Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Loppiaisaika

Loppiaisaika

loppiainenLoppiaisena kerrotaan
itämaan tietäjistä, jotka
toivat lahjoja Jeesukselle.
Loppiaisen väri on valkoinen.

Lue lisää loppiaisajan päivistä:
Loppiainen |
1. sunnuntai loppiaisesta | 2. sunnuntai loppiaisesta | 3. sunnuntai loppiaisesta | 4. sunnuntai loppiaisesta | 5. sunnuntai loppiaisesta | 6. sunnuntai loppiaisesta |

Loppiainen

Evankeliumi Matt. 2: 1–12

Niihin aikoihin kun Jeesus syntyi,
syttyi taivaalle kirkas tähti.
Ihmiset ihmettelivät,
mitä kirkas tähti tarkoitti.

Kaukana idässä asui tietäjiä,
jotka tutkivat tähtitaivasta.
He tiesivät mitä uusi tähti tarkoitti:
Uusi kuningas on syntynyt.

Tietäjät lähtivät etsimään kuningasta.
Tähti opasti heitä matkalla.

Tietäjät saapuivat Jerusalemiin.
Siellä he menivät kuningas Herodeksen luo.
He kysyivät Herodekselta:
”Missä on se uusi kuningas, joka on syntynyt?
Me näimme hänen tähtensä taivaalla.
Tulimme osoittamaan hänelle kunnioitusta.”

Herodes pelästyi.
Hän ajatteli, että
uusi kuningas vie häneltä vallan.

Herodes kutsui luokseen
juutalaiset papit ja opettajat.
Hän kysyi heiltä:
”Missä Messias syntyy?”
He vastasivat:
”Betlehemissä.”

Herodes kutsui tietäjät salaa luokseen.
Hän kysyi heiltä,
milloin tähti oli syttynyt.

Sitten hän lähetti tietäjät Betlehemiin.
Herodes sanoi heille:
”Menkää sinne ja
ottakaa asiasta selvää.
Kun löydätte lapsen,
ilmoittakaa minulle.
Silloin minäkin voin tulla kumartamaan häntä.”

Tietäjät lähtivät matkaan.
He seurasivat tähteä.
Tähti pysähtyi sen paikan yläpuolelle,
missä lapsi oli.
Tietäjät ilahtuivat.

Tietäjät menivät taloon.
Siellä he näkivät Jeesus-lapsen ja
hänen äitinsä Marian.
He ymmärsivät, että
uusi kuningas oli Jeesus, ihmisten pelastaja.

Tietäjät kumarsivat Jeesus-lasta.
He antoivat hänelle kalliita lahjoja:
kultaa ja tuoksuvia voiteita.

Unessa Jumala varoitti tietäjiä.
Jumala kielsi heitä palaamasta
kuningas Herodeksen luo.
Tietäjät tottelivat.
He menivät toista tietä omaan maahansa.

1. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Matt. 3:13-17

Johannes Kastaja opetti ihmisiä.
Hän myös kastoi heidät Jordan-joessa.

Eräänä päivänä Jeesus tuli
Johanneksen luo.
Hän sanoi Johannekselle:
”Kasta minut.”
Johannes esteli ensin.
Pyhä HenkiJeesus sanoi:
”Sinun täytyy kastaa minut,
niin Jumalan tahto toteutuu.”
Silloin Johannes kastoi Jeesuksen.

Kun Jeesus nousi ylös vedestä,
Jumalan Henki laskeutui
hänen päälleen kuin kyyhkynen.
Taivaasta kuului ääni:
”Tämä on minun rakas poikani!”

2. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Joh. 2: 1–11

Jeesus oli saanut kutsun häihin.
Myös Jeesuksen äiti Maria ja
Jeesuksen oppilaat olivat häissä.

Häät pidettiin Kaanan kylässä.
Juhlissa oli paljon ihmisiä.
Heille tarjottiin ruokaa ja viiniä.

Mutta viini loppui kesken.
Jeesuksen äiti Maria kuuli sen.
Hän sanoi Jeesukselle:
”Heillä ei ole viiniä.”

Maria sanoi palvelijoille:
”Tehkää niin kuin Jeesus käskee.”

Talossa oli tyhjiä vesiruukkuja.
Jeesus sanoi palvelijoille:
”Täyttäkää astiat vedellä.”

Palvelijat tottelivat.
Palvelija maistoi vettä.
Se oli muuttunut viiniksi.
Ihme oli tapahtunut!

