Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Paastonaika

Paastonaika

laskiaissunnuntaiPääsiäistä edeltää  paastonaika.  Paasto tarkoittaa sitä, että ihmiset ajattelevat Jeesuksen kuolemaa. Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden. Paaston ajan väri on violetti, joka on katumuksen väri.

Paastonaikaa edeltävät sunnuntait

3. sunnuntai ennen paastonaikaa | 2. sunnuntai ennen paastonaikaa | Laskiaissunnuntai

Lue lisää paastonajasta:

Tuhkakeskiviikko | 1. paastonajan sunnuntai |
2. paastonajan sunnuntai | 3. paastonajan sunnuntai |
4. paastonajan sunnuntai | 5. paastonajan sunnuntai |

Hiljainen viikko

Palmusunnuntaina kerrotaan Jeesuksen matkasta Jerusalemiin. Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko. Hiljaisen viikon torstaina, kiirastorstaina, Jeesus asetti ehtoollisen. Pitkäperjantaina Jeesus ristiinnaulittiin ja kuoli. Pitkäperjantain väri on musta.

Lue Jeesuksen kärsimyksestä ja kuolemasta:

Palmusunnuntai | Hiljaisen viikon maanantai |
Hiljaisen viikon tiistai | Hiljaisen viikon keskiviikko |
Kiirastorstai | Pitkäperjantai | Hiljaisen viikon lauantai

3. sunnuntai ennen paastonaikaa

Evankeliumi Matt. 20:1-16

Jeesus kertoi vertauksen Jumalan valtakunnasta:

”Viinitarhan isäntä meni
aikaisin aamulla torille
palkkaamaan miehiä työhön.
Hän sopi miesten kanssa palkasta.
Sitten miehet lähtivät työhön viinitarhaan.

Aamupäivällä isäntä meni uudelleen torille.
Hän näki siellä miehiä ja
hän palkkasi heidät työhön.

Puolenpäivän aikaan ja
iltapäivällä isäntä palkkasi vielä lisää miehiä työhön.

Illalla isäntä meni torille ja
näki siellä joukon miehiä.
Isäntä kysyi heiltä:
”Miksi seisotte täällä koko päivän?”
”Kukaan ei ole palkannut meitä”,
miehet vastasivat.
”Menkää töihin minun viinitarhaani”,
isäntä sanoi heille.

Illalla isäntä maksoi työmiehille palkan.
Ensin hän maksoi heille,
jotka olivat tehneet työtä vain tunnin.
Viimeksi isäntä maksoi palkan miehille,
jotka olivat tehneet työtä koko päivän.
Jokainen sai saman palkan.

Ensin töihin tulleet miehet suuttuivat.
He sanoivat isännälle:
”Me olemme tehneet työtä koko päivän.
Viimeksi tulleet tekivät töitä vain yhden tunnin.
Silti he saivat saman palkan kuin me.”

Isäntä vastasi:
”Me sovimme aamulla, että
jokainen saa palkkaa yhden hopearahan.
Sen te saitte.
On minun asiani,
paljonko maksan muille.”

Jeesus sanoi:
”Jumalan valtakunnassa
viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja
ensimmäiset viimeisiksi.”

2. sunnuntai ennen paastonaikaa

Evankeliumi Luuk. 8:4-15

Jeesus kertoi vertauksen kylvämisestä:

”Mies lähti kylvämään.
Hän heitti jyviä peltoon.
Osa jyvistä putosi tielle, josta
linnut söivät ne.

Osa jyvistä putosi kalliolle,
missä multaa oli vähän.
Jyvät itivät ja
alkoivat kasvaa.
Ne eivät saaneet tarpeeksi vettä ja
pian ne kuivuivat.

Osa jyvistä putosi rikkaruohojen keskelle.
Rikkaruohot kasvoivat nopeammin ja
vilja ei päässyt kasvamaan.

Osa jyvistä putosi hyvään maahan.
Siinä vilja kasvoi hyvin ja
se antoi sadon.
Hyvässä maassa
yksi jyvä tuotti jopa sata uutta jyvää.”

