Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Jouluaika

Jouluaika

Piirroskuva Mariasta, jonka sylissä on Jeesus-vauva.Jouluaikaan kuuluvat jouluaatto, joulupäivä ja uudenvuodenpäivä. Jouluna kerrotaan Jeesuksen syntymästä eli Jumalan tulemisesta ihmiseksi. Joulun väri on valkoinen.

Lue lisää joulunajan päivistä:
Jouluaatto | Jouluyö |
Jouluaamu | Joulupäivä |
Tapaninpäivä | Apostoli Johanneksen päivä |
Viattomien lasten päivä | 1. sunnuntai joulusta |
Uudenvuodenaatto | Uudenvuodenpäivä |
2. sunnuntai joulusta

Jouluaatto

Evankeliumi

Luuk. 2:1–14

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
Heidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Päivän rukous

Tämä on joulun pyhien päivän rukouksista kielellisesti helpoin. Tätä voidaan käyttää myös jouluyönä, -aamuna ja -päivänä.

Rakas Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen maailmaan.
Hänen syntymänsä kertoo meille,
että sinä rakastat meitä.
Anna Jeesuksen syntymän tuoda ilo jokaiseen päivään.
Ota vastaan rukouksemme.

Jouluyö

Vanhan testamentin lukukappale

Jes. 9:1–6

Jesajan kirjasta, luvusta 9

Ihmiset kulkevat pimeässä.
Äkkiä he näkevät suuren valon.
Synkimmässä pimeydessä loistaa kirkkaus.
Jumala, Sinä annat suuren ilon.
Ihmiset riemuitsevat sinun edessäsi.
He iloitsevat niin kuin
sadonkorjuun aikana iloitaan.
He riemuitsevat niin kuin
metsästäjät riemuitsevat saaliista.
Sinä murskaat taakan, joka painaa heitä.

Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hänellä on valta,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.
Hänen valtansa on suuri.
Hänen valtakunnassaan on aina rauha.

Evankeliumi

Luuk. 2:1–14

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
Heidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Päivän rukous

Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä valaisit jouluyön ihmeellisellä valollasi.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen koko maailman Pelastajaksi.
Hän on valo, joka valaisee maailman.
Anna meille joulun ilo ja rauha.
Rukoilemme sinua Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Hän elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa.

Jouluaamu

Vanhan testamentin lukukappale

Jes. 9:1–6

Jesajan kirjasta, luvusta 9

Ihmiset kulkevat pimeässä.
Äkkiä he näkevät suuren valon.
Synkimmässä pimeydessä loistaa kirkkaus.
Jumala, Sinä annat suuren ilon.
Ihmiset riemuitsevat sinun edessäsi.
He iloitsevat niin kuin
sadonkorjuun aikana iloitaan.
He riemuitsevat niin kuin
metsästäjät riemuitsevat saaliista.
Sinä murskaat taakan, joka painaa heitä.

Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hänellä on valta,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.
Hänen valtansa on suuri.
Hänen valtakunnassaan on aina rauha.

Evankeliumi

Luuk. 2:1–20

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Piirroskuvassa Joosef, Maria ja Jeesus-vauva.Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
Heidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Enkelit menivät takaisin taivaaseen.
Paimenet sanoivat toisilleen:
”Nyt Betlehemiin!
Siellä me näemme, mitä on tapahtunut.”

Paimenet lähtivät kiireesti.
He löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen,
joka makasi seimessä.
Paimenet kertoivat,
mitä enkeli oli sanonut.
Kaikki olivat ihmeissään.
Maria painoi tarkasti mieleensä,
mitä oli tapahtunut ja pohti sitä.

Paimenet palasivat takaisin.
He ylistivät Jumalaa siitä,
mitä olivat kuulleet ja nähneet.
Kaikki oli juuri niin kuin enkeli oli sanonut.

Päivän rukous

Rakas Jumala, rakas Taivaan Isä.
Kauan sitten sinä kutsuit Betlehemin paimenet Jeesus-lapsen luokse.
Samalla tavalla sinä kutsut yhä edelleen
kaikki ihmiset iloitsemaan Jeesuksen syntymästä.
Anna meille joulun ilo ja rauha.
Rukoilemme sinua Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Hän elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa.

Joulupäivä

Evankeliumi

Joh. 1:1–14

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 1

Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona, ja
Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Jumala loi kaiken Sanan voimalla.