Tämä oli ensimmäinen Jeesuksen ihmeteko.
Jeesuksen oppilaat uskoivat häneen.

3. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Matt. 8: 5–13

Kapernaumin kaupungissa asui
roomalainen sotapäällikkö, jonka
palvelija oli sairas.
Päällikkö tahtoi auttaa häntä.

Sotapäällikkö meni Jeesuksen luo.
”Herra, palvelijani makaa kotona halvaantuneena.
Hänellä on kovat tuskat”,
sotapäällikkö sanoi Jeesukselle.

”Minä tulen ja parannan hänet”,
Jeesus sanoi.
Sotapäällikkö vastasi Jeesukselle:
”En ole sen arvoinen, että
sinä tulisit kotiini.
Sano vain sana,
niin palvelijani paranee.”

Jeesus hämmästyi, kuinka
vahva roomalaisen sotapäällikön usko oli.
Niin vahvaa uskoa ei ollut
kenelläkään juutalaisella.

Jeesus sanoi sotapäällikölle:
”Tapahtuu niin kuin sinä uskot.”
Samalla hetkellä sotapäällikön palvelija parani.

4. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Matt. 8: 23–27

Jeesus ja hänen oppilaansa olivat lähteneet
veneellä järvelle.
Jeesus oli väsynyt.
Hän nukkui veneessä.

Äkkiä järvellä nousi kova myrsky.
Aallot löivät veneen laidan yli.
Oppilaat pelkäsivät, että
he hukkuisivat.
Sen tähden he herättivät Jeesuksen.

”Me hukumme.
Pelasta meidät”,
oppilaat huusivat.
”Miksi te pelkäätte?”
Jeesus kysyi oppilailta.

Jeesus nousi ylös,
hän nuhteli tuulta ja aaltoja.
Heti tuuli hiljeni ja
aallot tyyntyivät.

Ihmiset hämmästyivät,
kun he kuulivat, että
Jeesus oli tyynnyttänyt myrskyn.
He puhuivat toisilleen:
”Mikä tämä mies on, kun
tuulet ja aallot tottelevat häntä.”

5. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Matt. 13: 24–30

Jeesus kertoi vertauksen
taivasten valtakunnasta:

”Mies kylvi vehnän siemeniä peltoon.
Kun hän nukkui,
hänen vihamiehensä tuli ja
kylvi sekaan rikkakasvien siementä.
Kun vehnä nousi oraalle,
myös rikkakasvit tulivat näkyviin.

Työmiehet menivät isännän luo ja
sanoivat hänelle:
’Herra, sinä kylvit hyviä vehnän siemeniä.
Mistä rikkakasvit ovat tulleet peltoon?’
Isäntä sanoi:
’Se on vihamiehen työtä.”

Miehet kysyivät:
’Tahdotko, että
me kitkemme rikkakasvit pois?’
Isäntä vastasi:
’En, te voitte kitkeä vehnää vahingossa.
Antakaa vehnän ja rikkakasvien
kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti.
Kun korjuun aika tulee,
kootkaa ensin rikkakasvit ja
sitokaa ne kimpuiksi ja polttakaa.
Korjatkaa sitten vehnä aittaan.’”

6. sunnuntai loppiaisesta

Evankeliumi Matt. 24: 1-14

Jeesus ja hänen oppilaansa olivat Jerusalemissa.
Jeesus oli käynyt temppelissä.
Oppilaat halusivat näyttää Jeesukselle
temppelialueen rakennuksia.
Jeesus sanoi oppilaille:
”Näettekö nämä rakennukset?
Nämä kaikki tuhoutuvat.
Tähän jää vain kasa kiviä.”

Sitten Jeesus ja oppilaat menivät Öljymäelle.
Oppilaat kysyivät Jeesukselta:
”Mistä tiedämme, milloin
sinä tulet takaisin?
Milloin maailma loppuu?”

Jeesus sanoi:
”Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan.
Älkää pelätkö, vaikka kuulette uutisia sodista.
Älkää huolestuko, kun kuulette uutisia
maanjäristyksistä ja nälänhädästä.
Se ei ole vielä maailman loppu.

Monet teistä kokevat vihaa ja vainoa.
Monet luopuvat Jumalasta.
Monet uskovat vääriä profeettoja.
Se pelastuu, joka kestää loppuun asti.
Evankeliumi julistetaan
kaikille maailman kansoille.
Sitten tulee loppu.”

Palaute
Top