Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Pääsiäisaika

Pääsiäisaika

Pääsiäinen

nousi ylös kuolleistaPääsiäisenä Jeesus nousi kuolleista. Pääsiäisen väri on valkoinen.

Pääsiäisyö | Pääsiäispäivä | 2. Pääsiäispäivä

Pääsiäisviikko

Ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi oppilailleen ja ystävilleen. He uskoivat, että Jeesus oli noussut kuolleista.

Pääsiäisen jälkeinen tiistai | Pääsiäisen jälkeinen keskiviikko |
Pääsiäisen jälkeinen torstai | Pääsiäisen jälkeinen perjantai |
Pääsiäisen jälkeinen lauantai

1. sunnuntai pääsiäisestä | 2. sunnuntai pääsiäisestä |
3. sunnuntai pääsiäisestä | 4. sunnuntai pääsiäisestä |
Rukoussunnuntai (5. sunnuntai pääsiäisestä)
Helatorstai | 6. sunnuntai pääsiäisestä

Pääsiäisyö

Evankeliumi Mark. 16: 1-8

Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja
Salome olivat Jeesuksen ystäviä.

Sapatin jälkeen naiset lähtivät
aikaisin aamulla Jeesuksen haudalle.
He aikoivat voidella Jeesuksen ruumiin
hyvän tuoksuisella öljyllä.

Matkalla he puhuivat toisilleen:
”Kuinka saamme suuren kiven
pois hautaluolan ovelta?”

Kun naiset tulivat haudalle,
he hämmästyivät.
Kivi haudan suulta oli poissa.

Naiset menivät sisälle hautaluolaan.
Siellä istui enkeli.
Naiset säikähtivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö.
Te etsitte Jeesusta,
joka ristiinnaulittiin.
Tuossa on paikka, johon
hänen ruumiinsa pantiin.
Hän ei ole enää täällä.
Hän on noussut kuolleista.”

Enkeli kehotti naisia:
”Menkää kertomaan
Jeesuksen oppilaille, että
Jeesus elää.”

Naiset olivat järkyttyneitä.
He eivät uskaltaneet kertoa kenellekään,
mitä haudalla oli tapahtunut.

Pääsiäispäivä

Evankeliumi      Luuk. 24: 1-12

Magdalan Maria, Johanna ja
Jaakobin äiti Maria
olivat Jeesuksen ystäviä.

Sapatin jälkeen naiset lähtivät
aikaisin aamulla Jeesuksen haudalle.
Heillä oli mukana tuoksuvaa öljyä
sitä varten, että
he voivat voidella Jeesuksen ruumiin.

Kun he tulivat haudalle,
he huomasivat, että
kivi oli vieritetty pois hautaluolan suulta.

Kun naiset menivät sisälle hautaan,
he hämmästyivät.
Jeesuksen ruumis ei ollut enää haudassa!

Yhtäkkiä naisten edessä oli kaksi enkeliä,
joilla oli kirkkaat vaatteet.
Naiset pelästyivät.

Enkelit sanoivat:
”Miksi te etsitte elävää
kuolleiden joukosta?
Jeesus ei ole täällä.
Hän on noussut kuolleista.”

”Muistatteko, mitä Jeesus sanoi:
’Minut otetaan kiinni ja
ristiinnaulitaan.
Kolmantena päivänä
minä nousen kuolleista’”,
sanoivat enkelit.

Silloin naiset muistivat,
mitä Jeesus oli puhunut.

Naiset lähtivät haudalta.
He kertoivat Jeesuksen oppilaille ja
kaikille muille,
mitä oli tapahtunut.
Mutta nämä eivät uskoneet
naisten puhetta.

Pietari meni haudalle katsomaan
mitä oli tapahtunut.
Hän kurkisti hautaan ja
näki siellä vain liinat, joihin
Jeesuksen ruumis oli kääritty.

tai

Evankeliumi    Joh. 20: 1-10

Sunnuntaiaamuna aamuhämärässä
Magdalan Maria tuli Jeesuksen haudalle.
Hän näki, että
kivi oli siirretty pois hautaluolan suulta.

Maria lähti juosten Pietarin ja Johanneksen luo.
Hän sanoi heille:
”Jeesus on viety pois haudasta.
En tiedä, mihin hänet on pantu.”

Pietari ja Johannes lähtivät juoksemaan haudalle.
Johannes juoksi nopeammin.
Hän ehti ensimmäisenä haudalle.
Hän kurkisti sisälle, mutta
ei mennyt sisälle hautaluolaan.
Johannes näki, että
Jeesuksen käärinliinat olivat haudassa.

Pietari tuli Johanneksen perässä.
Hän meni sisälle hautaluolaan ja
hän katseli käärinliinoja.
Pietari huomasi, että
Jeesuksen kasvoja peittänyt
hikiliina oli erillään omana käärönään.

Myös Johannes tuli sisälle hautaan ja
hän näki siellä käärinliinat.
Silloin Johannes uskoi, että
Jeesus on noussut kuolleista.

Pietari ja Johannes palasivat haudalta majapaikkaansa.

tai

Evankeliumi    Matt. 28: 1-8

Sunnuntaiaamuna Magdalan Maria ja
toinen Maria tulivat Jeesuksen haudalle.
Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä
Herran enkeli laskeutui taivaasta.