Todellinen valo,
Jeesus oli tulossa maailmaan.
Hän oli mukana jo silloin, kun
Jumala loi maailman, mutta
maailma ei tuntenut Jeesusta.
Hän tuli maailmaan, mutta
maailma ei ottanut häntä vastaan.
Ne, jotka ottivat Jeesuksen vastaan ja
uskoivat häneen,
tulivat Jumalan lapsiksi.

Jeesus tuli ihmiseksi ja
asui meidän keskellämme.
Me katselimme hänen kirkkauttaan, jonka
Isä antaa ainoalle Pojalle.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Päivän rukous

Rakas Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä annoit Poikasi Jeesuksen syntyä ihmiseksi maailmaan.
Vahvista meidän uskoamme häneen.
Rohkaise meitä elämään hänen kanssaan joka päivä.
Ota vastaan rukouksemme.

Tapaninpäivä (2. joulupäivä)

Uuden testamentin lukukappale

Ap. t. 6:8, 11–15, 7:51–60

Apostolien teoista, luvuista 6 ja 7

Jeesuksen kuoleman jälkeen
hänen oppilaansa valitsivat seitsemän miestä,
jotka auttoivat köyhiä ja sairaita.
Yksi heistä oli Stefanos.
Hän teki myös suuria ihmeitä.

Stefanoksella oli vastustajia,
jotka eivät pitäneet siitä mitä hän teki.
He kehottivat puhumaan Stefanosta vastaan ja sanomaan:
”Olemme kuulleet,
että Stefanos pilkkaa Jumalaa.”

Stefanoksen vastustajat ottivat hänet kiinni ja
veivät hänet tuomittavaksi.
Vastustajat toivat paikalle vääriä todistajia,
jotka sanoivat:
”Tämä mies vastustaa meidän temppeliämme ja
meidän uskoamme.
Stefanos sanoo, että
Jeesus hajottaa temppelin ja
muuttaa Jumalan lain.”

Stefanos sanoi:
”Te vastustatte Pyhää Henkeä samoin kuin isänne.
He tappoivat profeetat,
jotka kertoivat, että Messias tulee.
Nyt olette te olette murhanneet Messiaan!”

Ihmiset raivostuivat.
Pyhää Henkeä täynnä
Stefanos katsoi ylös ja sanoi:
”Näen taivaat avoinna, ja
Jeesus seisoo Jumalan oikealla puolella!”

Silloin ihmiset ryntäsivät Stefanoksen kimppuun.
He raahasivat hänet ulos kaupungista ja
aikoivat kivittää hänet kuoliaaksi.

Silloin Stefanos rukoili:
”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.”
Hän vaipui polvilleen ja
huusi kovalla äänellä:
”Herra, anna heille anteeksi tämä synti!”
Kun hän oli tämän sanonut,
hän kuoli.

TAI

Evankeliumi

Luuk. 12:8–12

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 12

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
hänet minä tunnustan Jumalan edessä.
Joka ihmisten edessä kieltää minut,
hänet minä kiellän Jumalan edessä.”

Jeesus jatkoi:
”Joka tekee syntiä minua vastaan,
hän saa anteeksi.
Joka pilkkaa Pyhää Henkeä,
hän ei saa anteeksi.”

Lopuksi Jeesus rauhoitti oppilaitaan:
”Kun juutalaiset vallanpitäjät
kuulustelevat teitä,
älkää huolehtiko mitä puhutte.
Pyhä Henki neuvoo teille,
mitä teidän on sanottava.”

TAI

Evankeliumi

Matt. 23:34–39

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 23

Jeesus sanoi juutalaisille opettajille:
”Minä lähetän luoksenne profeettoja ja opettajia.
Te vainoatte heitä ja
ruoskitte ja tapatte heitä.
Te olette syyllisiä viattomien ihmisten kuolemaan.
Te joudutte vastaamaan kaikesta!”

Jeesus jatkoi puhetta:
”Jerusalem, sinä tapat profeetat,
jotka Jumala on lähettänyt.
Olen tahtonut koota teidät niin kuin
kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan.
Mutta te ette ole tulleet.
Teidän temppelinne tuhoutuu.
Te ette näe minua ennen kuin
te sanotte:
’Hoosianna!
Kuningas tulee!
Jumala siunaa häntä!”