Oppilaat kysyivät:
”Mitä vertaus tarkoittaa?”
Jeesus vastasi:
”Vertaus tarkoittaa tätä:
Jyvä on Jumalan sana.

Tielle pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta.
Mutta Paholainen ottaa pois sen,
mikä hänen sydämeensä on kylvetty.
Hän ei usko eikä pelastu.

Kalliolle pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka ottaa sanoman iloiten vastaan.
Mutta hän jaksaa uskoa vain hetken.

Rikkaruohojen keskelle
pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta.
Mutta kun elämässä on huolia tai
jokin muu tuntuu tärkeämmältä,
hän unohtaa sanoman.

Hyvään maahan
pudonnut jyvä tarkoittaa ihmistä,
joka kuulee sanoman Jumalasta ja
uskoo sen.
Hänen sydämessään sanoma kasvaa ja
se tuottaa satoa.”

Laskiaissunnuntai

Epistola 1. Kor. 13

Vaikka minä osaisin puhua taitavasti, mutta
minulta puuttuisi rakkaus,
ei minua kukaan uskoisi.

Vaikka tietäisin kaiken ja
minulla olisi luja usko, mutta
minulta puuttuisi rakkaus,
en olisi yhtään mitään.

Rakkaus on kärsivällinen ja
rakkaus on lempeä.
Rakkaus ei kadehdi ja
rakkaus ei kehu itseään.
Rakkaus ei etsi omaa etuaan.
Rakkaus ei muista sitä pahaa,
mitä se on kärsinyt.

Rakkaus iloitsee, kun
totuus voittaa.
Rakkaus kestää kaiken,
se toivoo ja luottaa.
Rakkaus voittaa aina.

Kun olin lapsi,
minä puhuin ja ajattelin kuin lapsi.
Nyt kun olen aikuinen,
puhun ja ajattelen kuin aikuinen.
Minä en tunne Jumalaa täysin, mutta
Jumala tuntee minut kokonaan.

Nämä kolme pysyvät aina:
usko, toivo ja rakkaus.
Tärkein niistä on rakkaus.

Laskiaissunnuntai

Evankeliumi Luuk. 18:31-43

Jeesus kutsui luokseen kaksitoista oppilastaan.

Hän sanoi heille:
”Nyt me menemme Jerusalemiin.
Jerusalemissa toteutuu se,
minkä profeetat ovat ennustaneet.

Minut annetaan ihmisten käsiin.
Minua pilkataan ja
minun päälleni syljetään.
Minua ruoskitaan ja
minut tapetaan.
Mutta kolmantena päivänä
minä nousen kuolleista.”

Oppilaat eivät ymmärtäneet,
mitä Jeesus tarkoitti.

Kun Jeesus lähestyi Jerikoa,
tien vieressä istui sokea mies kerjäämässä.
Mies kuuli, että
tiellä kulki paljon väkeä.
Hän kysyi:
”Mitä täällä tapahtuu?”
”Jeesus kulkee pian tästä ohi”,
ihmiset sanoivat.

Silloin sokea mies huusi:
”Jeesus, armahda minua!”
”Ole hiljaa!”
ihmiset sanoivat.
Mies huusi kovemmin:
”Jeesus, armahda minua!”

Jeesus pysähtyi.
Hän kysyi sokealta mieheltä:
”Mitä haluat?”
Mies vastasi:
”Anna minulle näköni.”
Jeesus sanoi:
”Sinä uskot minuun.
Sinä saat näkösi.”

Samalla hetkellä mies sai näkönsä.
Hän seurasi Jeesusta ja
ylisti Jumalaa.
Kaikki ihmiset,
jotka näkivät tämän ihmeen,
ylistivät Jumalaa.

Paastonaika

Tuhkakeskiviikko

Evankeliumi Matt. 6: 16–21

Jeesus sanoi:
”Sinun ei tarvitse näyttää muille, että
sinä paastoat.
Taivaallinen Isäsi kyllä näkee sen ja
hän palkitsee sinut.

Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle.
Täällä koiperhoset ja ruoste tuhoavat kaiken.
Tai varkaat varastavat aarteesi.
Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen.
Siellä koiperhoset tai ruoste eivät tee tuhojaan.
Sieltä varkaat eivät varasta niitä.