Enkeli tuli Jeesuksen haudalle.
Hän vieritti kiven pois haudan suulta ja
istuutui kivelle.

Enkeli oli hohtava kuin salama.
Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.
Vartijat pelästyivät enkeliä.
He alkoivat vapista ja
he kaatuivat maahan kuin kuolleet.

Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi heille:
”Älkää pelätkö.
Minä tiedän, että
te etsitte Jeesusta.
Jeesus ristiinnaulittiin ja
hän kuoli.
Hänet haudattiin tänne, mutta
hän ei ole enää täällä.
Jeesus on noussut kuolleista.
Katsokaa, tuossa hän makasi.”

Enkeli jatkoi:
”Menkää kiireesti sanomaan hänen oppilailleen:
’Jeesus on noussut kuolleista.
Hän menee Galileaan.
Te näette hänet siellä.’”

Naiset lähtivät heti haudalta.
He olivat yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan.
He riensivät kertomaan oppilaille, että
Jeesus on noussut kuolleista.

Päivän rukous

Rakas Jumala.
Jeesus kuoli ja haudattiin.
Nyt hän on noussut kuolleista.
Jeesus elää.
Jeesuksen hauta on tyhjä.

Tämä on niin suuri ihme, että
meidän on vaikea ymmärtää sitä.
Se on meille salaisuus.

Jumala, sinun rakkautesi voittaa kuoleman.
Jeesus elää, ja
me iloitsemme siitä.
Aamen.

2. pääsiäispäivä

Evankeliumi Luuk. 24: 13-35

Sapatin jälkeisenä päivänä
kaksi Jeesuksen ystävistä
oli menossa Emmaus-nimiseen kylään.
Sinne oli Jerusalemista
kahden tunnin kävelymatka.

Matkalla miehet keskustelivat kaikesta,
mitä oli tapahtunut.

Ylösnoussut Jeesus liittyi
heidän seuraansa, mutta
he eivät tunteneet häntä.

Jeesus kysyi:
”Mistä te puhutte?”
Miehet pysähtyivät surullisina.
Toinen heistä, Kleopas, sanoi:
”Etkö sinä tiedä, mitä
Jerusalemissa on tapahtunut?”

”Mitä tarkoitatte?”
Jeesus kysyi.
Miehet vastasivat:
”Sitä, mitä tapahtui Jeesukselle,
joka oli Jumalan lähettämä mies.
Juutalaiset johtajat tuomitsivat
hänet kuolemaan ja
hänet ristiinnaulittiin.”

Miehet jatkoivat:
”Tänään on kolmas päivä siitä, kun
kaikki tämä tapahtui.
Tänä aamuna muutamat
naiset menivät haudalle.
He eivät löytäneet Jeesuksen ruumista.
He näkivät enkeleitä,
jotka sanoivat, että
Jeesus elää.”

”Muutamat Jeesuksen oppilaista
kävivät myös haudalla.
He totesivat, että asia oli niin kuin
naiset olivat sanoneet.
Jeesusta he eivät nähneet,”
miehet sanoivat.

Silloin Jeesus sanoi:
”Voi teitä!
Ettekö te ymmärrä
profeettojen ennustuksia?”

Sitten Jeesus selitti heille, mitä
profeetat olivat kirjoittaneet Messiaasta.

Miehet ja Jeesus tulivat kylään.
Jeesus aikoi jatkaa matkaa.
Mutta miehet pyysivät:
”Jää meidän luoksemme.
Ilta alkaa hämärtää.”
He menivät yhdessä sisälle.

Aterialla Jeesus otti leivän,
kiitti Jumalaa,
mursi leivän ja
antoi sen heille.
Silloin he tunnistivat Jeesuksen.
Samassa Jeesus hävisi näkyvistä.

Miehet sanoivat toisilleen:
”Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun
hän selitti meille kirjoituksia.”

Miehet palasivat heti takaisin Jerusalemiin.
Jeesuksen oppilaat ja ystävät olivat koolla.
Nämä sanoivat miehille:
”Jeesus on todella noussut kuolleista!
Hän on ilmestynyt Pietarille.”

Miehet kertoivat puolestaan, mitä
matkalla Emmaukseen oli tapahtunut ja
kuinka he tunnistivat Jeesuksen, kun
hän mursi leivän.

tai

Evankeliumi    Joh. 20: 11-18

Magdalan Maria seisoi Jeesuksen haudan ovella.
Hän itki.

Maria kurkisti hautaan.
Hän näki siellä kaksi valkopukuista enkeliä.
He istuivat siinä,
missä Jeesuksen ruumis oli ollut.

Enkelit kysyivät Marialta:
”Miksi sinä itket?”
Maria vastasi:
”Jeesus on viety pois.
Minä en tiedä, mihin hänet on pantu.”

Maria kääntyi ympäri.
Hän näki Jeesuksen seisovan lähellään, mutta
Maria ei tunnistanut Jeesusta.
Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi.

Jeesus kysyi Marialta:
”Mitä sinä itket?
Ketä sinä etsit?”
Maria vastasi:
”Oletko sinä vienyt Jeesuksen pois täältä?
Sano, mihin olet pannut hänet.
Minä haen hänet pois.”

Silloin Jeesus sanoi Marialle:
”Maria:”
Maria vastasi:
”Opettaja!”

