Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Erityispyhät

Erityispyhät

Kynttilänpäivä | Marian ilmestyspäivä | Luomakunnan sunnuntai | Perheen sunnuntai

Kynttilänpäivä

Evankeliumi

Luuk. 2:22–33

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 2

Piirroskuva valkoisesta kapeasta kynttilästä, joka on harmaassa kynttiläjalassa.

Mooseksen laissa sanotaan:
”Jokainen esikoispoika on pyhitettävä Herralle.
Samalla piti uhrata kaksi kyyhkystä.”
Maria ja Joosef menivät Jerusalemiin.
He halusivat tehdä niin kuin laissa sanottiin.

Jerusalemissa oli Simeon-niminen mies.
Pyhä Henki vaikutti hänessä.
Henki oli ilmoittanut, että
ennen kuolemaansa hän näkisi Kristuksen.

Henki johdatti Simeonin temppeliin
samaan aikaan kun Maria ja Joosef tulivat sinne.
Simeon otti Jeesus-lapsen syliinsä.

Simeon ylisti Jumalaa:
”Herra, nyt minä voin kuolla rauhassa.
Minä olen nähnyt Vapahtajan, jonka
sinä olet luvannut kaikille ihmisille.
Olen nähnyt valon,
joka tulee kaikille kansoille.
Olen nähnyt kirkkauden,
joka tulee juutalaisille.”

Maria ja Joosef olivat ihmeissään siitä, mitä
Simeon sanoi.

TAI

Evankeliumi

Joh. 1:14–18

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 1

Jeesus tuli ihmiseksi ja
asui meidän keskellämme.
Me katselimme hänen kirkkauttaan,
jonka Isä antaa ainoalle Pojalle.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Mooses välitti meille Jumalan lain.
Johannes Kastaja todisti Jeesuksesta näin:
”Jeesus on ollut olemassa maailman alusta asti.”
Jeesus Kristus toi meille armon ja totuuden.
Jeesus on Jumalan ainoa Poika.
Hän on opettanut meidät tuntemaan Jumalan.

TAI

Evankeliumi

Joh. 12:35–36

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 12

Jeesus sanoi:
”Minä ole maailman valo.
Minä olen teidän keskellänne vielä vähän aikaa.
Joka kulkee pimeässä,
hän ei tiedä minne hän menee.
Uskokaa valoon, jotta
teistä tulisi valon lapsia.”

Päivän rukous

Kynttilänpäivä, voi myös käyttää loppiaisen rukousta.

Pyhä Jumala.
Sinä teet sen, mitä lupaat.
Sinä lähetit Poikasi Jeesuksen maailmaan.
Anna kaikkien oppia tuntemaan hänet.
Me rukoilemme sinua.

Marian ilmestyspäivä

Evankeliumi

Luuk. 1:26–38

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 1

Piirroskuva Mariasta, joka on polvistuneena enkelin edessä.

Maria oli nuori nainen,
joka asui Nasaretin kaupungissa Galileassa.
Hän oli kihloissa Joosefin kanssa.
Joosef kuului kuningas Daavidin sukuun.

Jumala lähetti enkeli Gabrielin Marin luo.
Enkeli sanoi Marialle:
”Terve, Maria!
Jumalan armo on sinun kanssasi!”
Maria hämmästyi enkelin sanoja.
Hän ihmetteli, mitä tervehdys tarkoitti.

Enkeli jatkoi:
”Älä pelkää, Maria!
Jumala on antanut sinulle armonsa.
Sinä tulet raskaaksi ja
sinä synnytät pojan.
Sinä annat pojalle nimeksi Jeesus.”

Maria kysyi enkeliltä:
”Miten se on mahdollista?
Minä olen koskematon.”
Enkeli vastasi:
”Pyhä Henki saa sen aikaan.
Sen tähden myös lapsi on pyhä.
Häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.”

