paratiisin puusta’?”
Eeva vastasi käärmeelle:
”Saamme syödä muiden puiden hedelmiä, mutta
me emme saa syödä siitä puusta,
joka on keskellä paratiisia.
Jumala sanoi, että
me kuolemme, jos
koskemme sen puun hedelmiin.”
Käärme sanoi:
”Ette te kuole.
Te tulette yhtä viisaiksi kuin Jumala.
Silloin te tiedätte,
mikä on hyvää ja mikä on pahaa.”
Eeva otti puusta hedelmän ja
söi sen.
Sitten hän antoi hedelmän Aadamille ja
hänkin söi.
Silloin Aadam ja Eeva huomasivat, että
he olivat alasti.
He sitoivat viikunanlehtiä yhteen ja
kietoivat ne vyötärölleen.
Myöhemmin Aadam ja Eeva kuulivat, että
Jumala käveli paratiisissa.
He menivät piiloon.
Jumala sanoi Aadamille:
”Missä sinä olet?”
”Minua pelotti, koska
olen alasti.
Sen takia menin piiloon”,
Aadam vastasi.
”Kuka sinulle kertoi, että
sinä olet alasti?
Oletko syönyt siitä puusta,
joka on paratiisin keskellä?”
Jumala kysyi.
”Nainen antoi minulle hedelmän ja
minä söin sen”,
Aadam vastasi.
”Mitä sinä olet tehnyt”,
Jumala sanoi Eevalle.
”Käärme petti minut ja
minä söin hedelmän”,
Eeva sanoi.
Jumala sanoi käärmeelle:
”Sinä olet kirottu, koska
sinä teit tämän.
Saat madella mahallasi ja
syödä maan tomua koko elämän ajan.”
Siitä asti ihminen ja käärme
ovat olleet toistensa vihollisia.
Jumala sanoi Eevalle:
”Kun sinä synnytät lapsen,
joudut kestämään kipuja.
Kuitenkin tunnet halua mieheesi ja
hän pitää sinua vallassaan.”
Jumala sanoi Aadamille:
”Maa on kirottu sinun takiasi.
Saat tehdä kovasti työtä, että
saisit hankituksi ruokaa.
Minä loin sinut maan tomusta.
Kun sinä kuolet,
muutut taas maan tomuksi.”
Evankeliumi
Matt. 4:1–11
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 4
Jeesus lähti autiomaahan.
Hän paastosi siellä neljäkymmentä päivää.
Sinä aikana hän ei syönyt eikä juonut mitään.
Lopulta Jeesuksen tuli nälkä.
Silloin Paholainen tuli Jeesuksen luo ja
sanoi hänelle:
”Jos sinä olet Jumalan Poika,
käske näiden kivien muuttua leiviksi.”
Jeesus sanoi:
”Pelkkä leipä ei riitä ihmiselle.
Hän tarvitsee myös Jumalan sanaa.”
Sen jälkeen Paholainen vei Jeesuksen
Jerusalemin kaupungin muurille.
Paholainen sanoi Jeesukselle:
”Jos olet Jumalan Poika,
hyppää alas.
Jumala lähettää enkelit auttamaan, että
et loukkaa itseäsi.”
Jeesus sanoi:
”Älä kiusaa Jumalaa!”
Paholainen vei Jeesuksen
korkean vuoren huipulle.
Hän näytti Jeesukselle koko maailman ja
sanoi:
”Minä annan sinulle koko maailman, jos
kumarrat minua.”
Jeesus sanoi Paholaiselle:
”Mene pois, Saatana!
Sinun pitää kumartaa ja kunnioittaa vain Jumalaa.”
Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan.
Jeesuksen luo tuli enkeleitä,
jotka toivat hänelle ruokaa.
TAI
Evankeliumi
Matt. 16:21–23
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 16
Jeesus puhui oppilaille:
”Minä menen Jerusalemiin.
Siellä minä kärsin
juutalaisten johtajien käsissä.
Minut surmataan, mutta
kolmantena päivänä
minä nousen kuolleista.”
Pietari veti Jeesuksen sivuun.
Hän sanoi:
”Jumala varjelkoon!
Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!”
Jeesus kääntyi pois.
Hän sanoi Pietarille:
”Väisty tieltäni, Paholainen!
Sinä tahdot saada minut ansaan.
Minä tahdon totella Jumalaa!”
TAI
Evankeliumi
Mark. 1:12–13
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 1
Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan.
Jeesus oli siellä neljäkymmentä päivää.
Paholainen kiusasi häntä.
Jeesus eli villieläinten joukossa.
Enkelit pitivät hänestä huolta.
Päivän rukous
Rakas Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinä olet vahvempi kuin paha.
Sinä autat meitä silloin,
kun meillä on vaikeaa.
Vahvista meidän uskoamme sinuun.
Anna meille voimaa kestää kaikki vaikeudet.
Ota vastaan rukouksemme.
2. paastonajan sunnuntai
Evankeliumi
Matt. 15:21–28
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 15
Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle.
Siellä asui pakanoita,
jotka eivät olleet juutalaisia.
Eräs nainen tuli Jeesuksen luo.
Hän huusi Jeesukselle:
”Herra Jeesus, armahda minua!
Paha henki vaivaa tytärtäni.”
Jeesus ei vastannut naiselle mitään.
Jeesuksen oppilaat sanoivat Jeesukselle:
”Tuo nainen kulkee perässämme ja huutaa.
Tee jotakin.”
Jeesus sanoi:
”Minut on lähetetty vain juutalaisten luo.”
Nainen tuli lähemmäksi Jeesusta.
Hän heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja
sanoi:
”Herra, auta minua!”
Jeesus sanoi hänelle:
”Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja
heittää se koirille.”
Nainen sanoi:
”Ei olekaan.
Mutta koirat saavat syödä leivänmuruja,
jotka putoavat isännän pöydältä.”
Silloin Jeesus sanoi:
”Nainen, sinun uskosi on vahva.
Tapahtukoon sinulle niin kuin tahdot.”
Siitä hetkestä alkaen naisen tytär oli terve.
TAI
Evankeliumi
Mark. 9:17–29
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 9
Eräs mies sanoi Jeesukselle:
”Opettaja, minä toin poikani sinun luoksesi.
Hänessä on mykkä henki.
Henki ottaa pojan valtaansa missä vain.
Se heittää hänet maahan.
Poika kuolaa ja kiristelee hampaitaan.
Hän menee aivan jäykäksi.
Pyysin, että
oppilaasi ajaisivat pahan hengen pois.
He eivät kyenneet siihen.”
Jeesus sanoi ihmisille:
”Miksi te olette epäuskoisia!
Kuinka kauan minun on oltava teidän kanssanne?”
Jeesus jatkoi:
”Tuokaa poika minun luokseni.”
He toivat pojan Jeesuksen luo.
Heti henki kouristi poikaa.
Poika kaatui ja
hän kieriskeli maassa ja kuolasi.
Jeesus kysyi pojan isältä:
”Kuinka kauan pojalla on ollut tämä vaiva?”
Isä vastasi:
”Lapsesta saakka.
Henki on usein kaatanut hänet tuleen tai veteen.”
Isä pyysi Jeesukselta:
”Sääli meitä!
Jos sinä voit,
auta meitä!”
Jeesus vastasi:
”Jos voit?
Kaikki on mahdollista sille,
joka uskoo.”
Isä huusi:
”Minä uskon!
Auta minua epäuskossani!”
Jeesus näki, että
ihmisiä tuli lisää.
Jeesus käski pahaa henkeä:
”Mykkä ja kuuro henki,
lähde pojasta!”
Henki huusi ja
se kouristi poikaa.
Sen jälkeen henki lähti pojasta.
Poika jäi makaamaan maahan kuin kuollut.
Jeesus tarttui poikaa kädestä ja
hän auttoi pojan seisomaan.
Myöhemmin oppilaat kysyivät Jeesukselta:
”Miksi me emme kyenneet
ajamaan pahaa henkeä pojasta?”
Jeesus vastasi heille:
”Tällainen henki pitää ajaa pois rukouksella.”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 7:36–50
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 7
Simon oli juutalainen opettaja.
Hän kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle.
Jeesus meni Simonin luo ja
hän asettui ruokapöytään.
Samassa kaupungissa asui nainen,
joka vietti syntistä elämää.
Nainen kuuli, että
Jeesus oli mennyt juutalaisen opettajan luo.
Nainen otti mukaansa pullon tuoksuöljyä ja
hän meni juutalaisen opettajan kotiin.
Nainen asettui Jeesuksen jalkojen luo ja
hän alkoi itkeä.
Hänen kyyneleensä kastelivat Jeesuksen jalat.
Nainen kuivasi ne hiuksillaan ja
hän suuteli niitä.
Hän voiteli Jeesuksen jalat tuoksuöljyllä.