Päivän rukous

Pyhä Jumala.
Sinä vahvistat Pyhällä Hengellä ihmisiä,
jotka joutuvat kärsimään uskonsa vuoksi.
Vahvista meidän uskoamme ja rakkauttamme.
Anna meille voimaa noudattaa tahtoasi myös silloin,
kun se on vaikeaa.
Me rukoilemme sinua.

Apostoli Johanneksen päivä (3. joulupäivä)

Evankeliumi

Joh. 21:19–24

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 21

Jeesus sanoi Pietarille:
”Seuraa minua.”

Pietari katsoi taakseen.
Hänen takanaan
tuli Jeesuksen rakkain oppilas, Johannes.
Pietari kysyi Jeesukselta:
”Entä Johannes?”
Jeesus vastasi:
”Ei ole sinun asiasi.
vaikka minä tahtoisin, että
hän jää tänne minun paluuseeni saakka.
Seuraa sinä minua.”

Tästä sai alkunsa käsitys, että
Johannes ei kuole.
Hän on kirjoittanut tämän, ja
me tiedämme, että
hän on luotettava.

Päivän rukous

Pyhä Jumala.
Sinä annoit Poikasi Jeesuksen syntyä ihmiseksi,
koska rakastat maailmaa ja ihmisiä.
Sinä annoit apostoli Johannekselle taidon kertoa Jeesuksesta.
Vahvista meidän uskoamme Jeesukseen.
Anna meille voimaa rakastaa ihmisiä lähellä ja kaukana.
Rukoilemme sinua Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Hän elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa.

Viattomien lasten päivä (4. joulupäivä)

Evankeliumi

Matt. 2:13–21

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 2

Kun tietäjät olivat lähteneet,
Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa.
Enkeli sanoi:
”Nouse, ota mukaasi Jeesus-lapsi ja
hänen äitinsä Maria ja
pakene Egyptiin.
Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata.
Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja
surmata hänet.”

Joosef heräsi unestaan.
Hän otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä.
He lähtivät Egyptiin ja
asuivat siellä kuningas Herodeksen kuolemaan asti.”

Herodes raivostui, kun
hän huomasi, että
tietäjät olivat pettäneet hänet.
Hän käski surmata kaikki kaksivuotiaat ja
sitä nuoremmat pojat Betlehemissä ja sen lähellä.

Näin toteutui profeetta Jeremian ennustus:
”Ramasta kuuluu huuto,
itku ja kova valitus.
Raakel itkee lapsiaan,
koska heitä ei enää ole.”

Kun Herodes oli kuollut,
Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa.
Enkeli sanoi:
”Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja
palaa Israelin maahan.
Ne ovat kuolleet,
jotka halusivat surmata lapsen.”

Joosef heräsi.
Hän otti mukaansa lapsen ja hänen äitinsä.
He palasivat Israelin maahan.

Päivän rukous

Pyhä Jumala.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen maailmaan.
Hän on kaikkea pahaa voimakkaampi.
Vahvista meidän uskoamme Jeesukseen.
Anna meille rohkeutta kohdata kaikkien ihmisten hätä.
Auta meitä kohtaamaan erityisesti lasten hätä.
Anna meille voimaa auttaa kaikkia niitä, jotka tarvitsevat apua.
Rukoilemme tätä Poikasi Jeesuksen kautta.

1. sunnuntai joulusta

Evankeliumi

Luuk. 2: (22–) 33–40

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Juutalaisen lain mukaan
esikoispoika piti pyhittää Jumalalle.
Samalla vanhempien piti uhrata kaksi kyyhkystä.
Sen tähden Maria ja Joosef toivat Jeesus-lapsen
Jerusalemin temppeliin.

Jerusalemissa eli Simeon,
joka odotti Messiasta, Pelastajaa.
Pyhä Henki oli ilmoittanut Simeonille, että
hän näkee Messiaan ennen kuolemaansa.

Henki johdatti Simeonin temppeliin samaan aikaan, kun
Maria ja Joosef tulivat sinne lapsensa kanssa.
Kun Simeon näki Jeesus-lapsen,
hän otti lapsen syliinsä ja
siunasi hänet.

Simeon kiitti Jumalaa siitä, että
hän sai nähdä Jumalan lähettämän Pelastajan:
”Herra, nyt annat palvelijasi rauhassa kuolla.
Olen nähnyt pelastuksen, jonka
olet valmistanut kaikille kansoille.
Valon, joka koittaa pakanoille.
Kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.”