Enkeli jatkoi:
”Sinun sukulaisesi Elisabet on myös raskaana,
jo kuudennella kuukaudella.
Aikaisemmin ajateltiin, että
hän ei saa koskaan lasta.
Jumalalle kaikki on mahdollista!”

Maria sanoi enkelille:
”Minä olen Jumalan palveluja.
Tapahtukoon minulle niin kuin sinä sanot.”
Sen jälkeen enkeli lähti Marian luota pois.

TAI

Evankeliumi

Luuk. 1:39–45

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 1

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti
Elisabetin ja Sakariaan luo.
Maria tervehti Elisabetia,
joka myös oli raskaana.
Samalla hetkellä lapsi Elisabetin kohdussa hypähti.
Pyhä Henki valtasi Elisabetin.

Elisabet huusi kovalla äänellä:
”Jumala siunaa sinua, Maria!
Jumala siunaa myös lasta, jota
sinä odotat!
On suuri kunnia, että
sinä tulet minun luokseni.
Kun kuulin tervehdyksesi,
lapsi hypähti riemusta kohdussani.
Sinä olet onnellinen, kun
sinä uskoit enkelin sanoja.
Jumalan lupaus sinulle toteutuu!”

TAI

Evankeliumi

Luuk. 1:46–55

Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 1

Maria sanoi:
”Minä ylistän Jumalaa.
Hän on suuri.

Minä iloitsen Jumalasta,
joka on nähnyt minut, palvelijansa.

Jumala on tehnyt minulle suuren ihmeen.
Siksi kaikki ihmiset sanovat, että
minä olen onnellinen.

Jumalan nimi on pyhä.
Hän on armollinen niitä kohtaan,
jotka kunnioittavat häntä.

Jumala on lyönyt maahan ylpeät ihmiset.
Jumala on ottanut vallan pois niiltä,
jotka ovat sen omistaneet.
Hän on antanut vallan niille,
joilla sitä ei ole.

Jumala on antanut ruokaa nälkäisille, mutta
rikkaat hän on lähettänyt ilman ruokaa pois.

Jumala pitää huolen omasta kansastaan, niin kuin
hän on luvannut.”

Päivän rukoukset

Marian ilmestyspäivä, voi käyttää myös 4. adventtisunnuntai.

Pyhä Jumala, rakas Taivaan Isä.
Sinä kutsuit neitsyt Marian äidiksi Pojallesi Jeesukselle.
Maria otti vastaan tehtävän,
jonka sinä hänelle annoit.
Auta meitä ottamaan vastaan sinun sanasi.
Anna meille voimaa noudattaa sinun tahtoasi.
Ota vastaan rukouksemme.

TAI

Rakas taivaallinen Isämme.
Maria ei ollut rikas eikä kuuluisa.
Sinä annoit Marialle suuren tehtävän, kun
sinä valitsit Marian Jeesuksen äidiksi.
Kiitos, että
Maria luotti sinuun.
Jumala,
sinä olit Marian kanssa myös silloin, kun
hänellä oli vaikeaa.
Anna meillekin tehtäviä,
joilla voimme palvella sinua.
Kuule meitä Poikasi Jeesuksen tähden.
Aamen.

Luomakunnan sunnuntai

Evankeliumi

Joh. 1:1–4

Evankeliumista Johanneksen mukaan, luvusta 1

Johannes kutsuu Jeesusta nimellä Sana.
Johannes kirjoittaa:
Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona.
Sana oli Jumala.
Koko maailma syntyi Sanan voimalla.
Mitään ei ole syntynyt ilman Sanaa.
Sana antoi elämän ja valon.

Muita saarnatekstejä

1. Moos. 3:22–24

Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, luvusta 3

Herra Jumala sanoi:
”Ihminen on nyt samanlainen kuin me:
hän tietää, mikä on hyvää
ja mikä on pahaa.
Toivottavasti ihminen ei syö nyt hedelmää elämän puusta.
Silloin hän elää ikuisesti!”
Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois paratiisista.
Jumala pani ihmisen viljelemään maata.
Jumala sulki tien paratiisiin.