Simon ajatteli mielessään:
”Jos Jeesus olisi profeetta,
hän tietäisi millainen tuo nainen on.
Nainenhan on syntinen.”
Jeesus sanoi Simonille:
”Minulla on sinulle asiaa.”
Simon vastasi:
”Kerro vain asiasi.”
Jeesus sanoi:
”Oli kaksi miestä.
He olivat velkaa rahanlainaajalle,
toinen viisisataa denaaria ja
toinen viisikymmentä denaaria.
Rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi, koska
miehillä ei ollut raha maksaa velkaansa.”
Jeesus kysyi Simonilta:
”Kumpi miehistä rakastaa rahanlainaajaa enemmän?”
Simon vastasi:
”Se, joka sai enemmän anteeksi.”
Jeesus sanoi:
”Aivan oikein.”
Jeesus kääntyi naisen päin.
Hän sanoi Simonille:
”Katso tätä naista.
Kun minä tulin luoksesi,
sinä et antanut vettä jalkojen pesua varten.
Tämä nainen kasteli jalkani kyynelillään ja
hän kuivasi ne hiuksillaan.”
Jeesus jatkoi:
”Kun minä tulin luoksesi,
sinä et tervehtinyt minua poskisuudelmalla.
Tämä nainen on suudellut jalkojani siitä asti, kun
minä tulin tänne.
Kun minä tulin luoksesi,
sinä et voidellut päätäni öljyllä.
Tämä nainen voiteli jalkani tuoksuöljyllä.”
”Tämä nainen sai kaikki syntinsä anteeksi,
sen takia hän rakasti paljon.
Joka saa anteeksi vähän,
se myös rakastaa vähän”
Jeesus sanoi Simonille.
Jeesus sanoi naiselle:
”Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.
Sinun uskosi on pelastanut sinut.
Mene rauhassa.”
Muut vieraat ihmettelivät:
”Tuo mies antaa syntejä anteeksi.
Kuka hän on?”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä tahdot kaikille ihmisille hyvää.
Vahvista meidän luottamustamme sinuun.
Opeta meitä etsimään apua sinulta.
Ota vastaan rukouksemme.
3. paastonajan sunnuntai
Evankeliumi
Luuk. 11:14–23
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 11
Paha henki vaivasi erästä miestä.
Hän ei pystynyt puhumaan.
Jeesus ajoi pahan hengen pois hänestä ja
mies alkoi puhua.
Jotkut ihmiset sanoivat:
”Jeesus karkottaa pahoja henkiä pois paholaisen avulla.”
Toiset halusivat koetella Jeesusta.
He vaativat häneltä merkkiä taivaasta.
Jeesus tiesi mitä ihmiset ajattelivat.
Hän sanoi heille:
”Minä ajan pahoja henkiä pois Jumalan voimalla.
Se on merkki Jumalan valtakunnasta.
Joka teistä ei ole minun puolellani,
hän on minua vastaan.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 12:37–43
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 12
Jeesus oli tehnyt monia ihmetekoja, mutta
kaikki ihmiset eivät uskoneet Jeesukseen.
Näin toteutui profeetta Jesajan ennustus:
”Herra, kuka uskoi meidän sanomamme?
Kenelle Jumalan voima ilmaistiin?”
Ihmiset eivät voineet uskoa.
Profeetta Jesaja kirjoittaa myös näin:
”Jumala on sokaissut heidän silmänsä, jotta
he eivät näkisi.
Jumala on kovettanut heidän sydämensä, jotta
he eivät sydämellään ymmärtäisi.
He eivät käänny Jumalan puoleen ja
Jumala ei paranna heitä.”
Jesaja tarkoitti ennustuksellaan Jeesusta Kristusta.
Kaikesta huolimatta monet
juutalaiset johtajatkin uskoivat Jeesukseen.
He pelkäsivät juutalaisia opettajia, sen tähden
he eivät tunnustaneet uskoaan.
He pelkäsivät, että
heidät erotettaisiin juutalaisten joukosta.
TAI
Evankeliumi
Joh. 8:46–59
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 8
Jeesus sanoi:
”Kuka teistä voi sanoa, että
minä olen tehnyt syntiä?
Jos puhun totta,
miksi te ette usko minua?
Joka on yhteydessä Jumalaan,
kuulee mitä Jumala puhuu.
Te ette kuule, koska
te ette ole yhteydessä Jumalaan.”
Juutalaiset sanoivat Jeesukselle:
”Sinä olet samarialainen, ja
sinussa on paha henki.
Eikö asia olekin niin?”
Jeesus vastasi:
”Minussa ei ole pahaa henkeä.
Minä kunnioitan Isääni, mutta
te häpäisette minua.
Joka uskoo minun sanani,
hän ei kuole milloinkaan.”
Juutalaiset sanoivat:
”Sinussa on paha henki!
Oletko sinä suurempi kuin esi-isämme Abraham?
Abraham on kuollut, ja
profeetat ovat kuolleet.
Mikä sinä luulet olevasi?”
Jeesus vastasi:
”Te ette ole oppineet tuntemaan Jumalaa.
Minä tunnen hänet.
Minä pidän kiinni Jumalan sanasta.
Jumala, Isä, kirkastaa minun kunniani.
Teidän esi-isänne Abraham iloitsi minusta.”
Juutalaiset sanoivat Jeesukselle:
”Sinä et ole vielä viidenkymmenen ikäinen, ja
olet muka nähnyt Abrahamin!”
Jeesus vastasi:
”Minä olin olemassa jo ennen kuin Abraham syntyi.”
Juutalaiset alkoivat poimia kiviä,
he aikoivat heittää niillä Jeesusta.
Päivän rukous
Pyhä Jumala.
Sinun Poikasi Jeesus voitti pahan vallan.
Lähetä Pyhä Henkesi keskellemme.
Vapauta meidät kaikesta pahasta.
Anna rakkautesi ohjata meidän elämäämme.
Me rukoilemme sinua.
4. paastonajan sunnuntai
Evankeliumi
Joh. 6:1–15
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 6
Pääsiäisjuhla oli lähellä.
Ihmiset olivat nähneet, kuinka
Jeesus paransi sairaita.
Sen tähden he seurasivat Jeesusta.
Jeesus lähti Genesaretin järven toiselle puolelle.
Hän kiipesi oppilaittensa kanssa ylös vuorenrinteelle.
He istuivat lepäämään.
Jeesus huomasi, että
suuri joukko ihmisiä oli tulossa heidän luokseen.
Hän kysyi Filippus-nimiseltä oppilaalta:
”Mistä voimme ostaa leipää ihmisille?”
Jeesus halusi koetella Filippusta.
Jeesus tiesi mitä hän aikoi tehdä.
Filippus vastasi:
”Vaikka ostaisimme leipää kahdellasadalla hopearahalla,
niistä ei riittäisi edes pientä palaa jokaiselle.”
Silloin toinen oppilas, Andreas, sanoi:
”Täällä on poika,
jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa.
Mutta eivät ne riitä noin suurelle joukolle.”
Paikalla oli noin viisituhatta miestä.
Jeesus sanoi:
”Käskekää ihmiset istumaan.”
Ihmiset istuivat maahan.
Jeesus otti pojan leivät,
kiitti Jumalaa ja
jakoi leivät ihmisille.
Samoin hän jakoi kalat.
Kaikki saivat niin paljon ruokaa kuin halusivat.
Kun kaikki olivat syöneet,
Jeesus sanoi oppilailleen:
”Kerätkää loppu ruoka talteen.”
He tekivät niin.
Viidestä leivästä jäi palasia kaksitoista korillista.
Kun ihmiset näkivät tämän ihmeen,
toiset pitivät Jeesusta profeettana.
Toiset halusivat tehdä hänestä kuninkaan.
Jeesus ei halunnut kumpaakaan.
Sen tähden hän vetäytyi yksinäisyyteen vuorelle.
TAI
Evankeliumi
Joh. 6:24–35
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 6
Ihmiset etsivät Jeesusta.
He eivät löytäneet häntä tai hänen oppilaitaan.
Ihmiset nousivat veneisiin ja
menivät järven toiselle puolelle.
He löysivät Jeesuksen järven toiselta puolelta.
Ihmiset kysyivät Jeesukselta:
”Opettaja, milloin sinä olet tullut tänne?”
Jeesus vastasi heille:
”Te etsitte minua sen tähden, että
saitte leipää ja söitte itsenne kylläisiksi.”
Jeesus jatkoi:
”Tavoitelkaa katoamatonta ruokaa,
joka antaa iankaikkisen elämän.
Minä annan teille sitä ruokaa.”
Ihmiset kysyivät Jeesukselta:
”Mitä meidän pitää tehdä, että
me tekisimme Jumalan tekoja?”
Jeesus vastasi:
”Uskokaa minuun.
Se on Jumalan teko.”
Ihmiset sanoivat Jeesukselle:
”Jumala antoi mannaa meidän isillemme erämaassa .