Jeesus sanoi:
”Älä koske minuun.
Minä en ole vielä mennyt Isän luo.”
Jeesus jatkoi:
”Mene sanomaan oppilailleni, että
minä menen Isän Jumalan luo.”

Maria riensi oppilaiden luo ja sanoi:
”Minä olen nähnyt Jeesuksen!”
Hän kertoi, mitä
Jeesus oli sanonut hänelle.

tai

Evankeliumi    Matt. 28: 8-15

Naiset lähtivät Jeesuksen haudalta.
He olivat yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan.
He olivat menossa kertomaan oppilaille,
mitä he olivat kokeneet.

Yhtäkkiä Jeesus tuli naisia vastaan ja
hän tervehti heitä.
Naiset menivät Jeesuksen luokse.
He kumarsivat Jeesusta ja
syleilivät hänen jalkojaan.

Jeesus sanoi naisille:
”Älkää pelätkö!
Menkää sanomaan oppilailleni:
’Lähtekää Galileaan.
Siellä te näette minut.’”

Samaan aikaan Jeesuksen hautaa vartioineet
sotilaat menivät juutalaisten johtajien luo.
He kertoivat näille,
mitä haudalla oli tapahtunut.

Juutalaiset johtajat kokoontuivat neuvottelemaan.
He päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa.
He sanoivat sotilaille:
”Sanokaa, että
Jeesuksen oppilaat varastivat yöllä
Jeesuksen ruumiin haudasta.”

Johtajat jatkoivat:
”Me huolehdimme siitä, että
teille ei tule ikävyyksiä maaherran kanssa.”

Sotilaat ottivat rahat ja
he tekivät niin kuin heille oli sanottu.
Tätä kertomusta on kerrottu
juutalaisten keskuudessa tähän asti.

Päivän rukous

Pyhä Jumala.
Kun Jeesus oli noussut kuolleista,
hän ilmestyi oppilailleen.
Oppilaat vakuuttuivat siitä, että
Jeesus elää.

Auta meitäkin tuntemaan Jeesus ja
anna meille ilo hänestä.
Silloin muutkin uskovat, että Jeesus elää.
Kuule rukouksemme.
Aamen.

Pääsiäisen jälkeinen tiistai

 

Evankeliumi Luuk. 24: 36-49

Jeesuksen oppilaat olivat yhdessä koolla.
Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”

Oppilaat pelästyivät, sillä
he luulivat näkevänsä aaveen.
”Miksi olette kauhuissanne?
Minä tässä olen.
Koskettakaa käsiäni ja jalkojani.
Ei aaveella ole lihaa ja luita”,
Jeesus sanoi.
Oppilaat olivat ihmeissään.
He eivät tienneet,
mitä uskoa.

Silloin Jeesus kysyi:
”Onko teillä mitään syötävää?”
Oppilaat antoivat hänelle
palan paistettua kalaa.
He näkivät, kuinka
hän otti sen käteensä ja söi.

Jeesus sanoi:
”Nyt on toteutunut se, mistä
Mooseksen kirjoissa,
profeettojen kirjoissa ja
psalmeissa on kirjoitettu minusta:
Kristus kuolee ja
kolmantena päivänä
nousee kuolleista.

Te olette tämän todistajat.
Teidän tehtävä on julistaa
syntien anteeksi antamista
kaikille ihmisille.”

”Minä lähetän teille
Pyhän Hengen, jonka
Isä Jumala on luvannut voimaksenne.
Siihen saakka pysykää Jerusalemissa”,
Jeesus sanoi.

Pääsiäisen jälkeinen keskiviikko

Evankeliumi Joh. 21: 1-14

Jeesus ilmestyi oppilailleen
Genesaretin järvellä.

Joukko oppilaita lähti yöllä kalastamaan.
Mutta he eivät saaneet yhtään kalaa.

Kun he palasivat aamulla rantaan,
Jeesus seisoi siellä.
Oppilaat eivät tunnistaneet häntä.

Jeesus huusi heille:
”Kuulkaa, miehet!
Onko teillä mitään syötävää?”
”Ei ole”,
he vastasivat.

Jeesus sanoi:
”Heittäkää verkko veneen
oikealle puolelle, niin
saatte kalaa.”

He heittivät verkon.
Kaloja tuli niin paljon, että
he eivät jaksaneet
vetää verkkoa veneeseen.

Silloin Johannes sanoi Pietarille:
”Se on Herra!”
Pietari hyppäsi veteen ja
kahlasi rantaan.

Muut tulivat perässä veneellä ja
vetivät kaloja täynnä olevaa verkkoa.

Rannalla he näkivät, että
siellä oli nuotiolla
paistumassa kalaa ja leipää.
Jeesus sanoi:
”Tuokaa tänne niitä kaloja,
joita saitte.”

Oppilaat vetivät verkon maihin.
Vaikka verkko oli täynnä isoja kaloja,
se ei revennyt.
Kaloja oli yhteensä sataviisikymmentäkolme.

Sitten Jeesus sanoi:
”Tulkaa syömään.”
Hän otti leivän ja antoi sen oppilaille.
Samoin hän antoi heille kalaa.

Kukaan oppilaista ei uskaltanut
kysyä Jeesukselta:
”Kuka sinä olet?”
Sillä kaikki tiesivät, että
mies on Jeesus.