Missä on aarteesi,
siellä on myös sydämesi.”

tai

Evankeliumi Luuk. 13: 22–30

Jeesus oli menossa Jerusalemiin.
Matkalla hän opetti ihmisiä.

Joku kysyi Jeesukselta:
”Herra,
pääsevätkö vain muutamat ihmiset taivaaseen?”
Jeesus sanoi:
”Monet haluavat päästä taivaaseen.
Mutta he eivät pääse, koska
taivaan ovi on niin kapea.”

Jeesus kertoi vertauksen Jumalan valtakunnasta:
”Tulee hetki, jolloin
talon isäntä sulkee teiltä oven.
Te jäätte oven ulkopuolelle.

Te koputatte oveen ja huudatte:
’Herra, avaa ovi!’
Isäntä sanoo:
’Keitä te olette?
En tunne teitä.’
Te sanotte:
’Me söimme yhdessä ja
sinä opetit meitä.’

Isäntä sanoo uudelleen:
’Keitä te olette?
En tunne teitä.
Menkää pois!’
Te jäätte oven ulkopuolelle ja
itkette katkerasti.

Idästä ja lännestä,
pohjoisesta ja etelästä tulee ihmisiä,
jotka pääsevät sisälle Jumalan valtakuntaan.
Silloin järjestys vaihtuu.
Monet merkittävät ihmiset jäävät viimeisiksi, kun
vähempiarvoiset ihmiset menevät edelle.”

1. paastonajan sunnuntai

1. lukukappale 1. Moos. 3: 1–19

Ensimmäiset ihmiset,
Aadam ja Eeva elivät Eedenin puutarhassa.
Paikkaa sanottiin paratiisiksi.
Siellä oli paljon kauniita puita, joiden
hedelmät maistuivat hyvälle.

Paratiisin keskellä kasvoi hyvän- ja pahantiedon puu.
Jumala sanoi ihmisille:
”Älkää syökö tästä puusta.
Paratiisin muista puista te saatte syödä.”

Paratiisissa eli myös kavala käärme.
Käärme sanoi Eevalle:
”Onko Jumala sanonut:
’Te ette saa syödä hedelmiä mistään paratiisin puusta’?”
Eeva vastasi käärmeelle:
”Saamme syödä muiden puiden hedelmiä, mutta
me emme saa syödä siitä puusta,
joka on keskellä paratiisia.
Jumala sanoi, että
me kuolemme, jos
koskemme sen puun hedelmiin.”

Käärme sanoi:
”Ette te kuole.
Te tulette yhtä viisaiksi kuin Jumala.
Silloin te tiedätte,
mikä on hyvää ja mikä on pahaa.”

Eeva otti puusta hedelmän ja
söi sen.
Sitten hän antoi hedelmän Aadamille ja
hänkin söi.

Silloin Aadam ja Eeva huomasivat, että
he olivat alasti.
He sitoivat viikunanlehtiä yhteen ja
kietoivat ne vyötärölleen.

Myöhemmin Aadam ja Eeva kuulivat, että
Jumala käveli paratiisissa.
He menivät piiloon.

Jumala sanoi Aadamille:
”Missä sinä olet?”
”Minua pelotti, koska
olen alasti.
Sen takia menin piiloon”,
Aadam vastasi.
”Kuka sinulle kertoi, että
sinä olet alasti?
Oletko syönyt siitä puusta,
joka on paratiisin keskellä?”
Jumala kysyi.
”Nainen antoi minulle hedelmän ja
minä söin sen”,
Aadam vastasi.

”Mitä sinä olet tehnyt”,
Jumala sanoi Eevalle.
”Käärme petti minut ja
minä söin hedelmän”,
Eeva sanoi.

Jumala sanoi käärmeelle:
”Sinä olet kirottu, koska
sinä teit tämän.
Saat madella mahallasi ja
syödä maan tomua koko elämän ajan.”

Siitä asti ihminen ja käärme
ovat olleet toistensa vihollisia.