Minkä ihmeteon sinä teet, että
me uskoisimme sinuun?”
Jeesus vastasi:
”Mooses ei antanut heille leipää taivaasta.
Minun Isäni antaa todellista taivaan leipää.
Jumalan leipä tulee taivaasta.
Se antaa maailmalle elämän.”
He pyysivät Jeesukselta:
”Anna meille sitä leipää.”
Jeesus sanoi:
”Minä olen elämän leipä.
Joka tulee minun luokseni,
hän ei koskaan ole nälissään.
Joka uskoo minuun,
hän ei enää koskaan ole janoissaan.”
TAI
Evankeliumi
Jeesus sanoi:
”Minä olen elämän leipä.
Tämä leipä tulee taivaasta.
Joka syö tätä leipää,
hän ei kuole.
Minä olen elävä leipä,
joka on tullut taivaasta.
Joka syö tätä leipää,
hän elää ikuisesti.
Minun ruumiini on se leipä,
jonka minä annan teille.
Minä annan sen, että
maailma saisi elää.”
Juutalaiset alkoivat väitellä Jeesuksen puheesta.
He kysyivät toisiltaan:
”Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa
meidän syötäväksemme?”
Jeesus sanoi heille:
”Jos te ette syö minun lihaani ja
juo minun vertani,
teillä ei ole elämää.
Joka syö minun lihani ja
joka juo minun vereni,
hänellä on ikuinen elämä.
Minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Jeesus jatkoi:
”Joka syö minun lihani ja
joka juo minun vereni,
se pysyy minussa, ja
minä pysyn hänessä.
Minä olen se leipä,
joka on tullut alas taivaasta.
Se on toisenlaista kuin ruoka,
jota teidän isänne söivät.
He ovat kuolleet.
Joka syö tätä leipää,
hän elää ikuisesti.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Kauan sitten sinun kansasi kulki autiomaassa,
ja sinä annoit sille ruokaa.
Poikasi Jeesus siunasi pienen määrän ruokaa,
ja siitä riitti monille ihmisille.
Nyt sinä annat meille sanasi ja pyhän ehtoollisen.
Auta meitä ottamaan vastaan sinun lahjasi.
Opeta meitä jakamaan muille ihmisille sitä hyvää,
jota sinä annat meille.
Ota vastaan rukouksemme.
5. paastonajan sunnuntai
Evankeliumi
Joh. 11:47–53
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 11
Juutalaisten neuvosto keskusteli siitä,
mitä Jeesukselle pitäisi tehdä.
Neuvoston jäsenet sanoivat:
”Jeesus tekee paljon ihmeitä.
Jos hän jatkaa näin,
pian kaikki uskovat häneen.”
Ylipappi Kaifas sanoi:
”Te ette ymmärrä mitään?
On parempi, että
yksi mies kuolee kuin koko kansa tuhoutuu.”
Kaifas oli aivan oikeassa.
Hän sanoi ääneen ennustuksen, jonka mukaan
Jeesus kuolee Israelin kansan puolesta ja
kaikkien maailman kansojen puolesta.
Siitä päivästä alkaen
juutalaisten neuvosto halusi tappaa Jeesuksen.
TAI
Evankeliumi
Luuk. 13:31–35
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 13
Muutamia juutalaisia opettajia tuli Jeesuksen luo.
He sanoivat:
”Lähde pois täältä,
kuningas Herodes aikoo tappaa sinut.”
Jeesus vastasi heille:
”Sanokaa sille ketulle:
’Tänään ja huomenna
minä ajan pahoja henkiä ihmisistä ja
minä parannan sairaita.
Kolmantena päivänä saan työni valmiiksi.’”
Jeesus jatkoi:
”Minun pitää mennä Jerusalemiin.
Siellä minut surmataan.
Jerusalem,
minä olen tahtonut koota lapsesi, niin kuin
kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!
Te ette ole tahtoneet tulla!
Te näette minut vasta sinä päivänä, jona
te sanotte:
’Siunattu olkoon hän,
joka tulee Herran nimessä!’”
TAI
Evankeliumi
Mark. 12:1–12
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 12
Jeesus kertoi vertauksen viinitarhurista:
”Mies istutti viinitarhan.
Hän ympäröi tarhan aidalla.
Hän kaivoi kallioon viinikuurnan,
jossa murskataan viinirypäleitä.
Viimeksi hän rakensi vartiotornin.
Mies vuokrasi tarhan viininviljelijöille ja
hän muutti itse pois maasta.
Mies lähetti palvelijansa viininviljelijöiden luo.
Hän halusi saada osansa tarhan sadosta.
Viininviljelijät ottivat palvelijan kiinni ja
he pahoinpitelivät hänet.
He lähettivät palvelijan tyhjin käsin takaisin.
Mies lähetti toisen palvelijan.
Hänelle kävi samoin.
Mies lähetti vielä muita palvelijoita.
Viininviljelijät pahoinpitelivät toiset ja
he tappoivat toiset.
Viimeiseksi mies lähetti rakkaan poikansa.
Hän ajatteli:
’Minun omaan poikaani he eivät uskalla koskea.’
Viininviljelijät sanoivat toisilleen:
’Poika on perillinen.
Jos me tapamme hänet,
me saamme perinnön.’
Viininviljelijät ottivat miehen pojan kiinni ja
he tappoivat hänet.
Viinitarhan omistaja tulee ja
hän surmaa viininviljelijät.
Sen jälkeen hän antaa viinitarhansa toisille.
Olette varmaan lukeneet kirjoituksista tämän kohdan:
’Rakentajat hylkäsivät kiven,
joka on nyt kulmakivi.
Herra on antanut sen.
Se on ihmeellinen kivi.’”
Juutalaiset johtajat ymmärsivät, että
Jeesus puhui vertauksessaan heistä.
He halusivat ottaa Jeesuksen kiinni, mutta
he pelkäsivät kansaa.
He antoivat Jeesuksen olla rauhassa ja
he lähtivät pois paikalta.
Päivän rukous
Pyhä Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinun Poikasi Jeesus Kristus kärsi ja kuoli ristillä.
Auta meitä muistamaan Jeesuksen kärsimystä ja kuolleista nousemista.
Opeta meitä luottamaan sinun rakkauteesi.
Rukoilemme tätä Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.
Palmusunnuntai
Uuden testamentin lukukappale
Fil. 2:5–11
Kirjeestä filippiläisille, luvusta 2
Olkaa niin kuin Jeesus Kristus.
Hän oli Jumalan Poika, mutta
hän ei vaatinut Jumalan asemaa.
Jeesus tuli ihmisten kaltaiseksi ja
hän eli ihmisenä ihmisten joukossa.
Jeesus toteutti Jumalan tahdon.
Sen tähden hän kuoli meidän puolestamme.
Jumala on korottanut Jeesuksen ihmisten yläpuolelle.
Kaikkien taivaassa ja maan päällä
pitää kunnioittaa Jeesusta ja
tunnustaa, että
Jeesus Kristus on koko maailman Herra.
Evankeliumi
Joh. 12:12–24
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 12
Jeesus oli matkalla pääsiäisjuhlille Jerusalemiin.
Sinne oli tullut paljon ihmisiä.
Ihmiset ottivat palmunoksia ja
he menivät Jeesusta vastaan.
He huusivat:
”Hoosianna, auta meitä!
Ole siunattu, sinä Israelin kuningas!”
Jeesukselle tuotiin aasi ja
hän nousi sen selkään.
Näin toteutui profeetan ennustus:
”Älä pelkää, Israel,
sinun kuninkaasi tulee!
Hän ratsastaa nuorella aasilla.”
Kun Jeesus oli noussut kuolleista,
oppilaat muistivat, että
näin profeetta oli ennustanut.
Niin myös tapahtui.
Jotkut kertoivat, että
Jeesus oli herättänyt Lasaruksen kuolleista.
Kun ihmiset kuulivat tästä ihmeestä,
he lähtivät joukolla Jeesusta vastaan.
Kun fariseukset näkivät tämän,
he puhuivat toisilleen:
”Näettekö?
Mikään ei auta.
Kaikki juoksevat Jeesuksen perässä.”
Pääsiäisjuhlille oli tullut myös muutamia kreikkalaisia.
He tulivat Filippuksen luo ja
sanoivat hänelle:
”Me haluamme tavata Jeesuksen.”
Filippus kertoi tämän Jeesukselle.
Jeesus sanoi:
”Kohta minä kuolen ja
nousen kuolleista.
Minulle tapahtuu niin kuin vehnänjyvälle.
Jos se kuolee,
se tuottaa runsaan sadon.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 12:1–8
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 12
Kuusi päivää ennen pääsiäistä
Jeesus ja hänen oppilaansa tulivat Betaniaan.
He menivät Lasaruksen ja
hänen sisartensa Martan ja Marian luo.
