Ennen joulua on neljä adventtisunnuntaita. Adventtiaika kertoo joulun tulemisesta. Adventtina alkaa uusi kirkkovuosi. Ensimmäisen adventin väri on valkoinen, muuten adventin väri on violetti tai sininen.
Lue lisää adventin ajasta:
1. adventtisunnuntai | 2. adventtisunnuntai | 3. adventtisunnuntai | 4. adventtisunnuntai
1. adventtisunnuntai
Evankeliumi
Matt. 21:1–9
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 21
Jeesus ja hänen oppilaansa olivat matkalla pääsiäisjuhlille Jerusalemiin. Jeesus lähetti edeltä kaksi oppilasta ja sanoi heille:
”Menkää tuolla näkyvään kylään.
Siellä on aasi ja sen varsa.
Te löydätte ne heti.
Tuokaa ne minulle.
Jos joku sanoo teille jotakin,
vastatkaa näin:
’Herra tarvitsee niitä, mutta
palauttaa ne pian.’”
Näin tapahtui, jotta tämä profeetan ennustus toteutui:
”Kuningas tulee!
Hän tulee luoksesi lempeänä.
Hän ratsastaa aasilla.”
Oppilaat tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. He toivat aasin ja varsan. He panivat aasin selkään vaatteitaan.
Sitten Jeesus istui aasin selkään ja lähti ratsastamaan kohti Jerusalemia.
Juhlille oli tullut paljon ihmisiä. Kun Jeesus ratsasti kaupunkiin, ihmiset levittivät vaatteita tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät niitä tielle.
Ihmiset huusivat Jeesukselle:
”Hoosianna,
Daavidin Poika!
Auta meitä, kuningas!”
TAI
Evankeliumi
Mark. 11:1–10
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 11
Jeesus ja hänen oppilaansa
olivat matkalla Jerusalemiin.
Kun he tulivat Öljymäen rinteelle,
Jeesus sanoi kahdelle oppilaalle:
”Menkää kylään, joka on tuolla.
Siellä te näette aasinvarsan,
joka on sidottu kiinni.
Kukaan ei ole vielä ratsastanut sillä.
Tuokaa se minulle.”
Jeesus jatkoi:
”Jos joku kysyy,
miksi te viette aasin,
vastatkaa näin:
’Herra tarvitsee aasia, mutta
hän lähettää sen pian takaisin.’”
Oppilaat menivät kylään.
He löysivät aasinvarsan,
joka oli sidottu kiinni.
He ottivat aasin mukaansa.
Ihmiset kysyivät:
”Mitä te teette?
Miksi te viette aasin?”
Oppilaat vastasivat niin kuin
Jeesus oli käskenyt.
Ihmiset antoivat heidän viedä aasin.
Oppilaat toivat aasivarsan Jeesukselle.
He laittoivat vaatteita aasin selkään ja
Jeesus nousi ratsaille.
Tien varrella oli paljon ihmisiä.
Jotkut levittivät vaatteita maahan.
Toiset taittoivat puiden oksia ja
heittivät niitä tielle.
Ihmiset huusivat:
”Hoosianna,
kuningas tulee.
Taivasten valtakunta on lähellä!
Auta meitä, kuningas!”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 19:28–40
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 19
Jeesus ja hänen oppilaansa
olivat matkalla Jerusalemiin.
Jeesus kulki muiden edellä.
Kun hän tuli Öljymäen rinteelle,
hän sanoi kahdelle oppilaalle:
”Menkää kylään, joka on tuolla.
Siellä te näette aasinvarsan,
joka on sidottu kiinni.
Kukaan ei ole vielä ratsastanut sillä.
Tuokaa aasi minulle.”
Jeesus jatkoi:
”Jos joku kysyy,
miksi te viette aasin,
vastatkaa hänelle:
’Herra tarvitsee sitä.”
Oppilaat löysivät aasinvarsan,
joka oli sidottu kiinni.
Kun he irrottivat aasia,
sen omistaja kysyi:
”Miksi te viette aasin?”
Oppilaat vastasivat:
”Herra tarvitsee sitä.”
Oppilaat toivat aasin Jeesukselle.
He laittoivat vaatteitaan aasin selkään ja
auttoivat Jeesuksen ratsaille.
Oppilaat levittivät vaatteitaan tielle.
Kun Jeesus ratsasti alas Öljymäen rinnettä,
ihmiset huusivat suureen ääneen:
”Kuningas tulee!
Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”
Juutalaiset opettajat sanoivat Jeesukselle:
”Opettaja, käske ihmisten olla hiljaa!”
Jeesus vastasi heille:
”Jos nämä ihmiset ovat hiljaa,
kivet huutavat!”