Jumala sanoi Eevalle:
”Kun sinä synnytät lapsen,
joudut kestämään kipuja.
Kuitenkin tunnet halua mieheesi ja
hän pitää sinua vallassaan.”

Jumala sanoi Aadamille:
”Maa on kirottu sinun takiasi.
Saat tehdä kovasti työtä, että
saisit hankituksi ruokaa.

Minä loin sinut maan tomusta.
Kun sinä kuolet,
muutut taas maan tomuksi.”

Evankeliumi Matt. 4: 1–11

Jeesus lähti autiomaahan.
Hän paastosi siellä neljäkymmentä päivää.
Sinä aikana hän ei syönyt eikä juonut mitään.

Lopulta Jeesuksen tuli nälkä.
Silloin Paholainen tuli Jeesuksen luo ja
sanoi hänelle:
”Jos sinä olet Jumalan Poika,
käske näiden kivien muuttua leiviksi.”
Jeesus sanoi:
”Pelkkä leipä ei riitä ihmiselle.
Hän tarvitsee myös Jumalan sanaa.”

Sen jälkeen Paholainen vei Jeesuksen
Jerusalemin kaupungin muurille.
Paholainen sanoi Jeesukselle:
”Jos olet Jumalan Poika,
hyppää alas.
Jumala lähettää enkelit auttamaan, että
et loukkaa itseäsi.”
Jeesus sanoi:
”Älä kiusaa Jumalaa!”

Paholainen vei Jeesuksen
korkean vuoren huipulle.
Hän näytti Jeesukselle koko maailman ja
sanoi:
”Minä annan sinulle koko maailman, jos
kumarrat minua.”
Jeesus sanoi Paholaiselle:
”Mene pois, Saatana!
Sinun pitää kunnioittaa vain Jumalaa.”

Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan.
Jeesuksen luo tuli enkeleitä,
jotka toivat hänelle ruokaa.

2. paastonajan sunnuntai

Evankeliumi Matt. 15: 21–28

Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle.
Siellä asui pakanoita,
jotka eivät olleet juutalaisia.

Eräs nainen tuli Jeesuksen luo.
Hän huusi Jeesukselle:
”Herra Jeesus, armahda minua!
Paha henki vaivaa tytärtäni.”
Jeesus ei vastannut naiselle mitään.

Jeesuksen oppilaat sanoivat Jeesukselle:
”Tuo nainen kulkee perässämme ja huutaa.
Tee jotakin.”
Jeesus sanoi:
”Minut on lähetetty vain juutalaisten luo.”

Nainen tuli lähemmäksi Jeesusta.
Hän heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja
sanoi:
”Herra, auta minua!”
Jeesus sanoi hänelle:
”Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja
heittää se koirille.”
Nainen sanoi:
”Ei olekaan.
Mutta koirat saavat syödä leivänmuruja,
jotka putoavat isännän pöydältä.”

Silloin Jeesus sanoi:
”Nainen, sinun uskosi on vahva.
Tapahtukoon sinulle niin kuin tahdot.”
Siitä hetkestä alkaen naisen tytär oli terve.

3. paastonajan sunnuntai

Evankeliumi Luuk. 11: 14–23

Paha henki vaivasi erästä miestä.
Hän ei pystynyt puhumaan.
Jeesus ajoi pahan hengen pois hänestä ja
mies alkoi puhua.

Jotkut ihmiset sanoivat:
”Jeesus karkottaa pahoja henkiä pois
paholaisen avulla.”
Toiset halusivat koetella Jeesusta.
He vaativat häneltä merkkiä taivaasta.

Jeesus tiesi mitä ihmiset ajattelivat.
Hän sanoi heille:
”Minä ajan pahoja henkiä pois Jumalan voimalla.
Se on merkki Jumalan valtakunnasta.
Joka teistä ei ole minun puolellani,
hän on minua vastaan.”

4. paastonajan sunnuntai

Evankeliumi Joh. 6: 1–15

Pääsiäisjuhla oli lähellä.
Ihmiset olivat nähneet, kuinka
Jeesus paransi sairaita.
Sen tähden he seurasivat Jeesusta.

Jeesus lähti Genesaretin järven toiselle puolelle.
Hän kiipesi oppilaittensa kanssa ylös vuorenrinteelle.
He istuivat lepäämään.