Jeesus oli herättänyt Lasaruksen kuolleista.
Martta tarjosi vieraille ruokaa ja
Lasarus söi Jeesuksen kanssa.
Maria otti pullon kallista hyväntuoksuista öljyä.
Hän voiteli öljyllä Jeesuksen jalat ja
kuivasi ne hiuksillaan.
Koko huone tuli täyteen öljyn tuoksua.
Juudas huolehti Jeesuksen oppilaiden
yhteisistä rahoista.
Hän sanoi:
”Jos öljy olisi myyty,
rahat olisi voitu antaa köyhille.”
Jeesus sanoi Juudakselle:
”Anna Marian olla rauhassa.
Hän voiteli minut hautaamistani varten.”
Jeesus jatkoi:
”Köyhät ovat aina teidän keskuudessanne, mutta
minä en ole aina teidän kanssanne.”
TAI
Evankeliumi
Matt. 21:12–17
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 21
Jeesus meni Jerusalemin temppeliin.
Temppelialueella oli myyjiä,
jotka möivät ihmisille eläimiä uhrattavaksi.
Jeesus kaatoi myyjien pöydät ja sanoi heille:
”Temppeli on paikka,
jossa rukoillaan Jumalaa.
Te teette temppelistä markkinapaikan.”
Sokeita ja rampoja ihmisiä tuli Jeesuksen luo.
Jeesus paransi heidät
Juutalaiset johtajat hämmästyivät, kun
he näkivät mitä Jeesus teki.
Temppelialueella oli myös lapsia.
He tervehtivät Jeesusta:
”Hoosianna, Daavidin Poika!”
Silloin juutalaiset johtajat suuttuivat ja
he sanoivat Jeesukselle:
”Kuuletko sinä mitä lapset huutavat?”
Jeesus vastasi heille:
”Kuulen.”
Jeesus jatkoi:
”Ettekö lukeneet kirjoituksista tätä:
’Lapset ja jopa vauvatkin kiittävät Jumalaa.’”
Sen jälkeen Jeesus lähti pois temppelistä.
Päivän rukoukset
Voidaan käyttää myös 1. adventtisunnuntain rukousta.
Rakas Jumala.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen pelastamaan maailman.
Anna Pyhän Hengen vaikuttaa meissä niin,
että otamme Jeesuksen vastaan.
Auta meitä luottamaan hänen apuunsa joka päivä.
Me rukoilemme sinua.
Hiljaisen viikon maanantai
Evankeliumi
Luuk. 22:39–62
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 22
Jeesus lähti kaupungista ja
hän meni tapansa mukaan Öljymäelle.
Oppilaat seurasivat häntä.
Perillä Jeesus sanoi oppilaille:
”Rukoilkaa, jotta
te ette joutuisi kiusaukseen.”
Jeesus meni vähän kauemmas ja
rukoili Jumalaa:
”Isä, jos se on mahdollista, niin
ota tämä tehtävä minulta pois.
Mutta älä tee niin kuin minä tahdon,
vaan niin kuin sinä tahdot.”
Silloin taivaasta ilmestyi enkeli,
joka rohkaisi Jeesusta.
Jeesus palasi oppilaitten luo ja
löysi heidät nukkumasta.
Silloin hän sanoi:
”Mitä? Nukutteko te?
Herätkää ja rukoilkaa, jotta
ette joutuisi kiusaukseen.”
Silloin Jeesus huomasi Juudaksen,
joka oli tulossa Öljymäelle.
Juudaksen mukana oli joukko miehiä,
jotka tulivat vangitsemaan Jeesusta.
Juudas oli sopinut miesten kanssa merkistä:
”Jeesus on se mies, jota
minä tervehdin suudelmalla.
Ottakaa hänet kiinni.”
Juudas meni suoraan Jeesuksen luo.
”Terve opettaja”,
Juudas sanoi ja
hän suuteli Jeesusta.
Jeesus sanoi:
”Juudas,
suudelmallako sinä kavallat minut?”
Jeesuksen oppilaat halusivat puolustaa Jeesusta.
He kysyivät:
”Herra, iskemmekö miekalla?”
Yksi heistä iski miekalla
ylipapin palvelijaa niin, että
miehen oikea korva irtosi.
Jeesus sanoi:
”Ei! Antakaa tämän tapahtua.”
Sitten Jeesus kosketti miehen korvaa ja
paransi hänet.
Jeesus sanoi miehille:
”Joka päivä olen ollut temppelissä teidän kanssanne.
Silloin te ette ole tehneet mitään.
Nyt te olette tulleet miekkojen ja seipäiden kanssa
ottamaan minut kiinni kuin rosvon.
Nyt on teidän hetkenne,
on pimeyden hetki.”
Miehet vangitsivat Jeesuksen ja
veivät hänet ylipapin taloon.
Pietari seurasi vähän matkan päässä.
Ylipapin pihalla oli nuotio,
jonka ympärille ihmiset asettuivat.
Pietari istui muiden joukossa.
Eräs palvelija sanoi Pietarille:
”Sinäkin olit Jeesuksen kanssa.”
Pietari vastasi:
”Minäkö?
Minä en edes tunne häntä.”
Vähän ajan kuluttua
muuan mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet Jeesuksen oppilas.”
Pietari vastasi:
”Sinä erehdyt.”
Toinen mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet galilealainen,
olit varmaan Jeesuksen seurassa.”
Pietari vastasi:
”En ymmärrä, mistä puhut.”
Silloin kukko kiekui.
Jeesus kääntyi ja
hän katsoi Pietaria.
Pietari muisti, mitä
Jeesus oli sanonut:
”Ennen kuin kukko kiekuu,
sinä kiellät minut kolme kertaa.”
Pietari meni pois ylipapin pihasta ja
hän itki katkerasti.
TAI
Evankeliumi
Joh. 18:1–27
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 18
Jeesus ja hänen oppilaansa menivät puutarhaan,
jossa he olivat olleet usein aikaisemminkin.
Myös Juudas tiesi paikan.
Hän oli luvannut juutalaisille johtajille:
”Minä vien teidät Jeesuksen luo.”
Juudas pyysi mukaansa sotilaita ja
joukon muita miehiä.
Miehillä oli mukanaan lyhtyjä ja käsissään aseita.
He menivät puutarhaan etsimään Jeesusta.
Jeesus tiesi, mikä häntä odotti.
Hän meni miehiä vastaan ja kysyi heiltä:
”Ketä te etsitte?”
Miehet vastasivat:
”Jeesusta, sitä nasaretilaista.”
Jeesus sanoi heille:
”Minä se olen.”
Kun miehet kuulivat sen,
he perääntyivät ja kaatuivat maahan.
Jeesus kysyi heiltä uudelleen:
”Ketä te etsitte?”
Miehet vastasivat:
”Jeesus Nasaretilaista.”
Jeesus sanoi heille:
”Minä sanoin:
’Minä olen Jeesus.’
Jos te etsitte minua,
antakaa oppilaitteni mennä.”
Näin toteutui profeetan ennustus:
”Minä pidän huolen jokaisesta, jonka
Jumala on antanut minun vastuulleni.”
Pietarilla oli miekka mukanaan.
Pietari veti sen esille.
Hän sivalsi sillä Malkos-nimisen miehen
oikean korvan irti.
Jeesus sanoi Pietarille:
”Pane miekkasi tuppeen.
Isä on antanut minulle tämän tehtävän.
Minä teen sen,
mitä Jumala tahtoo minun tekevän.”
Sotilaat ja muut miehet vangitsivat Jeesuksen.
He sitoivat hänet ja
veivät hänet ylipapin luo.
Pietari ja eräs toinen oppilas seurasivat Jeesusta.
Palatsin pihalla eräs palvelustyttö kysyi Pietarilta:
”Oletko sinä myös Jeesuksen oppilas?”
Pietari vastasi:
”En ole.”
Oli kylmä.
Palvelijat olivat sytyttäneet nuotion ja
he lämmittelivät sen ääressä.
Pietari seisoi heidän joukossaan lämmittelemässä.
Ylipappi kysyi Jeesukselta:
”Mitä sinä opetat ja
ketkä ovat sinun oppilaitasi?”
Jeesus vastasi:
”Minä olen puhunut synagogissa ja temppelissä, missä
juutalaiset kokoontuvat.
Kysy niiltä,
jotka ovat kuunnelleet minua.
He tietävät,
mitä minä olen sanonut.”
Eräs vartijoista löi Jeesusta kasvoihin.
Hän sanoi Jeesukselle:
”Ylipapille ei saa puhua noin.”
Jeesus vastasi vartijalle:
”Kerro minulle,
mikä puheessani oli väärää.
Jos et osaa sanoa sitä,
miksi löit minua?”
Jeesus vietiin pois.
Pietari seisoi edelleen lämmittelemässä.
Paikalla olevat miehet kysyivät häneltä:
”Oletko sinäkin Jeesuksen oppilas?”
