Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Kesä

Kesä

Juhannus on keskikesän juhla. Sitä vietetään Johannes Kastajan syntymän muistoksi.

Kesän ja syksyn aikana kirkoissa käytetään vihreää väriä. Se on kasvun ja arjen väri. Jumalanpalveluksissa puhutaan kristityn elämästä.

Juhannuspäivä | Apostolien päivä
7. sunnuntai helluntaista | Kirkastussunnuntai
9. sunnuntai helluntaista | 10. sunnuntai helluntaista
11. sunnuntai helluntaista | 12. sunnuntai helluntaista
13. sunnuntai helluntaista | 14. sunnuntai helluntaista
15. sunnuntai helluntaista | 16. sunnuntai helluntaista

Juhannuspäivä

Evankeliumi  Luuk. 1: 57-66

Elisabet odotti lasta.
Hän synnytti pojan.
Naapurit ja sukulaiset iloitsivat
hänen kanssaan lapsesta.

Kahdeksantena päivänä
synnytyksen jälkeen kokoonnuttiin
ympärileikkaamaan lasta.
Samalla lapselle annettiin nimi.

Elisabet sanoi:
”Pojan nimi on Johannes.”
Ihmiset sanoivat:
”Suvussa ei ole ketään,
jonka nimi on Johannes.
Eikö Sakarias ole sopivampi nimi.”
Sakarias oli pojan isän nimi.

Ihmiset kysyivät Sakariaalta,
minkä nimen hän tahtoi antaa lapselle.
Sakarias oli mykkä eikä osannut puhua.
Niinpä hän pyysi kirjoitustaulun ja
kirjoitti siihen:
”Pojan nimi on Johannes.”
Kaikki hämmästyivät.

Samalla hetkellä
Sakarias sai puhekykynsä takaisin ja
hän ylisti Jumalaa.

Apostolien päivä

Evankeliumi Luuk. 5:1-11

Eräänä päivänä Jeesus seisoi
Gennesaretin järven rannalla.
Siellä oli suuri joukko ihmisiä,
jotka halusivat kuulla, kun
Jeesus kertoi Jumalasta.

Rannassa oli kaksi venettä.
Kalastajat olivat nousseet niistä ja
huuhtoivat verkkojaan.

Silloin Jeesus nousi toiseen veneeseen.
Se oli Pietarin vene.
Pietari oli kalastaja,
josta tuli Jeesuksen oppilas.
Jeesus sanoi Pietarille:
”Souda vähän kauemmas rannasta.”

Jeesus istui veneessä ja opetti ihmisiä.
Kaikki kuulivat hyvin hänen puheensa.

Kun Jeesus lopetti puheensa,
hän sanoi Pietariille:
”Souda nyt vene kauemmas,
missä järvi on syvä.
Laskekaa verkot veteen siellä.”

Pietari vastasi:
”Opettaja, me olemme kalastaneet koko yön.
Emme ole saaneet kaloja.
Mutta lasken verkot, koska sinä käsket.”

He laskivat verkot veteen ja
saivat niin paljon kaloja, että
verkot repeilivät.
He pyysivät apua kalastajilta,
jotka olivat toisessa veneessä.
Molemmat veneet olivat niin
täynnä kaloja, että
ne olivat upota.

Kaikki kalastajat olivat hämmästyneitä
suuren kalansaaliin takia.
Heitä pelotti, sillä
he eivät ymmärtäneet,
miten kaikki oli mahdollista.

Simon Pietari kumartui maahan asti
Jeesuksen edessä.
Hän sanoi:
”Herra, mene pois minun luotani.
Minä olen syntinen mies!”

Jeesus sanoi Pietarille:
”Älä pelkää.
Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.”

Kalastajat vetivät veneet maihin ja
jättivät ne siihen.
Sitten he lähtivät Jeesuksen mukaan.

7. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Matt. 5:20-30

Jeesus sanoi:
”Jos te ette noudata Jumalan tahtoa
paremmin kuin juutalaiset lainopettajat,
te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Teille on opetettu käsky:
’Älä tapa.’
Joka tappaa,
on ansainnut oikeuden tuomion.

Mutta minä sanon teille:
Jokainen, joka on vihainen
toiselle ihmiselle,
on ansainnut tuomion.

Jokainen, joka sanoo toiselle:
’Sinä olet hölmö’,
on ansainnut tuomion.

Joka sanoo toiselle:
’Sinä hullu’,
on ansainnut kadotuksen.

Kun aiot viedä uhrilahjan alttarille,
ja muistat, että
veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
sovi ensin veljesi kanssa.
Vie vasta sitten uhrilahjasi.