Pääsiäisen jälkeinen torstai

Evankeliumi Mark. 16: 9-16

Kun Jeesus oli noussut kuolleista,
hän ilmestyi ensin Magdalan Marialle.
Maria kertoi tästä
Jeesuksen ystäville.
Mutta he eivät uskoneet häntä.

Sitten Jeesus ilmestyi
kahdelle ystävälleen.
He kertoivat Jeesuksen ylösnousemuksesta
muulle joukolle, mutta
muut eivät uskoneet heitä.

Viimein Jeesus ilmestyi
yhdelletoista oppilaalle, kun
he olivat aterialla.
Jeesus moitti heitä, kun
he eivät uskoneet Mariaa ja muita,
jotka olivat nähneet hänet
kuolleista nousseena.

Sitten Jeesus sanoi oppilaille:
”Menkää kaikkialle maailmaan ja
julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
Joka uskoo evankeliumin ja
saa kasteen,
hän pelastuu.
Joka ei usko,
hänet tuomitaan kadotukseen.”

Pääsiäisen jälkeinen perjantai

Evankeliumi Matt. 28: 8-15

Magdalan Maria ja se toinen Maria
menivät Jeesuksen haudalle.
Kun naiset lähtivät pois sieltä,
he olivat peloissaan, mutta
myös iloisia.

Matkalla Jeesus tuli naisia vastaan.
He menivät hänen luokseen ja
halasivat häntä.

Jeesus sanoi heille:
”Älkää pelätkö!
Menkää sanomaan minun oppilailleni, että
heidän pitää lähteä Galileaan.
Siellä he näkevät minut.”

Samaan aikaan sotilaat, jotka
olivat Jeesuksen hautaa vartioimassa,
menivät juutalaisten johtajien luo.
He kertoivat, mitä
Jeesuksen haudalla oli tapahtunut.

Juutalaiset johtajat päättivät
antaa sotilaille rahaa.
He sanoivat sotilaille:
”Jos joku kysyy, sanokaa, että
Jeesuksen oppilaat varastivat
Jeesuksen ruumiin.”

Sotilaat ottivat rahat ja
tekivät niin kuin oli sovittu.

Heidän kertomustaan
on levitetty juutalaisten keskuudessa
tähän päivään asti.

Pääsiäisen jälkeinen lauantai

Evankeliumi Matt. 28: 16-20

Jeesuksen oppilaat lähtivät Galileaan.
He nousivat vuorelle, jonne
Jeesus oli käskenyt heidän mennä.

Siellä he näkivät Jeesuksen.
Jeesus sanoi heille:
”Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä.

Menkää ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni:
kastakaa heidät
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja
käskekää heidän noudattaa kaikkea,
mitä olen opettanut teille.

Minä olen teidän kanssanne
joka päivä maailman loppuun asti.”

1. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi Joh. 20: 19-31

Jeesuksen oppilaat olivat koolla.
Ovet olivat lukossa, koska
he pelkäsivät juutalaisia.

Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”
Sen jälkeen Jeesus näytti heille haavansa.

Oppilaat olivat iloisia, kun
he näkivät Jeesuksen.

Jeesus sanoi uudelleen:
”Rauha teille!
Niin kuin Isä lähetti minut maailmaan,
minä lähetän nyt teidät.”

Jeesus puhalsi teitä kohti ja sanoi:
”Ottakaa Pyhä Henki.
Jolle te annatte synnit anteeksi,
hän saa ne anteeksi.
Jolta te kiellätte anteeksiannon,
hän ei saa syntejään anteeksi.”

Tuomas ei ollut silloin paikalla.
Toiset kertoivat hänelle:
”Me näimme Herran.”

Tuomas sanoi:
”En usko.
Jos en näe naulanjälkiä hänen käsissään,
minä en usko.”

Viikon kuluttua oppilaat olivat taas koolla.
Tuomas oli myös paikalla.
Ovet olivat taas lukossa.

Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”

Sitten Jeesus sanoi Tuomakselle:
”Tässä ovat käteni.
Uskotko nyt?”
Tuomas sanoi:
”Minä uskon, että
sinä olet Herra.”
”Sinä uskot, koska näet.
Onnellisia ovat ne,
jotka uskovat,
vaikka eivät näe.”

Jeesus teki myös muita ihmeitä.
Kaikkea ei ole kerrottu tässä kirjassa.
Tämä on kirjoitettu siksi, että
te uskoisitte, että
Jeesus on Kristus,
Jumalan Poika.
Kun te uskotte tämän,
teillä on elämä.

tai

Evankeliumi    Joh. 21: 1-14

Jeesus ilmestyi oppilailleen Genesaretinjärvellä.

Joukko Jeesuksen oppilaita oli koolla.
Pietari sanoi:
”Minä lähden kalaan.”
Toiset sanoivat:
”Me tulemme mukaan.”

Miehet nousivat veneeseen ja
he lähtivät järvelle.
He kalastivat koko yön, mutta
he eivät saaneet yhtään kalaa.

Aamulla he palasivat rantaan.
Jeesus seisoi rannalla, mutta
oppilaat eivät tunteneet häntä.

Jeesus huusi oppilailleen:
”Miehet,
onko teillä mitään syötävää?”
He vastasivat:
”Ei ole.”
Jeesus sanoi:
”Heittäkää verkko veneen oikealle puolelle, niin
te saatte kaloja.”

Miehet heittivät verkon.
Kaloja tuli niin paljon, että
he eivät jaksaneet vetää verkkoa ylös järvestä.