Pietari kielsi:
”En ole.”
Eräs toinen palvelija sanoi Pietarille:
”Minä näin sinut puutarhassa Jeesuksen kanssa.”
Pietari kielsi taas:
”En tunne Jeesusta.”
Samassa lauloi kukko.
TAI
Evankeliumi
Matt. 26:30–56
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 26

Aterian jälkeen Jeesus ja
hänen oppilaansa lauloivat kiitosvirren.
Sen jälkeen he lähtivät Öljymäelle.
Jeesus sanoi oppilailleen:
”Pyhissä kirjoituksissa on ennustettu:
’Minä lyön paimenen maahan, ja
lauman lampaat joutuvat hajalle.’
Tänä yönä te kaikki jätätte minut
kuin lampaat paimenen.”
Pietari sanoi Jeesukselle:
”Vaikka kaikki muut jättävät sinut,
minä en jätä sinua koskaan.”
Jeesus vastasi Pietarille:
”Sinä kiellät minut kolme kertaa ennen kuin
kukko laulaa tänä yönä.”
Pietari sanoi:
”Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi,
minä en koskaan kiellä sinua.”
Muut oppilaat vakuuttivat:
”Me emme koskaan jätä sinua.”
Jeesus sanoi vielä:
”Minä kuolen ja
nousen kuolleista.
Sen jälkeen menen Galileaan,
siellä te näette minut taas.”
Kun Jeesus ja oppilaat tulivat
Getsemane-nimiseen paikkaan,
Jeesus pyysi mukaansa Pietarin sekä
veljekset Jaakobin ja Johanneksen.
Jeesus sanoi muille:
”Jääkää te tähän.
Minä menen rukoilemaan tuonne kauemmaksi.”
Hän pyysi mukaansa Pietarin sekä
veljekset Jaakobin ja Johanneksen.
Jeesus tiesi, että
hän kuolisi pian.
Se alkoi ahdistaa häntä.
Jeesus sanoi oppilaille:
”Kuoleman tuska ahdistaa minua.
Odottakaa tässä ja
valvokaa minun kanssani.”
Jeesus meni vähän kauemmaksi,
hän heittäytyi ja rukoili Jumalaa:
”Isä, pelasta minut kuolemasta,
jos se on mahdollista.
Tapahtukoon kuitenkin sinun tahtosi.”
Jeesus palasi Pietarin ja toisten oppilaiden luo.
He kaikki nukkuivat.
Jeesus sanoi Pietarille:
”Ettekö te jaksaneet valvoa edes hetkeä kanssani?”
Valvokaa ja rukoilkaa!”
Jeesus meni taas vähän kauemmaksi ja rukoili:
”Isä, jos minun on pakko kuolla,
tapahtukoon sinun tahtosi.”
Jeesus palasi Pietarin ja toisten luo.
Oppilaat olivat taas nukahtaneet.
Kolmannen kerran Jeesus meni kauemmaksi.
Hän rukoili Jumalaa:
”Isä, jos minun on pakko kuolla,
tapahtukoon sinun tahtosi.”
Jeesus palasi Pietarin ja toisten oppilaiden luo.
Hän sanoi heille:
”Vieläkö te nukutte?
Nyt on se hetki, jolloin
minut annetaan syntisten käsiin.
Nouskaa, me lähdemme nyt.
Minun kavaltajani on jo lähellä.”
Samassa paikalle tuli Juudas,
joka oli yksi Jeesuksen oppilaista.
Hänen mukanaan oli suuri joukko miehiä,
joilla oli aseita käsissään.
Juudas oli sopinut miesten kanssa merkistä.
Hän oli sanonut heille:
”Jeesus on se mies, jota
minä suutelen poskelle.
Ottakaa hänet kiinni.”
Juudas meni Jeesuksen luo.
Hän suuteli Jeesusta poskelle ja sanoi:
”Terve, opettaja!”
Jeesus vastasi hänelle:
”Ystävä, tätä varten sinä olet tullut.”
Miehet kävivät käsiksi Jeesukseen ja
he vangitsivat hänet.
Yksi Jeesuksen oppilaista veti miekkansa esiin.
Hän iski ylipapin palvelijalta korvan irti.
Jeesus sanoi:
”Pane miekkasi tuppeen.
Joka miekkaan tarttuu,
se miekkaan kaatuu.”
Jeesus jatkoi:
”Voisin pyytää apua Isältäni.
Hän voisi lähettää suuren joukon enkeleitä
puolustamaan minua.
Mutta profeetat ovat ennustaneet, että
näin pitää tapahtua.”
Jeesus sanoi miesjoukolle:
”Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun!
Teillä on miekat ja seipäät käsissä, kun
te haluatte ottaa minut vangiksi.”
Jeesus jatkoi:
”Joka päivä minä olen opettanut temppelissä, mutta
te ette ole ottaneet minua kiinni.
Tämä kaikki tapahtuu sen tähden, että
profeettojen ennustus toteutuisi.”
Jeesuksen oppilaat jättivät hänet ja pakenivat.
Hiljaisen viikon tiistai
Evankeliumi
Luuk. 22:63–23:12
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 22
Jeesuksen vangitsijat pilkkasivat ja
löivät häntä.
He laittoivat siteen Jeesuksen silmille ja
kysyivät häneltä:
”Kerro, kuka sinua löi!”
Seuraavana aamuna juutalaiset kansan vanhimmat,
ylipapit ja lainopettajat kokoontuivat.
Jeesus tuotiin heidän eteensä.
He sanoivat Jeesukselle:
”Jos olet Messias,
sano se meille.”
Jeesus vastasi:
”Jos sanon sen teille,
te ette usko minua.
Jos kysyn teiltä jotakin,
te ette vastaa.”
Jeesus sanoi:
”Ihmisen Poika istuu
Kaikkivaltiaan Jumalan oikealla puolella.”
Juutalaiset kysyivät Jeesukselta:
”Oletko sinä siis Jumalan Poika?”
Jeesus vastasi:
”Itsepä te niin sanotte.”
Silloin he sanoivat:
”Emme tarvitse muita todisteita!”
Juutalaiset veivät Jeesuksen Pilatuksen luo.
He syyttivät Jeesusta:
”Tämä mies johtaa kansaa harhaan.
Hän kieltää maksamasta veroa keisarille.
Hän väittää, että
hän on Messias ja kuningas.”
Pilatus kysyi:
”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”
Jeesus vastasi:
”Sinä sen sanot.”
Pilatus sanoi ylipapeille ja väkijoukolle:
”Tämä mies ei ole syyllinen mihinkään rikokseen.”
He sanoivat:
”Hän villitsee kansaa.
Hän opettaa koko Juudeassa,
Galileasta tänne asti.”
Pilatus kuuli, että
Jeesus oli Galileasta.
Galilea oli kuningas Herodeksen aluetta.
Niinpä Pilatus lähetti Jeesuksen Herodeksen luo.
Herodes ilahtui, kun
hän näki Jeesuksen.
Hän oli halunnut tavata Jeesuksen.
Herodes toivoi, että
Jeesus tekisi jonkin ihmeteon.
Herodes kuulusteli Jeesusta, mutta
Jeesus ei vastannut mitään.
Kun juutalaiset syyttivät Jeesusta,
myös Herodes alkoi pilkata häntä.
Hän käski pukea Jeesukselle komean puvun.
Sen jälkeen Herodes lähetti Jeesuksen Pilatuksen luo.
Tuona päivänä
Herodeksesta ja Pilatuksesta tuli ystävät.
TAI
Evankeliumi
Joh. 18:28–40
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 18
Aikaisin aamulla Jeesus vietiin
Rooman maaherran, Pilatuksen palatsiin.
Juutalaiset eivät menneet palatsiin sisälle.
Oli tulossa pääsiäisjuhla, ja
he halusivat valmistautua sitä varten.
Pilatus tuli ulos palatsista.
Hän kysyi juutalaisilta:
”Mistä te syytätte tätä miestä?
He vastasivat:
”Hän on rikollinen.”
Pilatus sanoi:
”Tuomitkaa hänet oman lakinne mukaan.”
Juutalaiset vastasivat:
”Meillä ei ole lupaa tuomita ketään kuolemaan.”
Pilatus meni takaisin sisälle palatsiin.
Hän käski tuoda Jeesuksen eteensä.
Pilatus kysyi Jeesukselta:
”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”
Jeesus vastasi:
”Kuka on sanonut sinulle, että
minä olen juutalaisten kuningas?”
Pilatus sanoi:
”Juutalaiset ovat tuoneet sinut minun luokseni.
Mitä sinä olet tehnyt?”
Jeesus sanoi:
”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta.
Muuten mieheni olisivat taistelleet, että
en joutuisi juutalaisten käsiin.”
Pilatus sanoi Jeesukselta:
”Sinä siis olet kuningas.”