Päivän rukoukset
Voidaan käyttää koko adventin ajan
Jeesus, näytä sinun voimasi kaikille.
Auta koko maailmaa.
Vapauta meidät kaikesta pahasta.
Suojele meidät vaaroilta.
Kulje meidän kanssamme joka päivä.
Jeesus Kristus, Jumalan poika, ota vastaan rukouksemme.
Sinä elät ja hallitset yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa aina ja ikuisesti.
2. adventtisunnuntai
Evankeliumi
Luuk. 21:25–33
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 21
Jeesus sanoi:
”Katsokaa taivaan merkkejä!
Ihmiset pelkäävät,
miten heidän ja koko maailman käy.
Silloin minä tulen takaisin kirkkaudessa.
Pysykää te rohkeina, sillä
teidän pelastuksenne on lähellä.”
Jeesus kertoi myös vertauksen:
”Katsokaa viikunapuuta.
Kun puuhun tulee lehtiä,
kesä on jo lähellä.”
Jeesus jatkoi:
”Kun näette taivaan merkit,
te tiedätte, että
Jumalan valtakunta on lähellä.
Taivas ja maa katoavat,
mutta minun sanani eivät katoa.”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 12:35–40
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 12
Jeesus sanoo:
”Olkaa aina valmiina!
Olkaa valmiina niin kuin palvelijat,
jotka odottavat isäntää kotiin.
Avatkaa ovi heti, kun
isäntä koputtaa ovelle.
Kun isäntä tulee kotiin,
hän kutsuu palvelijat syömään.
Isäntä tarjoilee itse heille ruoan.”
Jeesus jatkaa:
”Jos isäntä tietäisi milloin varas tulee,
hän ei antaisi varkaan murtautua taloon.
Olkaa tekin valmiina!
Minä tulen takaisin silloin, kun
te ette odota minua.”
TAI
Evankeliumi
Luuk. 17:20–24
Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 17
Juutalaiset kysyivät Jeesukselta:
”Milloin Jumalan valtakunta tulee?”
Jeesus vastasi heille:
”Jumalan valtakunta ei ole sellainen kuin te luulette.
Ei voi sanoa:
’Se on täällä’, tai:
’Se on tuolla.’
Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.”
Jeesus sanoi oppilailleen:
”Myös te haluatte nähdä, kun
minä tulen takaisin.
Älkää hätäilkö, vaikka
ihmiset sanovat:
’Jeesus on tuolla’, tai:
’Jeesus on täällä’.
Älkää te etsikö minua.
Kun minä tulen takaisin,
se on kuin salaman välähdys taivaalla.”
Päivän rukoukset
Tämä on adventtiajan rukouksista kielellisesti yksinkertaisin. Tätä voidaan käyttää koko adventin ajan. 2. adventtisunnuntaina voidaan käyttää myös Tuomiosunnuntain eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntain päivän rukousta.
Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen ihmisten avuksi.
Vahvista meidän uskoamme häneen.
Anna meille rauhaa, toivoa ja iloa.
Ota vastaan rukouksemme.
3. adventtisunnuntai
Evankeliumi
Matt. 11:2–10
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 11
Johannes Kastaja oli vankilassa.
Hän kuuli,
millaisia ihmetekoja Jeesus oli tehnyt.
Johannes lähetti omat oppilaansa Jeesuksen luo.
He kysyivät Jeesukselta:
”Oletko sinä Messias eli se kuningas,
jota me odotamme?”
Jeesus sanoi:
”Kertokaa Johannekselle,
mitä te kuulette ja näette:
Sokeat saavat näkönsä ja
rammat kävelevät,
spitaalia sairastavat paranevat ja
kuurot kuulevat,
kuolleet herätetään henkiin ja
köyhille julistetaan ilosanoma.”
Sen jälkeen Jeesus puhui ihmisille Johanneksesta:
”Mitä te ajattelette,
kuka Johannes on?
Onko hän kuningas vai profeetta?
Minä sanon teille, että
hän on enemmän kuin profeetta.
Hän on sanansaattaja,
joka raivaa tietä Messiaalle.”
TAI
Evankeliumi
Matt. 11:11–19
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 11
Jeesus sanoi:
”Johannes Kastaja on merkittävämpi kuin
kukaan muu ihminen.
Hän julistaa taivasten valtakuntaa.
Taivasten valtakunnassa pieninkin on arvokas.
Toiset hyökkäävät taivasten valtakuntaa vastaan.
Pyhissä kirjoituksissa on ennustettu, että
tulee uusi profeetta,
samanlainen kuin Elia.
Johannes Kastaja on juuri sellainen.
Kuunnelkaa tarkkaan mitä minä sanon!”