Johannes sanoi Pietarille:
”Se on Jeesus!”
Kun Pietari kuuli sen,
hän hyppäsi veteen ja lähti kohti rantaa.
Muuta oppilaat tulivat veneellä.
He vetivät verkkoa perässään.
Rantaan oli vain noin sata metriä.

Rannalla oli hiilloksella
kalaa ja leipää paistumassa.
Jeesus sanoi oppilaille:
”Tuokaa tänne kaloja,
joita te saitte.”

Pietari meni veneeseen ja
hän veti verkon maihin.
Verkko ei revennyt, vaikka
se oli täynnä isoja kaloja.
Kaloja oli kaikkiaan sataviisikymmentäkolme.

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Tulkaa syömään.”
Oppilaat eivät uskaltaneet kysyä Jeesukselta:
”Kuka sinä olet?”
He tiesivät sisimmässään, että
se oli Jeesus.

Tämä oli kolmas kerta, kun
Jeesus ilmestyi oppilailleen.

tai

Evankeliumi    Luuk. 24: 36-49nousi ylös kuolleista

Yhtäkkiä Jeesus seisoi oppilaidensa keskellä.
Hän sanoi:
”Rauha teille.”

Oppilaat pelästyivät suuresti, sillä
he luulivat Jeesusta aaveeksi.
Jeesus sanoi heille:
”Miksi te olette noin kauhuissanne?
Miksi te epäilette?
Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani.
Minä tässä olen.
Koskettakaa minua.
Aaveella ei ole lihaa eikä luita,
niin kuin minulla on.”
Jeesus näytti kätensä ja jalkansa heille.

Oppilaat olivat iloissaan ja ihmeissään.
He eivät tienneet mitä uskoa.

Jeesus kysyi:
”Onko teillä täällä mitään syötävää?”
Oppilaat antoivat hänelle palan paistettua kalaa.
He näkivät, kuinka
Jeesus otti sen käteensä ja söi.

Jeesus sanoi heille:
”Nyt on toteutunut se,
mistä aikaisemmin puhuin teille.
Pyhissä kirjoituksissa on kirjoitettu näin:
’Kristus kärsii kuoleman ja
kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.
Syntien anteeksiantamista saarnataan
kaikille kansoille.’
Te olette tämän todistajia.”

Jeesus jatkoi:
”Minä lähetän teille Pyhän Hengen.
Odottakaa sitä tässä kaupungissa.”

Päivän rukous

Rakas Jumala.
Me olemme viettäneet pääsiäistä.
Jeesus on noussut kuolleista, ja
hän elää.
Siksi me saamme synnit anteeksi.
Me kiitämme sinua siitä.
Kuule rukouksemme Jeesuksen tähden.
Aamen.

2. sunnuntai pääsiäisestä

Ps. 23

Herra, sinä olet minun paimeneni.
Minulta ei puutu mitään.
Sinä viet minut vihreille niityille ja
veden äärelle.
Saan levätä siellä.

Sinä ohjaat minua oikeaa tietä.

En pelkää mitään, koska
sinä olet minun kanssani.
Sinä suojelet minua kuin
paimen lampaita.

Sinä annat minulle kaiken,
mitä tarvitsen.

Sinun hyvyytesi ja rakkautesi
ympäröi minut
elämäni jokaisena päivänä.

Sinä olet minun kanssani
elämäni loppuun asti.

Evankeliumi    Joh. 10: 11-16

Jeesus vertasi itseään
hyvään paimeneen.

Jeesus sanoi:
”Minä olen hyvä paimen.
Minä tunnen lampaani ja
lampaat tuntevat minut
niin kuin Isä Jumala tuntee minut ja
minä tunnen Isän.

Minä puolustan lampaita, kun
susi uhkaa niitä.

Minulla on muitakin lampaita,
joista minä huolehdin.

Kaikki lampaat tuntevat minun ääneni.
On vain yksi lauma, jolla
on yksi paimen.”

tai

Evankeliumi    Joh. 21: 15-19

Jeesus kysyi Pietarilta:
”Pietari,
rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset oppilaani?”
Pietari vastasi:
”Rakastan.
Sinä tiedät, että
sinä olet minulle rakas.”
Jeesus sanoi:
”Ruoki minun karitsoitani.”

Jeesus kysyi Pietarilta toisen kerran:
”Pietari, rakastatko sinä minua?”
Pietari vastasi:
”Rakastan.
Sinä tiedät, että
sinä olet minulle rakas.”
Jeesus sanoi:
”Kaitse minun lampaitani.”

Jeesus kysyi Pietarilta kolmannen kerran:
”Pietari, olenko minä sinulle rakas?”
Pietari tuli surulliseksi siitä, että
Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä:
”Olenko minä sinulle rakas?”
Pietari vastasi:
”Herra, sinä tiedät kaiken.
Sinä tiedät, että olet minulle rakas.”
Jeesus sanoi:
”Ruoki minun lampaitani.”

Jeesus jatkoi:
”Kun sinä olit nuori,
sinä menit minne sinä halusit mennä.
Kun tulet vanhaksi,
toinen vie sinut minne sinä et tahdo mennä.”
Jeesus tarkoitti tällä sitä, että
Pietari kuolisi uskonsa puolesta.
Jeesus sanoi Pietarille:
”Seuraa minua.”

tai

Evankeliumi    Joh. 10: 1-10

Jeesus kertoi vertauksen lammastarhasta ja paimenesta:

”Varas ei mene lammastarhaan portista, vaan
hän kiipeää sinne aidan yli.
Vartija avaa paimenelle ja
hän menee sisälle portista.