Sovi riita-asiasi ennen kuin
se viedään oikeuteen.
Jos sinut tuomitaan vankilaan,
et pääse sieltä ennen kuin
olet sovittanut kaiken.

Teille on opetettu käsky:
’Älä tee aviorikosta.’
Minä sanon:
Jos katsot naista himoiten,
olet jo sydämessäsi tehnyt aviorikoksen.”

Kirkastussunnuntai

Evankeliumi Matt. 17:1-8

Jeesus pyysi mukaansa
Pietarin sekä veljekset
Jaakobin ja Johanneksen.
He menivät korkealle vuorelle,
jossa oli rauhallista.

Vuorella Jeesuksen ulkonäkö muuttui:
hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja
hänen vaatteensa tulivat
häikäisevän valkeiksi.

Samalla hetkellä heille
ilmestyivät Mooses ja Elia,
jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.

Silloin Pietari sanoi:
”Herra, on hyvä, että me olemme täällä.
Jos tahdot, rakennan tänne kolme majaa:
sinulle ja Moosekselle ja Elialle.”

Loistava pilvi verhosi heidät ja
taivaasta kuului ääni:
”Tämä on minun rakas Poikani,
johon minä olen mieltynyt.
Kuunnelkaa, mitä hän sanoo!”

Oppilaat pelästyivät ja
kumarsivat maahan asti.
Jeesus tuli heidän luokseen,
kosketti heitä ja sanoi:
”Älkää pelätkö, nouskaa ylös.”
Kun oppilaat katsoivat ympärilleen,
he näkivät vain Jeesuksen.

9. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Matt. 7:15-23

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Varokaa vääriä profeettoja.
He tulevat luoksenne
lampaiden vaatteissa,
mutta sisältä he ovat kuin
raatelevia susia.

Te tunnette heidät teoista.
Te tiedätte, että
orjantappura ei tuota viinirypäleitä
eikä ohdake viikunoita.
Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä,
huono puu tekee kelvottomia hedelmiä.

Jokainen puu, joka ei tee
hyviä hedelmiä,
kaadetaan ja poltetaan.
Samalla tavalla ihminen tekee
hyviä tai huonoja hedelmiä,
hyviä tai huonoja tekoja.

Se, joka toteuttaa minun
taivaallisen Isäni tahdon,
pääsee taivaaseen.”

10. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 16:1-9

Jeesus kertoi oppilailleen
vertauksen taloudenhoitajasta.

”Oli rikas mies,
jolla oli taloudenhoitaja.
Miehelle kerrottiin, että
taloudenhoitaja tuhlasi
miehen omaisuutta.

Mies kutsui taloudenhoitajan luokseen ja
sanoi hänelle:
”Olen kuullut, että
hoidat tehtäväsi huonosti.
Et saa enää hoitaa minun talouttani.”

Taloudenhoitaja mietti,
mitä hänen pitäisi tehdä.
Sitten hän keksi ratkaisun.
Hän kutsui luokseen
vuorotellen kaikki ne,
jotka olivat velkaa hänen isännälleen.

Taloudenhoitaja kysyi
ensimmäiseltä velalliselta:
”Paljonko sinä olet velkaa isännälleni?”
Tämä vastasi:
”Sata astiaa öljyä.”
Taloudenhoitaja antoi hänelle
velkakirjan ja sanoi:
”Merkitse tähän, että
velka on viisikymmentä astiaa.”

Taloudenhoitaja kysyi
toiselta velalliselta:
”Paljonko sinä olet velkaa isännälleni?”
Tämä vastasi:
”Sata tynnyriä vehnää.”
Taloudenhoitaja antoi hänelle
velkakirjan ja sanoi:
”Merkitse tähän, että
velka on kahdeksankymmentä tynnyriä.”

Jeesus kehui,
kuinka viisaasti taloudenhoitaja toimi.
Hän sanoi oppilailleen:
”Tämän maailman lapset toimivat
viisaammin kuin valon lapset.
Heidän ystävänsä huolehtivat heistä, kun
he menettävät rikkautensa.”

11. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 19:41-48

Jeesus oli matkalla Jerusalemiin.
Kun hän näki kaupungin,
hän puhkesi itkuun ja sanoi:
”Jerusalem, kunpa ymmärtäisit,
kuka on sinun suojelijasi.
Mutta et ymmärrä sitä vielä.

Myöhemmin viholliset saartavat sinut ja
hyökkäävät joka puolelta kimppuusi.
He tuhoavat Jerusalemin ja sen asukkaat,
koska se ei ymmärtänyt etsikkoaikaansa.”