Jeesus vastasi hänelle:
”Itse sinä sanot, että
minä olen kuningas.
Sitä varten minä olen syntynyt.
Minä olen tullut maailmaan, että
minä todistaisin totuuden puolesta.”
Pilatus kysyi Jeesukselta:
”Mitä on totuus?”
Pilatus meni taas ulos.
Hän sanoi juutalaisille:
”Jeesus ei ole syyllinen mihinkään rikokseen.”
Pilatus jatkoi:
”On tapana, että
pääsiäisen aikana minä vapautan yhden vangin.
Tahdotteko, että
vapautan juutalaisten kuninkaan?”
Juutalaiset huusivat:
”Ei Jeesusta!
Vapauta Barabbas!”
Barabbas oli rosvo.
TAI
Evankeliumi
Matt. 26:57–27:10
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 26
Vangitsijat veivät Jeesuksen ylipappi Kaifaksen luo.
Myös juutalaiset johtajat olivat siellä.
Pietari seurasi Jeesusta ylipapin pihaan saakka.
Hän halusi nähdä,
mitä Jeesukselle tapahtuisi.
Juutalaiset johtajat etsivät syytä,
jonka perusteella Jeesus voitiin tuomita kuolemaan.
Syytä ei löytynyt.
Viimein kaksi miestä väitti:
”Jeesus on sanonut:
’Minä hajotan temppelin ja
minä rakennan sen uudelleen kolmessa päivässä.’”
Ylipappi kysyi Jeesukselta:
”Miksi et vastaa syytöksiin?”
Jeesus oli hiljaa.
Ylipappi kysyi:
”Oletko sinä Jumalan Poika, Messias?”
Jeesus vastasi:
”Sinä sanoit, että
minä olen Jumalan Poika.”
Jeesus jatkoi:
”Te saatte nähdä, että
minä istun Jumalan oikealla puolella.
Minä tulen takaisin pilvien päällä.”
Ylipappi suuttui ja sanoi:
”Te kuulitte, kuinka
Jeesus pilkkaa Jumalaa.
Me emme tarvitse enää todistajia.
Mitä mieltä olette?”
Juutalaiset vastasivat:
”Jeesus on ansainnut kuoleman.”
Ihmiset sylkivät Jeesusta kasvoihin ja
he löivät häntä.
Jotkut kysyivät Jeesukselta:
”Kerro, kuka löi sinua!”
Pietari istui ulkona pihalla.
Eräs palvelustyttö sanoi Pietarille:
”Sinäkin olit Jeesuksen kanssa.”
Pietari kielsi kaikkien kuullen:
”En ymmärrä, mistä sinä puhut.”
Pietari siirtyi portille päin.
Toinen tyttö näki hänet ja sanoi:
”Tämä mies oli nasaretilaisen Jeesuksen seurassa.”
Pietari vakuutti:
”Minä en tunne sitä miestä.”
Muutkin pihalla olevat ihmiset sanoivat Pietarille:
”Sinä kuulut samaan joukkoon kuin Jeesus.
Sinähän puhut samaa murretta.”
Pietari suuttui ja vastasi:
”Minä en tunne sitä miestä.”
Samassa kukko lauloi.
Pietari muisti, että
Jeesus oli sanonut hänelle:
”Ennen kuin kukko laulaa,
sinä kolmesti kiellät minut.”
Pietari meni pois pihalta ja
hän puhkesi katkeraan itkuun.
Aikaisin seuraavana aamuna
juutalaiset johtajat kokoontuivat.
He sopivat keskenään siitä,
kuinka Jeesus surmataan.
Jeesus sidottiin köysillä.
Hänet vietiin pois ja
hänet luovutettiin maaherra Pilatukselle.
Juudas oli kavaltanut Jeesuksen.
Hän oli saanut juutalaisilta johtajilta palkkioksi
kolmekymmentä hopearahaa.
Juudas näki, että
Jeesus oli tuomittu kuolemaan.
Silloin hän katui tekoaan ja
vei rahat takaisin juutalaisille johtajille.
Juudas sanoi:
”Tein väärin, kun
kavalsin Jeesuksen.
Hän ei ole tehnyt mitään pahaa.”
Juutalaiset vastasivat Juudakselle:
”Se on sinun asiasi.”
Juudas heitti rahat temppelin pihalle.
Hän meni pois ja hirttäytyi.
Juutalaiset johtajat ottivat rahat.
He sanoivat toisilleen:
”Näitä rahoja ei voi laittaa temppelin rahastoon.”
Sen sijaan he päättivät ostaa rahoilla
savenvalajan pellon ei-juutalaisten hautausmaaksi.
Peltoa kutsutaan edelleen Veripelloksi.
Näin toteutui profeetta Jeremiaan ennustus:
’He ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa.
Sen arvoiseksi he olivat arvioineet miehen.
He ostivat niillä rahoilla savenvalajan pellon,
niin kuin Herra oli käskenyt.’”
Hiljaisen viikon keskiviikko
Evankeliumi
Luuk. 23:13–31
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 23
Pilatus kutsui koolle
ylipapit, hallitusmiehet ja kansan.
Hän sanoi heille:
”Te toitte Jeesuksen minun luokseni.
Te väititte, että
hän villitsee kansaa.
Olen kuulustellut häntä.
Hän ei ole syyllinen siihen,
mistä te syytätte häntä.”
Pilatus sanoi:
”Herodes lähetti Jeesuksen takaisin.
Hän on samaa mieltä kuin minä.
Jeesus ei ole tehnyt mitään,
mistä seuraa kuolemantuomio.”
Aina pääsiäisen aikana
maaherran piti vapauttaa joku vanki.
Pilatus sanoi:
”Minä päästän Jeesuksen vapaaksi.”
Kaikki huusivat:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”
Pilatus kysyi:
”Kenet minä päästän vapaaksi?”
Ihmiset vastasivat: ”Barabbaan!”
Barabbas oli vangittu murhan tähden.
Pilatus kysyi uudelleen:
”Kenet minä päästän vapaaksi?”
Ihmiset huusivat:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”
Pilatus kysyi kolmannen kerran:
”Mitä pahaa hän on tehnyt?”
Ihmiset huusivat vielä kovemmin:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”
Lopulta Pilatus suostui.
Hän vapautti Barabbaan ja
tuomitsi Jeesuksen kuolemaan.
Sotilaat lähtivät viemään Jeesusta ristiinnaulittavaksi.
Jeesus kantoi ristiä.
Se oli painava.
Sen tähden sotilaat käskivät
Simon-nimisen miehen auttaa Jeesusta.
Jeesuksen perässä kulki paljon ihmisiä.
Monet naiset itkivät ja valittivat.
Jeesus sanoi heille:
”Älkää itkekö minun takiani.
Itkekää itsenne ja lastenne tähden.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 19: 1–16
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 19
Pilatus käski sotilaiden ruoskia Jeesuksen.
Sotilaat tekivät orjantappuroista kruunun,
jonka he laittoivat Jeesuksen päähän.
He pukivat punaisen viitan Jeesukselle.
Sen jälkeen he vuorotellen tervehtivät Jeesusta:
”Terve, juutalaisten kuningas!”
Sotilaat löivät Jeesusta kasvoihin.
Pilatus meni ulos palatsista.
Hän sanoi juutalaisille:
”Jeesus ei ole syyllinen mihinkään rikokseen.”
Jeesus tuli ulos.
Hänellä oli orjantappura kruunu päässä ja
punainen viitta yllään.
Pilatus sanoi:
”Katsokaa: ihminen!”
Kun juutalaiset näkivät Jeesuksen,
ha alkoivat huutaa:
”Ristiinnaulitse!
Ristiinnaulitse!”
Pilatus sanoi juutalaisille:
”Naulitkaa te hänet ristille.
Minun mielestäni hän ei ole syyllinen mihinkään.”
Juutalaiset vastasivat:
”Jeesus väittää, että
hän on Jumalan Poika.
Meidän lakimme mukaan
hän on ansainnut kuoleman.”
Pilatus tuli yhä levottomammaksi.
Hän kysyi Jeesukselta:
”Mistä sinä olet lähtöisin?”
Jeesus vastannut mitään.
Pilatus sanoi Jeesukselle:
”Miksi et vastaa minulle?
Minulla on valta päästää sinut vapaaksi tai
minulla on valta ristiinnaulita sinut.”
Jeesus vastasi:
”Sinulla on se valta,
minkä Jumala on antanut sinulle.”
Jeesus jatkoi:
”Se on enemmän syyllinen,
joka on antanut minut sinun tuomittavaksesi.”
Pilatus yritti vielä saada Jeesuksen vapaaksi.
Mutta juutalaiset huusivat Pilatukselle:
”Jos päästät Jeesuksen vapaaksi,
et ole keisarin ystävä.”
Pilatus huomasi, että
hän voinut tehdä mitään Jeesuksen hyväksi.