Maria ja Joosef ihmettelivät sitä,
mitä Simeon puhui Jeesuksesta.
Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle:
”Toiset uskovat tähän lapseen, toiset eivät.
Sinäkin saat kärsiä lapsesi tähden.”

Temppelissä oli myös naisprofeetta Hanna.
Hän oli jo hyvin vanha.
Hän oli aina temppelissä rukoilemassa.
Profeetta Hanna ylisti Jumalaa ja
puhui Jeesus-lapsesta kaikille.

Maria ja Joosef palasivat Jeesuksen kanssa Galileaan,
kotikaupunkiinsa Nasaretiin.
Jeesus kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella.
Jumalan armo oli hänen kanssaan.

Päivän rukous

Rakas Jumala, meidän Isämme taivaassa.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen meidän luoksemme.
Monet sinun lupauksesi täyttyivät, kun hän syntyi.
Anna meille viisautta ymmärtää sinun suunnitelmiasi.
Vahvista meidän uskoamme ja luottamustamme sinuun.
Rukoilemme tätä Poikasi Jeesuksen kautta.

Uudenvuodenaatto

Vanhan testamentin lukukappale

Saarn. 3:1–8

Saarnaajan kirjasta, luvusta 3

Kaikella on määrähetkensä,
oma aikansa joka asialla taivaan alla.

Aika on syntyä ja aika kuolla,
aika istuttaa ja aika repiä maasta,
aika on surmata ja aika parantaa,
aika on purkaa ja aika rakentaa,
aika itkeä ja aika nauraa,
aika on valittaa ja aika tanssia,
aika heitellä kiviä ja aika kerätä ne,
aika on syleillä ja aika olla erossa,
aika etsiä ja aika kadottaa,
aika on säilyttää ja
aika heittää menemään,
aika repäistä rikki ja aika ommella yhteen,
aika olla vaiti ja aika puhua,
aika rakastaa ja aika vihata,
aika on sodalla ja aika rauhalla.

Evankeliumi

Luuk. 13:6–9

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 13

Jeesus kertoi vertauksen:
”Eräällä miehellä oli viinitarhassaan viikunapuu.
Hän meni etsimään puusta viikunoita, mutta
hän ei löytänyt yhtään.

Silloin hän sanoi puutarhurille:
’Jo kolmena vuotena olen etsinyt hedelmiä
tästä viikunapuusta, mutta
en ole löytänyt.
Kaada se.
Sehän vain vie voiman maasta.’

Puutarhuri vastasi:
’Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi.
Minä muokkaan ja
lannoitan maan sen ympäriltä.
Toivottavasti se ensi vuonna tekee viikunoita.
Jos ei, käske sitten kaataa se.’”

TAI

Evankeliumi

Matt. 16:1–4

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 16

Juutalaiset opettajat tulivat Jeesuksen luo.
He pyysivät Jeesukselta:
”Näytä meille merkki taivaasta!”
Jeesus vastasi heille:
”Illalla te sanotte:
’Huomenna on kaunis ilma, sillä
taivas ruskottaa.’
Aamulla te sanotte:
’Tänään tulee ruma ilma, sillä
taivas on synkän ruskottava.’

Jeesus jatkoi:
”Taivaan merkkejä te osaatte lukea, mutta
ajan merkkejä te ette ymmärrä.
Te vaativat Jumalalta merkkiä, mutta
te saatte vain profeetta Joonan merkin.”

Jeesus lähti pois heidän luotaan.

Päivän rukous

Rakas Jumala.
Jokainen päivä on sinun lahjasi meille.
Kiitämme sinua tästä vuodesta, joka on loppumassa.
Ole meidän kanssamme uuden vuoden jokaisena päivänä.
Ota vastaan rukouksemme.

Uudenvuodenpäivä

Evankeliumi

Luuk. 2:21

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Kahdeksan päivän kuluttua syntymästä
Jeesus sai nimen.
Enkeli oli kutsunut häntä Jeesukseksi jo ennen syntymää.
Sen tähden Maria ja Joosef antoivat hänelle nimen Jeesus.

TAI

Evankeliumi

Joh. 14: 12–14

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 14

Jeesus sanoo:
”Joka uskoo minuun,
hän tekee suuria tekoja.
Minä menen Isäni luo.
Mitä te pyydätte häneltä minun nimessäni,
sen minä teen.
Isän kirkkaus tulee ilmi minun teoissani.”