Sen jälkeen Jeesus meni temppeliin.
Temppelin pihalla oli kauppiaita,
jotka möivät uhrieläimiä.
Jeesus sanoi heille:
”Raamatussa on kirjoitettu temppelistä:
’Minun huoneeni on rukouksen huone.’
Mutta nyt te olette tehneet
temppelistä rosvojen luolan.”

Jeesus opetti joka päivä temppelissä.
Juutalaiset kansanjohtajat miettivät,
miten raivata Jeesus pois tieltä.
Mutta he eivät keksineet, mitä tehdä,
sillä koko kansa oli Jeesuksen ympärillä ja
kuunteli hänen opetustaan.

12. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 18:9-14

Jeesus kertoi kahdesta miehestä,
jotka menivät temppeliin rukoilemaan:

”Kaksi miestä meni temppeliin.
Toinen oli juutalainen opettaja, fariseus,
toinen oli tullimies, publikaani.

Fariseus asettui seisomaan
omalle paikalleen ja rukoili:
’Jumala, minä kiitän sinua,
että en ole sellainen kuin muut ihmiset,
niin kuin rosvot ja huijarit,
aviorikoksen tekijät tai tuo tullimies.
Minä paastoan kahtena päivänä viikossa ja
maksan verot kaikesta.’

Tullimies seisoi takana.
Hän katsoi alas maahan ja sanoi:
’Jumala, armahda minua syntistä.’”

Jeesus jatkoi:
”Jumala kuuli tullimiehen rukouksen.
Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta
joka itsensä alentaa, se korotetaan.”

13. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Mark. 7:31-37

Jeesus tuli taas Gennesaretin järvelle.
Siellä hänen luokseen tuotiin kuuro mies,
joka ei pystynyt puhumaan kunnolla.
Tuojat pyysivät, että
Jeesus panisi kätensä miehen päälle.

Jeesus vei miehen sivuun ihmisjoukosta.
Hän pani sormensa miehen korviin,
ja kosketti hänen kieltään.
Sitten Jeesus katsoi taivaalle,
huokasi ja sanoi miehelle: ”Effata.”
Se tarkoittaa: aukene.

Silloin miehen korvat aukenivat ja
hänen kielensä vapautui, niin että
hän puhui selkeästi.

Jeesus sanoi ihmisille:
”Älkää kertoko tästä kenellekään.”
Mitä enemmän Jeesus kielsi,
sitä enemmän ihmiset kertoivat tapahtumasta.

Kaikki ihmiset olivat hämmästyneitä ja
sanoivat:
”Jeesus on tehnyt paljon hyvää.
Hän saa kuurot kuulemaan ja
mykät puhumaan.”

14. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 10:25-37

Eräs juutalainen opettaja kysyi Jeesukselta:
”Mitä minun pitää tehdä, että
pelastun ja saan ikuisen elämän?”

Jeesus vastasi hänelle:
”Mitä Raamatussa sanotaan?
Opettaja sanoi:
”Rakasta Jumalaa koko sydämestäsi ja
koko sielustasi, koko voimallasi ja
kaikella ymmärrykselläsi.
Ja rakasta lähimmäistäsi
niin kuin itseäsi.”
Jeesus sanoi:
”Oikein vastasit. Tee niin!”

Juutalainen opettaja halusi osoittaa, että
hän noudattaa lakia.
Hän kysyi Jeesukselta:
”Kuka on minun lähimmäiseni?”

Silloin Jeesus kertoi miehestä,
joka ryöstettiin matkalla Jerikoon.

”Eräs mies matkusti Jerikoon.
Rosvot hyökkäsivät miehen kimppuun
ja ryöstivät hänet.
He löivät miestä ja
jättivät hänet haavoittuneena tielle.
Mies kuolisi, ellei kukaan auttaisi häntä.

Samaa tietä kulki ensin pappi ja
sitten papin apulainen.
Molemmat väistivät ryöstettyä ja
menivät ohitse.

Vähän myöhemmin
eräs samarialainen kulki samaa tietä.
Juutalaiset eivät yleensä
olleet tekemisissä samarialaisten kanssa.
Samarialainen pysähtyi ja
auttoi ryöstettyä miestä.
Hän puhdisti ja sitoi miehen haavat ja
vei tämän majataloon.

Seuraavana aamuna
samarialainen antoi rahaa
majatalon isännälle ja sanoi:
”Hoida haavoittunutta.
Jos sinulle tulee enemmän kuluja,
minä korvaan ne,
kun tulen takaisin.”