Hän toi Jeesuksen ulos ja sanoi juutalaisille:
”Tässä on teidän kuninkaanne.”
Juutalaiset huusivat:
”Vie hänet pois!
Ristiinnaulitse Jeesus!”
Pilatus kysyi juutalaisilta:
”Pitääkö minun ristiinnaulita teidän kuninkaanne?”
Juutalaiset vastasivat:
”Meillä on keisari, ei kuningasta.”
Silloin Pilatus myöntyi juutalaisten vaatimukseen ja
hän antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.
TAI
Evankeliumi
Matt. 27:11–32
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 27
Jeesus vietiin maaherra Pilatuksen luo.
Pilatus kysyi Jeesukselta:
”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”
Jeesus vastasi hänelle:
”Sinä sen sanoit.”
Kun juutalaiset johtajat syyttivät Jeesusta,
Jeesus ei vastannut mitään.
Pilatus kysyi Jeesukselta:
”Kuuletko, kuinka raskaita todisteita
he esittävät sinua vastaan?”
Jeesus ei vastannut yhteenkään kysymykseen.
Pilatus ihmetteli tätä suuresti.
Pilatuksen vaimo oli nähnyt unta Jeesuksesta.
Hän lähetti Pilatukselle viestin:
”Älä tee mitään Jeesukselle.
Hän on pyhä mies.”
Oli tapana, että
pääsiäisjuhlan aikaan maaherra vapautti vangin.
Ihmiset saivat valita, kenet maaherra vapauttaa.
Vankien joukossa oli Barabbas-niminen mies.
Pilatus kysyi ihmisiltä:
”Vapautanko Barabbaksen vai
Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?
Kumman te haluatte?”
Pilatus tiesi, että
juutalaiset johtajat kadehtivat Jeesusta.
Sen tähden he halusivat Jeesuksen kuolevan.
He yllyttivät väkijoukkoa:
”Pyytäkää Pilatukselta, että
hän vapauttaa Barabbaan.”
Pilatus kysyi uudelleen:
”Kumman te haluatte vapaaksi,
Jeesuksen vai Barabbaksen?”
Ihmiset vastasivat:
”Barabbaksen.”
Pilatus kysyi:
”Mitä minä teen Jeesukselle,
jota sanotaan Kristukseksi?”
Kaikki vastasivat:
”Ristiinnaulitse!”
Pilatus kysyi:
”Mitä pahaa Jeesus on tehnyt?”
Ihmiset huusivat entistä kovemmin:
”Ristiinnaulitse!”
Pilatus näki, että
hän ei voinut tehdä mitään.
Pilatus otti vettä ja
hän pesi kätensä ihmisten nähden.
Hän sanoi:
”Minä olen syytön Jeesuksen kuolemaan.
Tämä on teidän asianne.”
Ihmiset huusivat yhteen ääneen:
”Hänen verensä saa tulla meidän ja
meidän lastemme päälle!”
Pilatus antoi periksi.
Hän vapautti Barabbaksen ja
antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi
Sotilaat veivät Jeesuksen sisälle palatsiin.
He riisuivat Jeesukselta hänen omat vaatteensa.
Sen jälkeen he pukivat Jeesukselle punaisen viitan.
Sotilaat tekivät orjantappuroista kruunun ja
he panivat sen Jeesuksen päähän.
He panivat myös ruokokepin Jeesuksen oikeaan käteen.
Sen jälkeen sotilaat polvistuivat Jeesuksen eteen.
He pilkkasivat Jeesusta:
”Juutalaisten kuningas, ole tervehditty.”
He sylkivät Jeesuksen päälle ja
he löivät häntä kepillä päähän.
Lopulta sotilaat riisuivat Jeesukselta viitan.
He pukivat Jeesukselle hänen omat vaateensa.
Sen jälkeen sotilaat lähtivät viemään
Jeesusta ristiinnaulittavaksi.
Matkalla sotilaat pysäyttivät Simon-nimisen miehen.
He pakottivat hänet kantamaan Jeesuksen ristiä.
Kiirastorstai
Evankeliumi
Luuk. 22:14–22
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 22
Jeesus ja hänen oppilaansa kokoontuivat aterialle.
Jeesus sanoi:
”Haluan syödä tämän pääsiäisaterian
teidän kanssanne ennen kuolemaani.”
Aterian aikana Jeesus otti viinimaljan,
kiitti Jumalaa ja
sanoi:
”Jakakaa tämä viini keskenänne.
Minä en juo viiniä ennen kuin Jumalan valtakunnassa.”
Jeesus otti leivän,
siunasi, mursi ja
antoi sen opetuslapsilleen ja sanoi:
”Tämä on minun ruumiini, joka
annetaan teidän puolestanne.
Tehkää tämä minun muistokseni.”
Aterian jälkeen Jeesus otti maljan ja sanoi:
”Tämä malja on minun vereni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne.”
Jeesus sanoi vielä:
”Ihmisen Poika kuolee niin kuin hänen pitää kuolla.
Se, joka minut kavaltaa,
syö tässä minun kanssani.
Voi sitä, joka minut kavaltaa.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 13: 1–15
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 13
Pääsiäisjuhla oli lähellä.
Jeesus tiesi, että
hän kuolisi pääsiäisen aikaan.
Oli tullut se hetki, jolloin
Jeesus siirtyisi tästä maailmasta Isän luo taivaaseen.
Hänen oppilaansa jatkaisivat elämäänsä maailmassa.
Jeesus osoitti oppilailleen rakkautta loppuun asti.
Jeesus ja hänen oppilaansa
olivat kokoontuneet aterialle.
Mukana oli myös Juudas.
Paholainen oli jo pannut
Juudakseen sydämeen ajatuksen, että
hän kavaltaisi Jeesuksen.
Jeesus oli tullut Jumalan luota.
Isä Jumala oli antanut hänelle kaiken vallan.
Nyt hän palaisi takaisin Jumalan luo.
Jeesus nousi kesken aterian ja riisui viittansa.
Hän kietoi vyötäisilleen pellavaliinan.
Sitten Jeesus kaatoi vettä pesuastiaan.
Hän rupesi pesemään oppilaidensa jalkoja ja
hän kuivasi ne vyötäisillä olevalla pellavaliinalla.
Kun Jeesus tuli Pietarin luo,
Pietari kysyi Jeesukselta:
”Herra, miksi sinä peset minun jalkani?”
Jeesus vastasi:
”Sinä ymmärrät sen myöhemmin.”
Pietari sanoi:
”Sinä et saa ikinä pestä minun jalkojani!”
Jeesus vastasi:
”Jos minä en pese sinun jalkojasi,
sinä et pääse minun luokseni.”
Pietari sanoi:
”Herra, pese myös minun pääni ja käteni.”
Jeesus sanoi:
”Joka on kylpenyt, on puhdas.”
Jeesus jatkoi:
”Te olette puhtaita paitsi yksi teistä.”
Jeesus tarkoitti tällä sitä, että
Juudas kavaltaisi hänet.
Kun Jeesus oli pessyt oppilaittensa jalat,
hän puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle.
Jeesus kysyi oppilailtaan:
”Ymmärrättekö te, mitä tein teille?”
Oppilaat eivät vastanneet mitään.
Jeesus sanoi:
”Te sanotte minua opettajaksi ja herraksi.
Sehän minä olen.”
Hän jatkoi:
”Minä annoin teille esimerkin, kun
minä pesin teidän jalkanne.
Tehkää te samoin toisillenne!”
TAI
Evankeliumi
Matt. 26:17–30
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 26
Pääsiäisjuhlaa ennen oppilaat kysyivät Jeesukselta:
”Missä tahdot syödä pääsiäisaterian?”
Jeesus vastasi:
”Menkää kaupunkiin.”
Hän neuvoi, kenen luo heidän tuli mennä.
Jeesus jatkoi:
”Sanokaa hänelle:
’Hetki on tullut.
Jeesus haluaa syödä pääsiäisaterian sinun luonasi.’”
Oppilaat tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt.
Illalla Jeesus ja hänen oppilaansa kävivät aterialle.
Heidän syödessään Jeesus sanoi:
”Yksi teistä kavaltaa minut.”
Oppilaat tulivat surullisiksi.
He kysyivät vuorotellen:
”Herra, en kai se ole minä?”
Jeesus vastasi:
”Minut kavaltaa se,
joka syö samasta vadista kuin minä.”
Jeesus jatkoi:
”Profeetat ennustivat jo kuinka minä kuolen.
Voi sitä ihmistä, joka kavaltaa minut!
Olisi parempi, että
hän ei olisi koskaan syntynytkään.”
Juudas kysyi Jeesukselta:
”Opettaja, en kai se ole minä?”
Jeesus vastasi hänelle:
”Sinä itse sen sanoit.”
Aterian aikana Jeesus otti leivän,
siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen.
Hän sanoi:
”Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini.”