Jeesus jatkoi:
”Tämän sukupolven ihmiset ovat kuin lapset,
jotka leikkivät torilla.
He huutavat toisilleen:
’Me soitimme huilua, mutta
te ette iloinneet ja tanssineet.
Me itkimme, mutta
te ette itkeneet meidän kanssamme.’
Johannes Kastaja tuli,
hän ei paljon syö eikä juo viiniä.
Ihmiset sanovat Johanneksesta:
’Hänessä on paha henki.’
Minä tulin, ja
minä syön ja juon ihmisten kanssa.
Ihmiset sanovat minusta:
’Jeesus on syntisten ystävä!’”
Jeesus lisäsi vielä:
”Te tunnette minut minun teoistani!”
TAI
Evankeliumi
Joh. 1:35–37
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 1
Johannes Kastaja ja kaksi hänen oppilastaan
oli Betaniassa.
Jeesus kulki heidän ohitseen.
Johannes osoitti Jeesusta ja sanoi:
”Katsokaa: Jumalan Karitsa!”
Kun Johanneksen oppilaat kuulivat tämän,
he lähtivät seuraamaan Jeesusta.
TAI
Evankeliumi
Joh. 1:19–27
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 1
Juutalaiset papit kysyivät
Johannes Kastajalta:
”Kuka sinä olet?”
Johannes vastasi:
”Minä en ole Kristus.”
Juutalaiset kysyivät uudelleen:
”Kuka sinä olet?
Oletko sinä profeetta?”
Johannes vastasi:
”Minä en ole profeetta.”
Juutalaiset kysyivät kolmannen kerran:
”Kuka sinä olet?”
Johannes Kastaja vastasi heille:
”Minä huudan:
’Tasoittakaa tie Herralle!’”
Juutalaiset opettajat kysyivät Johannekselta:
”Sinä et ole Kristus ja
sinä et ole profeetta.
Miksi sinä kastat ihmisiä?”
Johannes vastasi:
”Minä kastan heidät vedellä.
Minun jälkeeni tulee Jeesus.
Hän on jo teidän keskellänne, vaikka
te ette tunne häntä.
Minä en kelpaa edes riisumaan hänen kenkiään.”
TAI
Evankeliumi
Joh. 3:26–30
Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 3
Johannes Kastajan oppilaat sanoivat:
”Opettaja,
sinä kastoit Jeesuksen.
Sinä sanoit myös:
Jeesus on Jumalan Poika.
Kaikki ihmiset menevät Jeesuksen luo ja
Jeesus kastaa heidät.”
Johannes Kastaja sanoi oppilailleen:
”Minä en ole Kristus.
Minä kuljen hänen edellään.”
Johannes jatkoi:
”Sulhanen on se,
jolla on morsian.
Sulhasen ystävä on sulhasen vieressä.
Ystävä iloitsee sulhasen kanssa.
Samalla tavalla minä iloitsen Jeesuksesta.
Hänen on tultava suuremmaksi, ja
minun on tultava pienemmäksi.”
Päivän rukous
Pyhä Jumala, rakas Isämme taivaassa.
Poikasi Jeesus syntyi ihmiseksi maailmaan.
Lähetä Pyhä Henkesi vahvistamaan meidän uskoamme Jeesukseen.
Anna meille tahtoa seurata häntä joka päivä.
Ota vastaan rukouksemme.
4. adventtisunnuntai
Evankeliumi
Matt. 1:18–24
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 1
Maria oli raskaana
Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Hän oli kihloissa Joosefin kanssa, mutta
he eivät olleet vielä naimisissa.
Joosef aikoi purkaa kihlauksen.
Silloin Joosef näki unen.
Enkeli sanoi Joosefille unessa:
”Joosef, älä pelkää mennä naimisiin Marian kanssa.
Maria on raskaana Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Kun hän synnyttää pojan,
anna pojalle nimeksi Jeesus.”
Tämä tapahtui, jotta
profeetan ennustus toteutui:
”Neitsyt tulee raskaaksi ja
hän synnyttää pojan.
Pojalle annetaan nimeksi Immanuel.
Se merkitsee:
Jumala on meidän kanssamme.”
Herättyään Joosef teki niin kuin
Herran enkeli oli käskenyt ja
hän otti Marian vaimokseen.
Päivän rukous
Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä kutsuit Neitsyt Marian äidiksi Pojallesi Jeesukselle.
Maria suostui sinun suunnitelmaasi ja teki,
niin kuin sinä tahdoit.
Anna myös meille rohkeutta tehdä sitä,
mitä sinä tahdot.
Anna meille rauha ja ilo.
Ota vastaan rukouksemme.