Lampaat tuntevat paimenensa äänen.
Paimen kutsuu lampaitaan nimeltä ja
hän vie ne laitumelle.
Paimen kulkee lauman edellä ja
lampaat seuraavat häntä.
Vierasta lampaat eivät seuraa, sillä
ne eivät tunne vieraan ääntä.”

Ihmiset eivät ymmärtäneet,
mitä Jeesus tarkoitti vertauksella.
Jeesus jatkoi:
”Minä olen lampaiden portti.
Muut ovat varkaita ja rosvoja,
lampaat eivät kuuntele heitä.
Joka tulee sisään minun kauttani,
hän pelastuu.
Varas varastaa ja tappaa.
Minä annan teille elämän.”

Päivän rukous

Jeesus, sinä olet hyvä paimen.
Sinä pidät meistä huolta niin kuin
paimen pitää huolta lampaista.
Me emme itse tunne tietä, mutta
sinä ohjaat meitä.
Me emme tunne vaaroja, mutta
sinä suojelet meitä.

Jeesus, pidä meidät lähelläsi.
Jos me eksymme omille teillemme,
kutsu meidät takaisin luoksesi.
Kiitos, että sinä rakastat meitä.
Aamen.

3. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi Joh. 16: 16-23

Jeesus puhui oppilailleen:
”Vähän ajan kuluttua
te ette näe minua.
Sillä minä menen Isäni luo.
Vähän myöhemmin
te näette minut taas.”

Oppilaat kyselivät toisiltaan:
”Mitä Jeesus tarkoittaa?”

Jeesus huomasi, että
oppilaat eivät ymmärtäneet
hänen puhettaan.

Jeesus sanoi:
”Nyt teillä on eron tuska.
Sinä päivänä kun näen teidät uudelleen,
te ette enää kysele mitään.
Silloin teidän sydämenne täyttää ilo.
Kukaan voi ottaa sitä iloa pois teiltä.”

tai

Evankeliumi    Joh. 17: 11-17

Jeesus rukoili Jumalaa:
”Pyhä Isä,
minun oppilaani jäävät maailmaan,
kun minä tulen luoksesi taivaaseen.
Suojele heitä, että
he olisivat yhtä niin kuin me olemme yhtä.
Kun minä olin heidän kanssaan,
minä suojelin heitä.
Vain Juudas joutui kadotukseen, koska
hän kavalsi minut.”

Jeesus jatkoi:
”Minä rukoilen, että
minun iloni täyttäisi oppilaani.
Minä olen ilmoittanut heille ilosanoman.
Maailma vihaa heitä, koska
he eivät kuulu maailmaan.
Isä, minä pyydän, että
sinä varjelet heidät pahalta.
Pyhitä heidät.”

tai

Evankeliumi    Joh. 14: 1-7

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Olkaa rauhassa!
Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
Minun Isäni kodissa on monta huonetta.
Minä menen valmistamaan teille asuinpaikan.
Myöhemmin minä tulen takaisin ja
minä haen teidät luokseni.
Sitten tekin olette siellä,
missä minä olen.”

Jeesus jatkoi:
”Te tiedätte tien sinne,
minne minä menen.”
Tuomas kysyi Jeesukselta:
”Me emme tiedä,
minne sinä menet?
Kuinka voimme tuntea tien?”

Jeesus sanoi:
”Minä olen tie, totuus ja elämä.
Tie Isän luo menee minun kauttani.
Jos te tunnette minut,
te opitte tuntemaan minun Isäni.”

Päivän rukous

Jeesus.
Usko sinuun on kuin tie.
Kun me kuljemme tielläsi,
näemme aina jotakin uutta.
Tällä tiellä
me opimme tuntemaan sinua paremmin.

Me emme vielä tiedä,
mitä kaikkea sinä annat meille elämässä.
Me luotamme sinuun, vaikka
emme ymmärrä kaikkea.
Pidä meidät sinun tielläsi.
Tämä tie vie meidät viimein taivaan kotiin.
Me kiitämme sinua.
Aamen.

4. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi      Joh. 16: 5-15

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Minä menen Isäni luo.
Tiedän, että
teille tulee ikävä minua.

Jos minä en mene pois,
Puolustaja, Pyhä Henki,
ei voi tulla teidän luoksenne.
Kun olen mennyt Isäni luo,
lähetän teille Pyhän Hengen.

Pyhä Henki paljastaa,
mitä on synti,
mitä on vanhurskaus ja
mitä on tuomio.

tai

Evankeliumi    Joh. 17: 6-10

Jeesus rukoili Jumalaa:
”Minä olen puhunut sinusta oppilailleni.
Sinä valitsit heidät,
he ovat sinun omiasi.
Oppilaani tietävät, että
sinä olet antanut minulle kaiken.
Minkä olet antanut minulle puhuttavaksi,
sen olen puhunut heille.
He ovat ottaneet puheeni vastaan.
Oppilaani tietävät, että
sinä olet lähettänyt minut.”