Jeesus huomasi, että
suuri joukko ihmisiä oli tulossa heidän luokseen.
Hän kysyi Filippus-nimiseltä oppilaalta:
”Mistä voimme ostaa leipää ihmisille?”
Jeesus halusi koetella Filippusta.
Jeesus tiesi mitä hän aikoi tehdä.

Filippus vastasi:
”Vaikka ostaisimme leipää kahdellasadalla hopeahalla,
niistä ei riittäisi edes pientä palaa jokaiselle.”

Silloin toinen oppilas, Andreas, sanoi:
”Täällä on poika,
jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa.
Mutta eivät ne riitä noin suurelle joukolle.”
Paikalla oli noin viisituhatta miestä.

Jeesus sanoi:
”Käskekää ihmiset istumaan.”
Ihmiset istuivat maahan.

Jeesus otti pojan leivät,
kiitti Jumalaa ja
jakoi leivät ihmisille.
Samoin hän jakoi kalat.
Kaikki saivat niin paljon ruokaa kuin halusivat.

Kun kaikki olivat syöneet,
Jeesus sanoi oppilailleen:
”Kerätkää loppu ruoka talteen.”
He tekivät niin.
Viidestä leivästä jäi palasia kaksitoista korillista.

Kun ihmiset näkivät tämän ihmeen,
toiset pitivät Jeesusta profeettana.
Toiset halusivat tehdä hänestä kuninkaan.
Jeesus ei halunnut kumpaakaan.
Sen tähden hän vetäytyi yksinäisyyteen vuorelle.

5. paastonajan sunnuntai

Evankeliumi Joh. 11: 47–53

Juutalaisten neuvosto keskusteli siitä,
mitä Jeesukselle pitäisi tehdä.
Neuvoston jäsenet sanoivat:
”Jeesus tekee paljon ihmeitä.
Jos hän jatkaa näin,
pian kaikki uskovat häneen.”

Ylipappi Kaifas sanoi:
”Te ette ymmärrä mitään?
On parempi, että
yksi mies kuolee kuin koko kansa tuhoutuu.”

Kaifas oli aivan oikeassa.
Hän sanoi ääneen ennustuksen, jonka mukaan
Jeesus kuolee Israelin kansan puolesta ja
kaikkien maailman kansojen puolesta.

Siitä päivästä alkaen
juutalaisten neuvosto halusi tappaa Jeesuksen.

 

palmusunnuntaiPalmusunnuntai

Epistola Fil.2:5-11

Olkaa niin kuin Jeesus Kristus.
Hän oli Jumalan Poika, mutta
hän ei vaatinut Jumalan asemaa.

Jeesus tuli ihmisten kaltaiseksi ja
hän eli ihmisenä ihmisten joukossa.

Jeesus toteutti Jumalan tahdon.
Sen tähden hän kuoli meidän puolestamme.

Jumala on korottanut Jeesuksen ylemmäksi muita ihmisiä.
Kaikkien taivaassa ja maan päällä
pitää kunnioittaa Jeesusta ja
tunnustaa, että
Jeesus Kristus on koko maailman Herra.

Evankeliumi Joh. 12: 12-24

Jeesus oli matkalla pääsiäisjuhlille Jerusalemiin.
Sinne oli tullut paljon ihmisiä.

Ihmiset ottivat palmunoksia ja
he menivät Jeesusta vastaan.
He huusivat:
”Hoosianna, auta meitä!
Ole siunattu, sinä Israelin kuningas!”

Jeesukselle tuotiin aasi ja
hän nousi sen selkään.
Näin toteutui profeetan ennustus:
”Älä pelkää, Israel,
sinun kuninkaasi tulee!
Hän ratsastaa nuorella aasilla.”

Kun Jeesus oli noussut kuolleista,
oppilaat muistivat, että
näin profeetta oli ennustanut.
Niin myös tapahtui.

Jotkut kertoivat, että
Jeesus oli herättänyt Lasaruksen kuolleista.
Kun ihmiset kuulivat tästä ihmeestä,
he lähtivät joukolla Jeesusta vastaan.