Sitten Jeesus otti maljan,
kiitti Jumalaa ja antoi sen heille.
Hän sanoi:
”Juokaa tästä, te kaikki.
Tämä on minun vereni,
liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta
syntien anteeksiantamiseksi.”
Jeesus jatkoi:
”Seuraavan kerran juon viiniä teidän kanssanne
vasta Isäni valtakunnassa taivaassa.
Kun Jeesus ja hänen oppilaansa olivat syöneet,
he lauloivat kiitosvirren.
Sen jälkeen he lähtivät Öljymäelle.
Päivän rukous
Jeesus, Jumalan Poika.
Sinä annat meille itsesi ehtoollisessa.
Ehtoollisen leipä ja viini ovat sinun ruumiisi ja veresi.
Ehtoollinen yhdistää meidät sinuun ja toisiimme.
Vahvista meidän uskoamme sinuun.
Auta meitä ottamaan vastaan ehtoollisen lahja, jonka annat.
Jeesus Kristus, ota vastaan rukouksemme.
Sinä elät ja hallitset yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa aina ja ikuisesti.
Pitkäperjantai
Evankeliumi
Luuk. 23:32–46
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 23

Sotilaat veivät Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.
Mukana oli myös kaksi rikollista.
Sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja rikolliset,
toisen Jeesuksen oikealle puolelle ja
toisen hänen vasemmalle puolelleen.
Jeesus sanoi:
”Isä, anna heille anteeksi.
He eivät tiedä,
mitä he tekevät.”
Sotilaat heittivät arpaa Jeesuksen vaatteista ja
jakoivat vaatteet keskenään.
Kansa seisoi katselemassa.
Siellä oli myös hallitusmiehiä.
He pilkkasivat Jeesusta:
”Sinä olet auttanut muita.
Jos olet Messias,
auta nyt itseäsi.”
Myös sotilaat pilkkasivat Jeesusta.
He tarjosivat hänelle hapanta viiniä ja
sanoivat:
”Jos olet juutalaisten kuningas, niin
pelasta itsesi.”
Toinen ristille naulituista rosvoista sanoi:
”Etkö sinä ole Jumalan poika?
Pelasta nyt itsesi ja meidät!”
Mutta toinen rikollinen moitti häntä:
”Etkö sinä pelkää Jumalaa?
Me olemme ansainneet tuomiomme.
Meitä rangaistaan tekojemme mukaan.
Tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa.”
Hän pyysi Jeesukselta:
”Jeesus, muista minua,
kun tulet valtakuntaasi.”
Jeesus vastasi:
”Tänään sinä olet minun kanssani minun valtakunnassani.”
Oli keskipäivä.
Yhtäkkiä aurinko pimeni.
Jerusalemin temppelissä väliverho repesi keskeltä kahtia.
Jeesus huusi kovalla äänellä:
”Isä, sinun käsiisi minä anna henkeni.”
Sitten Jeesus kuoli.
Päivän rukous
Jeesus, Jumalan Poika.
Sinä voitit pahan vallan ristillä.
Sinä avasit meille tien ikuiseen elämään.
Sinun ristisi antaa meille toivon.
Vahvista meidän uskoamme sinuun.
Jeesus Kristus, ota vastaan rukouksemme.
Sinä elät ja hallitset yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa aina ja ikuisesti.
Hiljaisen viikon lauantai
Evankeliumi
Matt. 27:62–66
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 27
Kun Jeesus oli ristiinnaulittu ja haudattu,
ylipapit ja fariseukset menivät Pilatuksen luo.
He sanoivat hänelle:
”Jeesus sanoi, että
kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista.
Käske vartioida hautaa, että
hänen oppilaansa eivät varasta ruumista.
Silloin he voivat sanoa, että
Jeesus on noussut kuolleista.
Siitä tulisi vielä pahempi villitys.”
Pilatus sanoi:
”Saatte vartiomiehiä.
Järjestäkää haudan vartiointi.”
He lähtivät haudalle.
Siellä he sinetöivät kiven, jolla
hauta oli suljettu.
He käskivät miehiä vartioimaan hautaa.
TAI
Evankeliumi
Joh. 19: 16–30
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 19
Sotilaat lähtivät viemään Jeesusta Golgatalle.
Jeesus kantoi itse ristiään.
Golgatalla sotilaat naulitsivat Jeesuksen ja
kaksi muuta miestä ristille.
Jeesuksen risti oli keskellä.
Maaherra Pilatus oli käskenyt kirjoittaa taulun,
jossa luki:
”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.”
Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
Taulu kiinnitettiin Jeesuksen ristiin.
Monet juutalaiset näkivät Jeesuksen ristin ja kirjoituksen.
Juutalaiset johtajat sanoivat Pilatukselle:
”Älä kirjoita ’Juutalaisten kuningas’.
Kirjoita: ’Jeesus on sanonut:
Minä olen juutalaisten kuningas.’”
Pilatus vastasi:
”Minkä kirjoitin, sen kirjoitin,”
Sotilaat jakoivat Jeesuksen vaatteet keskenään.
Jeesuksen paita oli saumaton,
kokonaan samaa kudosta.
Sotilaat sanoivat:
”Ei revitä paitaa.
Heitetään arpaa, kuka sen saa.”
Näin toteutui profeetan ennustus:
”He jakavat keskenään vaatteeni ja
heittävät puvustani arpaa.”
Jeesuksen äiti ja täti sekä
Klopaksen vaimo Maria ja
Magdalan Maria seisoivat ristin luona.
Myös Jeesuksen oppilas Johannes oli paikalla.
Jeesus näki äitinsä ja Johanneksen.
Hän sanoi äidilleen:
”Nainen, tämä on sinun poikasi.”
Sitten hän sanoi Johannekselle:
”Tämä on sinun äitisi!”
Siitä alkaen Johannes piti huolta Jeesuksen äidistä.
Hän sanoi:
”Minun on jano.”
Siellä oli astia täynnä hapanviiniä.
Sotilaat kastoivat sienen viiniin ja
ojensivat sienen kepin päässä Jeesuksen huulille.
Jeesus joi viinin.
Jeesus tiesi, että
hänen tehtävänsä oli suoritettu loppuun.
Hän sanoi:
”Se on täytetty.”
Jeesus kallisti päänsä ja
hän antoi henkensä.
TAI
Evankeliumi
Matt. 27:33–54
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 27
Sotilaat veivät Jeesuksen paikalle,
jota kutsutaan Golgataksi.
Se tarkoittaa Pääkallonpaikkaa.
Sotilaat tarjosivat Jeesukselle juotavaksi viiniä,
johon oli sekoitettu sappea.
Jeesus maistoi sitä, mutta
hän ei halunnut juoda.
Kun sotilaat olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen,
he jakoivat hänen vaatteensa keskenään.
Sitten he jäivät sinne istumaan ja vartioivat Jeesusta.
Sotilaat kiinnittivät Jeesuksen pään yläpuolelle kirjoituksen,
jossa oli Jeesuksen tuomion syy:
”Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas.”
Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi rosvoa,
toinen Jeesuksen oikealle, toinen vasemmalle puolelle.
Ohikulkijat pilkkasivat Jeesusta.
He sanoivat:
”Pelasta itsesi, jos olet Jumalan Poika.
Tule alas ristiltä!”
Myös juutalaiset johtajat pilkkasivat Jeesusta.
He sanoivat:
”Jeesus on auttanut muita, mutta
hän ei pysty auttamaan itseään.
Jos hän on Israelin kuningas,
hän voi tulla alas ristiltä!
Silloin me uskomme häneen.”
Juutalaiset jatkoivat pilkkaamista:
”Jeesus on sanonut, että
hän on Jumalan Poika.
Jumala pelastakoon nyt hänet!”
Myös ristiinnaulitut rosvot pilkkasivat Jeesusta.
Keskipäivällä tuli pimeys koko maan ylle.
Pimeyttä kesti kolme tuntia.
Jeesus huusi kovalla äänellä:
”Eeli, Eeli, lama sabaktani?”
Se merkitsee:
Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
Muutamat ihmiset sanoivat:
”Hän huutaa Eliaa.”
Elia oli eräs profeetta.
Toiset sanoivat:
”Katsotaan, tuleeko Elia hänen avukseen.”
Yksi heistä haki sienen ja kastoi sen hapanviiniin.
Hän pani sienen kepin päähän ja tarjosi sitä Jeesukselle.
Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä.
Samalla hetkellä temppelin väliverho repesi
ylhäältä alas asti kahtia.
Maa vavahteli ja kalliot halkesivat.
Haudat aukenivat, ja
monien kuolleiden pyhien ruumiit nousivat ylös haudasta.
Kun vartiosotilaat ja heidän päällikkönsä näkivät mitä tapahtui,
he pelästyivät suuresti.
He sanoivat:
”Tämä oli todella Jumalan Poika!”