TAI

3. Moos. 25: 8–12

Kolmannesta Mooseksen kirjasta, luvusta 25

Jumala sanoi Moosekselle:
”Laske vuosien määrä.
Kun 50 vuotta on tullut täyteen,
alkaa pyhä vuosi.
Se vuosi on riemuvuosi.
Silloin jokainen saa maansa takaisin,
jos on sen menettänyt.
Silloin jokainen orja saa palata kotiinsa.
Viettäkää riemuvuotta joka viideskymmenes vuosi.
Silloin ei saa kylvää.
Älkää korjatko viljaa.
Syökää vain sitä,
mitä maa tuottaa.
Se on pyhä vuosi,
riemuvuosi.”

Päivän rukous

Jumala, Luojamme.
Sinä olet luonut kaiken hyväksi.
Luonnon kauneus kertoo sinun rakkaudestasi.
Opeta meitä iloitsemaan kaikesta,
mitä olet luonut.
Anna meille tahtoa pitää huolta luonnosta.
Rukoilemme tätä Poikasi Jeesuksen kautta.

Perheen sunnuntai

Evankeliumi

Mark. 10:13–16

Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 10

Jeesuksen luo tuotiin lapsia.
Vanhemmat halusivat,
että Jeesus siunaa lapsia.
Opetuslapset moittivat tuojia.
Jeesus ei pitänyt tästä.
Jeesus sanoi opetuslapsille:
”Antakaa lasten tulla minun luokseni.
Älkää estäkö heitä.
Jumalan valtakunta kuuluu lasten kaltaisille.
Minä sanon teille:
Jumalan valtakunta kuuluu ottaa vastaan niin kuin lapsi.
Muuten ei pääse Jumalan valtakuntaan.”
Jeesus otti lapset syliinsä.
Hän pani kätensä heidän päälleen
ja siunasi heitä.

TAI

Evankeliumi

Matt. 12:46–50

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 12

Jeesus puhui ihmisille.
Hänen äitinsä ja veljensä tulivat paikalle.
He seisoivat ulkona ja tahtoivat puhua Jeesuksen kanssa.
Joku tuli sanomaan Jeesukselle:
Ӏitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona.
He haluavat puhua kanssasi.”
Mutta Jeesus vastasi:
”Kuka on äitini?
Ketkä ovat veljiäni?”
Jeesus osoitti opetuslapsiaan ja sanoi:
”Katso, tässä ovat minun äitini ja veljeni.
Jokainen on minun veljeni ja sisareni ja äitini,
jos hän tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.”

TAI

Evankeliumi

Mark. 10:2–9

Evankeliumista Markuksen mukaan, luvusta 10

Jeesuksen luokse tuli juutalaisia opettajia.
He kysyivät,
saako mies erota vaimostaan.
Jeesus vastasi heille:
”Mitä Mooses on siitä sanonut?”
Opettajat sanoivat:
”Mooses antoi meille luvan kirjoittaa erokirjan
ja hylätä vaimon.”
Silloin Jeesus sanoi:
”Teidän sydämenne on kova.
Siksi Mooses antoi sellaisen luvan.
Mutta alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi.
Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä
ja liittyy vaimoonsa.
He eivät siis enää ole kaksi.
He ovat yksi.
Minkä Jumala on yhdistänyt,
sitä ihmisen ei tule erottaa.”

Päivän rukous

Rakas Jumala.
Sinä olet rakkaus ja otat meidät lähellesi.
Lähetä Pyhä Henkesi meidän keskellemme,
että opimme rakastamaan toisiamme.
Vahvista suhdettamme rakkaimpiin ihmisiin.
Anna voimaa palvella kaikkia ihmisiä.
Rukoilemme sinua Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Hän elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa.

Evästeasetukset
Top