Kun fariseukset näkivät tämän,
he puhuivat toisilleen:
”Näettekö?
Mikään ei auta.
Kaikki juoksevat Jeesuksen perässä.”

Pääsiäisjuhlille oli tullut myös muutamia kreikkalaisia.
He tulivat Filippuksen luo ja
sanoivat hänelle:
”Me haluamme tavata Jeesuksen.”
Filippus kertoi tämän Jeesukselle.

Jeesus sanoi:
”Kohta minä kuolen ja
nousen kuolleista.
Minulle tapahtuu niin kuin vehnänjyvälle.
Jos se kuolee,
se tuottaa runsaan sadon.”

Hiljaisen viikon maanantai

Evankeliumi Luuk. 22: 39-62

Jeesus lähti kaupungista ja
hän meni tapansa mukaan Öljymäelle.
Oppilaat seurasivat häntä.

Perillä Jeesus sanoi oppilaille:
”Rukoilkaa, jotta
te ette joutuisi kiusaukseen.”

Jeesus meni vähän kauemmas ja
rukoili Jumalaa:
”Isä, jos se on mahdollista, niin
ota tämä tehtävä minulta pois.
Mutta älä tee niin kuin minä tahdon,
vaan niin kuin sinä tahdot.”

Silloin taivaasta ilmestyi enkeli,
joka rohkaisi Jeesusta.

Jeesus palasi oppilaitten luo ja
löysi heidät nukkumasta.
Silloin hän sanoi:
”Mitä? Nukutteko te?
Herätkää ja rukoilkaa, jotta
ette joutuisi kiusaukseen.”

Silloin Jeesus huomasi Juudaksen,
joka oli tulossa Öljymäelle.
Juudaksen mukana oli joukko miehiä,
jotka tulivat vangitsemaan Jeesusta.

Juudas oli sopinut miesten kanssa merkistä:
”Jeesus on se mies, jota
minä tervehdin suudelmalla.
Ottakaa hänet kiinni.”

Juudas meni suoraan Jeesuksen luo.
”Terve opettaja”,
Juudas sanoi ja
hän suuteli Jeesusta.
Jeesus sanoi:
”Juudas,
suudelmallako sinä kavallat minut?”

Jeesuksen oppilaat halusivat puolustaa Jeesusta.
He kysyivät:
”Herra, iskemmekö miekalla?”
Yksi heistä iski miekalla
ylipapin palvelijaa niin, että
miehen oikea korva irtosi.

Jeesus sanoi:
”Ei! Antakaa tämän tapahtua.”
Sitten Jeesus kosketti miehen korvaa ja
paransi hänet.

Jeesus sanoi miehille:
”Joka päivä olen ollut temppelissä teidän kanssanne.
Silloin te ette ole tehneet mitään.
Nyt te olette tulleet miekkojen ja seipäiden kanssa
ottamaan minut kiinni kuin rosvon.
Nyt on teidän hetkenne,
on pimeyden hetki.”

Miehet vangitsivat Jeesuksen ja
veivät hänet ylipapin taloon.
Pietari seurasi vähän matkan päässä.

Ylipapin pihalla oli nuotio,
jonka ympärille ihmiset asettuivat.
Pietari istui muiden joukossa.

Eräs palvelija sanoi Pietarille:
”Sinäkin olit Jeesuksen kanssa.”
Pietari vastasi:
”Minäkö?
Minä en edes tunne häntä.”

Vähän ajan kuluttua
muuan mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet Jeesuksen oppilas.”
Pietari vastasi:
”Sinä erehdyt.”

Toinen mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet galilealainen,
olit varmaan Jeesuksen seurassa.”
Pietari vastasi:
”En ymmärrä, mistä puhut.”
Silloin kukko kiekui.

Jeesus kääntyi ja
hän katsoi Pietaria.
Pietari muisti, mitä
Jeesus oli sanonut:
”Ennen kuin kukko kiekuu,
sinä kiellät minut kolme kertaa.”

Pietari meni pois ylipapin pihasta ja
hän itki katkerasti.