Kun Jeesus oli lopettanut kertomuksen,
hän kysyi:
”Kuka näistä kolmesta
oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?”
Juutalainen opettaja vastasi:
”Se, joka auttoi häntä.”
Jeesus sanoi:
”Tee sinä samoin.”

15. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 17:11-19

Jeesus oli matkalla kohti Jerusalemia.
Matkalla häntä vastaan tuli
kymmenen miestä, jotka
sairastivat spitaalia.

Spitaalia sairastavat eivät saaneet
olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa.
Sen tähden he huusivat Jeesukselle:
”Jeesus, opettaja, armahda meitä!”
Jeesus sanoi heille:
”Menkää näyttämään itsenne papeille!”
Juutalaisen tavan mukaan niiden,
jotka paranivat spitaalista,
piti uhrata Jumalalle kiitokseksi.

Spitaaliset miehet lähtivät pappien luo.
Matkalla he huomasivat, että
he olivat parantuneet.
Silloin yksi mies palasi takaisin Jeesuksen luo.
Hän halusi kiittää Jeesusta.

Jeesus ihmetteli:
”Oletko sinä ainoa, joka parani?
Missä muut miehet ovat?”

Jeesus sanoi miehelle:
”Uskosi on pelastanut sinut.”

16. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Matt. 6:25-34

Jeesus opetti ihmisiä:
”Älkää huolehtiko turhaan.
Katsokaa taivaan lintuja:
ne eivät kylvä tai kokoa satoa.
Kuitenkin taivaan Isä antaa niille ruokaa.

Olettehan te arvokkaampia kuin linnut.
Älkää siis murehtiko,
mitä syötte ja juotte.

Katsokaa kukkia:
eivät ne kehrää lankaa tai
ompele vaatteita.
Kuitenkin ne ovat kauniimpia kuin
kuningas Salomo koreissa vaatteissaan.

Jos Jumala näin huolehtii kukista,
jotka kuihtuvat pian,
totta kai hän huolehtii teistä.
Älkää siis huolehtiko,
mistä saisitte vaatteet.

Teidän taivaallinen Isänne tietää, että
te tarvitsette ruokaa ja vaatteita.
Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja
toteuttakaa Jumalan tahtoa, niin
te saatte kaiken, mitä tarvitsette.

Älkää siis huolehtiko huomispäivästä,
se pitää kyllä itsestään huolen.
Kullekin päivälle riittävät
sen omat murheet.


Evankeliumi Luuk 7:11-16

Jeesus ja oppilaat lähtivät
Nainin kaupunkiin.
Suuri joukko ihmisiä kulki mukana.

Kun Jeesus oli lähellä kaupungin porttia,
hän näki, että
portista kannettiin paareilla
kuollutta poikaa.
Pojan äitinsä oli leski ja
poika oli hänen ainoa lapsensa.

Kun Jeesus näki äidin, hän sääli tätä.
Hän sanoi äidille: ”Älä itke”.

Jeesus meni paarien luo ja
kosketti niitä.
Kantajat pysähtyivät.

Jeesus sanoi kuolleelle: ”Nouse!”
Poika nousi istumaan ja alkoi puhua.
Pojan äiti oli iloinen, kun
hän sai pojan takaisin.

Ihmiset joutuivat pelon valtaan.
He ylistivät Jumalaa:
”Keskuuteemme on tullut suuri profeetta.
Jumala on tullut auttamaan meitä.”


Evankeliumi Luuk. 14;1-6

Oli juutalaisten pyhäpäivä, sapatti.
Silloin ei saanut tehdä töitä.
Jeesus meni erään juutalaisen uskonnollisen
johtajan luo aterialle.
Sinne tuli mies, joka sairasti vesipöhöä.
Jeesus kysyi juutalaisilta
uskonnollisilta johtajilta:
”Saako sapattina parantaa sairaita?”
He eivät vastanneet mitään.
Silloin Jeesus kosketti sairasta miestä ja paransi hänet.

Jeesus kysyi uudelleen:
”Jos jonkun miehen poika tai
härkä putoaa kaivoon,
kyllähän mies heti nostaa poikansa tai
härkänsä ylös, vaikka olisi pyhäpäivä?”
Miten te tekisitte?”
Mutta he eivät osanneet vastata mitään.


Evankeliumi Matt. 22:34-40

Eräs juutalainen opettaja
kysyi Jeesukselta:
”Opettaja, mikä on lain tärkein käsky?”
Jeesus vastasi:
”Rakasta Herraa, Jumalaasi,
koko sydämestäsi,
koko sielustasi ja mielestäsi.
Tämä on käskyistä tärkein.
Toinen yhtä tärkeä käsky on tämä:
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Palaute
Top