Jeesus jatkoi:
”Minä rukoilen oppilaitteni puolesta.
Mikä on minun, on sinun ja
minkä on sinun, on minun.
Minun kirkkauteni näkyy oppilaissani.”

tai

Evankeliumi    Joh. 15: 10-17

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Minä tottelen Isäni käskyjä ja
hän rakastaa minua.
Jos te tottelette minun käskyjäni,
minä rakastan teitä.”

Jeesus jatkoi:
”Sanon tämän, että
te olisitte iloisia koko sydämestänne.
Minun käskyni on tämä:
rakastakaa toisianne, niin kuin
minä olen rakastanut teitä.
Suurinta rakkautta on se, että
antaa henkensä ystäviensä puolesta.
Te olette minun ystäviäni, kun
te toteutatte minun tahtoni.”

Jeesus sanoi vielä:
”Te ette valinneet minua, vaan
minä valitsin teidät.
Minä tahdon, että
lähdette toteuttamaan minun tahtoani.
Silloin te tuotatte hedelmää.
Isä antaa teille sen,
mitä te pyydätte häneltä.”

Jeesus toisti uudelleen:
”Minä annan teille tämän käskyn:
rakastakaa toisianne.”

Päivän rukous

Jumala, sinä olet luonut koko maailman.
Kiitos, että sinä annoit
Poikasi Jeesuksen tulla ihmiseksi.
Opeta meitä tuntemaan
Jeesuksen rakkaus.
Me kiitämme sinun armostasi.
Rukoilemme tätä
Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Aamen.

Rukoussunnuntai
(5. sunnuntai pääsiäisestä)

Evankeliumi      Joh. 16: 23-33

Jeesus sanoi oppilaille:
”Kun pyydätte taivaalliselta Isältä
jotakin minun nimessäni,
hän antaa sen teille.
Pyytäkää, niin saatte, ja
teidän ilonne on täydellinen.

Olen puhunut teille vertauksilla.
Myöhemmin en käytä vertauksia, vaan
kerron avoimesti Isästä.
Silloin te rukoilette Isä Jumalaa suoraan
minun nimessäni.

Isä rakastaa teitä, koska
te rakastatte minua ja
uskotte, että
minä olen tullut Jumalan luota.
Nyt minä jätän maailman ja
menen takaisin Isän luo.”

Oppilaat sanoivat:
”Nyt sinä puhut selvästi.
Me ymmärrämme, että
sinä tiedät kaiken.
Me uskomme, että
sinä olet tullut Jumalan luota.”

”Te uskotte nyt”,
Jeesus sanoi.
”Myöhemmin te joudutte hajalle ja
jätätte minut yksin.
Mutta Isä on minun kanssani.”

Jeesus sanoi:
”Olen puhunut teille tämän, jotta
teillä olisi rauha uskossanne.
Maailmassa teillä on vaikeaa.
Pysykää rohkeina:
minä olen voittanut maailman.”

tai

Evankeliumi    Matt. 6: 5-13isa meidan siunaus

Jeesus puhui rukouksesta:
”Kun sinä rukoilet,
tee näin.
Mene huoneeseesi ja
rukoile omassa rauhassasi Isä Jumalaa.
Isä näkee sinut ja
hän kuulee sinun rukouksesi.”

Jeesus jatkoi:
”Teidän Isänne tietää mitä te tarvitsette,
jo ennen kuin pyydätte sitä.
Rukoilkaa näin:
Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille velkamme anteeksi,
niin kuin mekin annamme anteeksi niille,
jotka ovat meille velassa.
Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.”

tai

Evankeliumi    Luuk. 11: 5-13

Jeesus kertoi vertauksen yllätysvieraasta:
”Eräs mies kertoi:
Keskellä yötä ystäväni tuli matkallaan luokseni.
Minulla ei ollut tarjota hänelle syötävää.
Menin toisen ystäväni luo ja pyysin häneltä:
’Veli hyvä, lainaa minulle kolme leipää.
Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni,
eikä minulla ole tarjota hänelle mitään.’
Ystävä vastasi:
’Älä häiritse minua.
Ovi on jo lukossa, ja
minä olen nukkumassa lasten kanssa.
En minä voi nousta antamaan mitään.’”

Jeesus jatkoi:
”Tämä ystävä ei anna leipää ystävyyttään.
Kun mies pyytää yhä uudelleen,
lopulta ystävä antaa leipää
niin paljon kuin mies tarvitsee.”

Jeesus sanoi:
”Pyytäkää, niin te saatte.
Etsikää, niin te löydätte.
Kolkuttakaa, niin teille avataan ovi.
Pyytävä saa,
etsijä löytää, ja jokaiselle,
joka kolkuttaa, avataan.”

Jeesus jatkoi:
”Jos poika pyytää isältään kalaa,
isä ei anna hänelle kalan sijaan käärmettä.
Jos poika pyytää munaa,
isä ei anna hänelle munan sijaan skorpionia.
Te ihmiset osaatte antaa lapsillenne hyvää.
Teidän Isänne antaa Pyhän Hengen niille,
jotka sitä pyytävät häneltä.”