 

Hiljaisen viikon tiistai

Evankeliumi Luuk. 22: 63-23: 12

Jeesuksen vangitsijat pilkkasivat ja
löivät häntä.
He laittoivat siteen Jeesuksen silmille ja
kysyivät häneltä:
”Kerro, kuka sinua löi!”

Seuraavana aamuna juutalaiset kansan vanhimmat,
ylipapit ja lainopettajat kokoontuivat.
Jeesus tuotiin heidän eteensä.

He sanoivat Jeesukselle:
”Jos olet Messias,
sano se meille.”

Jeesus vastasi:
”Jos sanon sen teille,
te ette usko minua.
Jos kysyn teiltä jotakin,
te ette vastaa.”

Jeesus sanoi:
”Ihmisen Poika istuu
Kaikkivaltiaan Jumalan oikealla puolella.”

Juutalaiset kysyivät Jeesukselta:
”Oletko sinä siis Jumalan Poika?”
Jeesus vastasi:
”Itsepä te niin sanotte.”
Silloin he sanoivat:
”Emme tarvitse muita todisteita!”

Juutalaiset veivät Jeesuksen Pilatuksen luo.
He syyttivät Jeesusta:
”Tämä mies johtaa kansaa harhaan.
Hän kieltää maksamasta veroa keisarille.
Hän väittää, että
hän on Messias ja kuningas.”

Pilatus kysyi:
”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”
Jeesus vastasi:
”Sinä sen sanot.”

Pilatus sanoi ylipapeille ja väkijoukolle:
”Tämä mies ei ole syyllinen mihinkään rikokseen.”
He sanoivat:
”Hän villitsee kansaa.
Hän opettaa koko Juudeassa,
Galileasta tänne asti.”

Pilatus kuuli, että
Jeesus oli Galileasta.
Galilea oli kuningas Herodeksen aluetta.
Niinpä Pilatus lähetti Jeesuksen Herodeksen luo.

Herodes ilahtui, kun
hän näki Jeesuksen.
Hän oli halunnut tavata Jeesuksen.
Herodes toivoi, että
Jeesus tekisi jonkin ihmeteon.

Herodes kuulusteli Jeesusta, mutta
Jeesus ei vastannut mitään.

Kun juutalaiset syyttivät Jeesusta,
myös Herodes alkoi pilkata häntä.
Hän käski pukea Jeesukselle komean puvun.
Sen jälkeen Herodes lähetti Jeesuksen Pilatuksen luo.

Tuona päivänä
Herodeksesta ja Pilatuksesta tuli ystävät.

Hiljaisen viikon keskiviikko

Evankeliumi Luuk. 23: 13-31

Pilatus kutsui koolle
ylipapit, hallitusmiehet ja kansan.
Hän sanoi heille:
”Te toitte Jeesuksen minun luokseni.
Te väititte, että
hän villitsee kansaa.
Olen kuulustellut häntä.
Hän ei ole syyllinen siihen,
mistä te syytätte häntä.”

Pilatus sanoi:
”Herodes lähetti Jeesuksen takaisin.
Hän on samaa mieltä kuin minä.
Jeesus ei ole tehnyt mitään,
mistä seuraa kuolemantuomio.”

Aina pääsiäisen aikana
maaherran piti vapauttaa joku vanki.
Pilatus sanoi:
”Minä päästän Jeesuksen vapaaksi.”
Kaikki huusivat:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”

Pilatus kysyi:
”Kenet minä päästän vapaaksi?”
Ihmiset vastasivat: ”Barabbaan!”
Barabbas oli vangittu murhan tähden.

Pilatus kysyi uudelleen:
”Kenet minä päästän vapaaksi?”
Ihmiset huusivat:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”

Pilatus kysyi kolmannen kerran:
”Mitä pahaa hän on tehnyt?”
Ihmiset huusivat vielä kovemmin:
”Ristiinnaulitse Jeesus!”

Lopulta Pilatus suostui.
Hän vapautti Barabbaan ja
tuomitsi Jeesuksen kuolemaan.

Sotilaat lähtivät viemään Jeesusta ristiinnaulittavaksi.
Jeesus kantoi ristiä.
Se oli painava.
Sen tähden sotilaat käskivät
Simon-nimisen miehen auttaa Jeesusta.