TAI

Evankeliumi

Matt. 4: 12–16

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 4

Jeesus kuuli, että
Johannes Kastaja oli vangittu.
Jeesus lähti Nasaretista ja
asettui Kapernaumiin.

Näin toteutui profeetan ennustus:
”Kansa, joka asui pimeydessä,
näki suuren valon.
Kirkkaus loisti niille,
jotka asuivat kuoleman varjon maassa.”

Päivän rukous

Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen meidän luoksemme.
Hänen kanssaan me aloitamme uuden vuoden.
Vahvista meidän uskoamme Jeesukseen.
Siunaa uuden vuoden jokainen päivä.
Ota vastaan rukouksemme.

2. sunnuntai joulusta

Evankeliumi

Luuk. 2:41–52

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Oli juutalaisten pääsiäisjuhlan aika.
Jeesus oli juuri täyttänyt 12 vuotta.
Maria, Joosef ja Jeesus lähtivät
pääsiäisjuhlille Jerusalemiin.

Jerusalemissa Jeesus meni temppeliin.
Hän kuunteli,
mitä juutalaiset opettajat kertoivat Jumalasta.
Jeesus kyseli opettajilta ja
osasi myös vastata heidän kysymyksiinsä.
Kaikki ihmettelivät, kuinka
12-vuotias poika puhui Jumalasta niin viisaasti.

Sitten tuli aika lähteä kotimatkalle.
Maria ja Joosef kulkivat suuressa ihmisjoukossa.

Tuli ilta.
Silloin Maria ja Joosef huomasivat, että
Jeesus ei ollutkaan mukana.
He palasivat takaisin Jerusalemiin.
He etsivät Jeesusta kaikkialta kaupungista
kolmen päivän ajan.

Lopulta he löysivät Jeesuksen temppelistä.
Jeesus keskusteli siellä juutalaisten opettajien kanssa.

Maria sanoi Jeesukselle:
”Isäsi ja minä olimme huolissamme.
Olemme etsineet sinua joka paikasta.”

Jeesus vastasi äidilleen:
”Minun on hyvä olla temppelissä.
Täällä minä olen Taivaallisen Isäni luona.”
Maria ja Joosef eivät ymmärtäneet,
mitä Jeesus tarkoitti.

Jeesus palasi vanhempiensa kanssa kotiin Nasaretiin.
Myöhemmin Maria mietti usein sitä,
mitä Jerusalemissa oli tapahtunut.

Jeesus kasvoi aikuiseksi Nasaretissa.
Hän oli Jumalan ja ihmisten suosiossa.

TAI

Evankeliumi

Joh. 10:22–30

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 10

Oli talvi.
Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa.
Jeesus käveli temppelin alueella.
Juutalaiset kysyivät häneltä:
”Kuinka kauan sinä kiusaat meitä?
Jos olet Kristus,
sano se meille suoraan.”

Jeesus vastasi:
”Minä olen jo sanonut sen teille, mutta
te ette usko minua.
Minun tekoni todistavat sen,
kuka minä olen.
Te ette usko, koska
te ette ole minun lampaitani.
Minun lampaani kuulevat minun ääneni.
Minä tunnen lampaani ja
ne seuraavat minua.”

Jeesus jatkoi:
”Isä on antanut heidät minulle eikä
kukaan voi riistää heitä minulta tai
Isäni kädestä.
Minä annan heille iankaikkisen elämän.”

TAI

Evankeliumi

Joh. 7:14–18

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 7

Jeesus meni temppeliin ja
hän alkoi opettaa.
Juutalaiset ihmettelivät:
”Kuinka tuo mies voi tuntea pyhät kirjoitukset?”
Jeesus vastasi heille:
”Jumala on lähettänyt minut, ja
minä opetan Jumalan tahtoa.
Joka tahtoo noudattaa Jumalan tahtoa,
hän ymmärtää minun opetukseni.
Joka esittää omia ajatuksiaan,
hän tahtoo kunniaa itselleen.
Joka antaa kunnian Jumalalle,
hän puhuu totta.”

Päivän rukous

Tämä päivän rukous sopii käytettäväksi muinakin pyhinä ja on kielellisesti yksinkertainen.

Pyhä Jumala, rakas Isämme taivaassa.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen maailmaan opettamaan ihmisiä.
Hän on kanssamme, kun vietämme jumalanpalvelusta.
Auta meitä ottamaan vastaan Jeesuksen sanat.
Vahvista meidän uskoamme.
Ota vastaan rukouksemme.

Evästeasetukset