Päivän rukous

Hyvä Jumala.
Kiitos, että me voimme aina rukoilla sinua.
Kiitos, että me voimme kertoa sinulle
pienet ja suuret asiamme.
Kiitos, että sinä kuulet rukouksemme.
Kiitos, että olemme turvassa lähelläsi
niin kuin lapsi äidin sylissä.
Aamen.

taivaaseen astuminen helatorstaiHelatorstai

Evankeliumi       Mark. 16: 14-20

Jeesus ilmestyi yhdelletoista oppilaalle, kun
he olivat aterialla.
Jeesus moitti heitä siitä, että
he eivät uskoneet, että
hän oli noussut kuolleista.

Jeesus sanoi oppilaille:
”Menkää kaikkialle maailmaan ja
julistakaa evankeliumin sanomaa
kaikille ihmisille.
Joka uskoo sen ja
saa kasteen,
hän pelastuu.
Joka ei usko,
hänet tuomitaan kadotukseen.”

Kun Jeesus oli sanonut heille tämän,
hänet otettiin ylös taivaaseen ja
hän Jeesus istuutui
Jumalan oikealle puolelle.

Opetuslapset lähtivät matkaan ja
saarnasivat evankeliumia kaikkialla.
Herra oli heidän kanssaan ja
antoi heille voimaa.

tai

Evankeliumi    Joh. 17: 24-26

Jeesus rukoili Jumalaa:
”Isä, sinä olet rakastanut minua
jo ennen maailman luomista.
Minä tulen nyt takaisin sinun luoksesi.

Isä, sinä olet antanut minulle oppilaani.
Minä rukoilen, että myös
he pääsevät taivaaseen.
Siellä he näkevät kirkkauden,
jonka sinä olet antanut minulle.”

Jeesus jatkoi:
”Isä, minä tunnen sinut.
Minun oppilaani tietävät, että
sinä olet lähettänyt minut.
Minä rukoilen, että
heissä pysyy sinun rakkautesi.”

tai

Evankeliumi    Luuk. 24: 46-53

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Profeetat ovat ennustaneet, että
minä kuolen ja
kolmen päivän kuluttua minä nousen kuolleista.
Sen tähden te saatte syntinne anteeksi.
Te olette tämän todistajat.”

Jeesus jatkoi:
”Minun Isäni lupasi teille Pyhän Hengen.
Pysykää Jerusalemissa niin kauan, että
saatte Pyhän hengen.
Saarnatkaa kaikille kansoille:
’Tehkää parannus!’”

Jeesus vei oppilaansa pois Jerusalemista.
Hän kohotti kätensä ja
hän siunasi oppilaansa.
Samalla Jeesus otettiin ylös taivaaseen.

Oppilaat kumartuivat maahan saakka.
He kunnioittivat sillä tavalla Jeesusta.
Sen jälkeen oppilaat palasivat iloisina Jerusalemiin.
He menivät temppeliin, ja
he ylistivät Jumalaa.

Päivän rukous

Jeesus,
sinä nousit kuolleista.
Sinä nousit taivaaseen Isäsi luo, mutta
et jättänyt meitä yksin.
Lähetit meille Pyhän Hengen
niin kuin lupasit.

Jeesus, sinä olet koko ajan kanssamme,
vaikka me emme näe sinua.
Me kiitämme sinua.
Aamen.

6. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi        Joh. 15: 26-16: 4

Jeesus sanoi:
”Minä lähetän teille puolustajan.
Hän on Pyhä Henki.
Hän lähtee Isän luota ja
todistaa minusta.
Myös te olette minun todistajiani.”

”Olen puhunut tämän teille, että
uskonne kestää, kun
te kohtaatte vaikeuksia.
Ne, jotka eivät tunne Isää,
vainoavat teitä.
Muistakaa silloin,
mitä olen sanonut teille.”

tai

Evankeliumi    Joh. 7: 37-39pyha henki liekki

Lehtimajan juhlan viimeisenä päivänä
Jeesus oli temppelissä.

Hän nousi puhumaan:
”Jos jollakin jano,
minä annan hänelle juotavaa.
Joka uskoo minuun,
’elävä vesi virtaa hänen sisimmästään’.
Näin on kirjoitettu.”

Jeesus tarkoitti elävällä vedellä Pyhää Henkeä.
Jeesukseen uskovat ihmiset saavat Pyhän Hengen.

tai

Evankeliumi    Joh. 17: 18-23

Jeesus rukoili Jumalaa:
”Isä, sinä lähetit minut maailmaan.
Samoin minä lähetän oppilaani.
Minä rukoilen heidän puolestaan.
Minä rukoilen myös niiden puolesta,
jotka uskovat heidän puheensa.”

Jeesus jatkoi:
”Isä, me olemme yhtä.
Minä rukoilen, että
myös kaikki uskovat olisivat yhtä.
Silloin maailma uskoo, että
sinä olet lähettänyt minut.

Isä, sinä olet antanut minulle kirkkautesi.
Minä olen antanut sen kirkkauden oppilailleni, että
he olisivat täydellisesti.
Isä, sinä olet minun kanssani ja
minä olen heidän kanssaan.
Silloin oppilaani ovat täydellisesti yhtä.
Siitä maailma ymmärtää, että
sinä olet lähettänyt minut.
Sinä rakastat myös oppilaitani
samoin kuin rakastat minua.”

Päivän rukous

Pyhä Jumala.
Anna meille Pyhä Henkesi.
Auta meitä luottamaan sinun voimaasi.
Me rukoilemme, että sinun tahtosi toteutuisi
meidän elämässämme ja koko maailmassa.
Aamen.

Palaute
Top