Jeesuksen perässä kulki paljon ihmisiä.
Monet naiset itkivät ja valittivat.
Jeesus sanoi heille:
”Älkää itkekö minun takiani.
Itkekää itsenne ja lastenne tähden.”

viini ja leipaKiirastorstai

Evankeliumi Luuk. 22: 14-22

Jeesus ja hänen oppilaansa kokoontuivat aterialle.
Jeesus sanoi:
”Haluan syödä tämän pääsiäisaterian
teidän kanssanne ennen kuolemaani.”

Aterian aikana Jeesus otti viinimaljan,
kiitti Jumalaa ja
sanoi:
”Jakakaa tämä viini keskenänne.
Minä en juo viiniä ennen kuin Jumalan valtakunnassa.”

Jeesus otti leivän,
siunasi, mursi ja
antoi sen opetuslapsilleen ja sanoi:
”Tämä on minun ruumiini, joka
annetaan teidän puolestanne.
Tehkää tämä minun muistokseni.”

Aterian jälkeen Jeesus otti maljan ja sanoi:
”Tämä malja on minun vereni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne.”

Jeesus sanoi vielä:
”Ihmisen Poika kuolee niin kuin hänen pitää kuolla.
Se, joka minut kavaltaa,
syö tässä minun kanssani.
Voi sitä, joka minut kavaltaa.”

Pitkäperjantai

Evankeliumi Luuk. 23: 32-46

ristiinnaulittiin kuoli ja haudattiin
Sotilaat veivät Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.
Mukana oli myös kaksi rikollista.

Sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja rikolliset,
toisen Jeesuksen oikealle ja
toisen hänen vasemmalle puolelleen.

Jeesus sanoi:
”Isä, anna heille anteeksi.
He eivät tiedä,
mitä he tekevät.”

Sotilaat heittivät arpaa Jeesuksen vaatteista ja
jakoivat vaatteet keskenään.

Kansa seisoi katselemassa.
Siellä oli myös hallitusmiehiä.
He pilkkasivat Jeesusta:
”Sinä olet auttanut muita.
Jos olet Messias,
auta nyt itseäsi.”

Myös sotilaat pilkkasivat Jeesusta.
He tarjosivat hänelle hapanta viiniä ja
sanoivat:
”Jos olet juutalaisten kuningas, niin
pelasta itsesi.”

Toinen ristille naulituista rosvoista sanoi:
”Etkö sinä ole Jumalan poika?
Pelasta nyt itsesi ja meidät!”

Mutta toinen rikollinen moitti häntä:
”Etkö sinä pelkää Jumalaa?
Me olemme ansainneet tuomiomme.
Meitä rangaistaan tekojemme mukaan.
Tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa.”

Hän pyysi Jeesukselta:
”Jeesus, muista minua,
kun tulet valtakuntaasi.”
Jeesus vastasi:
”Jo tänään sinä olet minun kanssani valtakunnassani.”

Oli keskipäivä.
Yhtäkkiä aurinko pimeni.
Jerusalemin temppelissä väliverho repesi keskeltä kahtia.

Jeesus huusi kovalla äänellä:
”Isä, sinun käsiisi minä anna henkeni.”
Sitten Jeesus kuoli.

Hiljaisen viikon lauantai

Evankeliumi Matt. 27: 62-66

Kun Jeesus oli ristiinnaulittu ja haudattu,
ylipapit ja fariseukset menivät Pilatuksen luo.

He sanoivat hänelle:
”Jeesus sanoi, että
kolmen päivän kuluttua hän nousee kuolleista.
Käske vartioida hautaa, että
hänen oppilaansa eivät varasta ruumista.
Silloin he voivat sanoa, että
Jeesus on noussut kuolleista.
Siitä tulisi vielä pahempi villitys.”

Pilatus sanoi:
”Saatte vartiomiehiä.
Järjestäkää haudan vartiointi.”

He lähtivät haudalle.
Siellä he sinetöivät kiven, jolla
hauta oli suljettu.
He käskivät miehiä vartioimaan hautaa.ekin inä ja

Palaute
Top