Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Helluntaiaika

Helluntaiaika

pyha henki liekkiHelluntai on kristillisen kirkon syntymäpäivä. Silloin Jeesuksen oppilaat saivat Pyhän Hengen. He puhuivat ihmisille eri kielillä Jeesuksesta. He myös kastoivat ensimmäiset ihmiset kristinuskoon. Helluntain väri on punainen.

Helluntaiaatto | Helluntaipäivä

Pyhän Kolminaisuuden päivä

2. sunnuntai helluntaista | 3. sunnuntai helluntaista |
4. sunnuntai helluntaista | 5. sunnuntai helluntaista

Helluntaiaatto

Evankeliumi        Joh. 14: 8-17

Filippus sanoi Jeesukselle:
”Herra, anna meidän nähdä Isä Jumala.”
Jeesus vastasi:
”Joka näkee minut,
näkee myös Isän.
Minä ja Isä olemme yhdessä.
Minä teen Isän tekoja.
Jos te ette usko muuten,
uskokaa minun tekojeni tähden.”

Jeesus lisäsi:
”Joka uskoo minuun,
tekee samanlaisia tekoja kuin
minä teen.”

”Minä menen Isän luo.
Mitä te pyydätte
minun nimeeni vedoten,
sen minä teen.
Silloin Isän kirkkaus tulee ilmi”,
Jeesus sanoi.

Jeesus sanoi:
”Jos te rakastatte minua,
te noudatatte minun käskyjäni.
Minä pyydän, että
Isä antaa teille puolustajan,
Pyhän Hengen.
Maailma ei näe eikä
tunne Pyhää Henkeä.
Mutta te tunnette,
Pyhä Henki on teissä ja
pysyy teidän luonanne.”

Helluntaipäivä

Toinen lukukappale       Ap.t. 2: 1-13

Tuli helluntaijuhla.
Jeesuksen oppilaat  olivat yhdessä koolla.
Yhtäkkiä taivaalta kuului kohahdus,
joka kuulosti rajulta tuulenpuuskalta.
Se täytti koko sen talon,
jossa he olivat.
He näkivät tulenliekkejä.
Ne asettuivat jokaisen oppilaan
pään päälle.
Näin oppilaat saivat
Pyhän Hengen, Jumalan Hengen.

Pyhän Hengen vaikutuksesta
oppilaat alkoivat puhua
eri kansojen  kielillä.
He julistivat ilosanomaa Jeesuksesta.

Helluntaijuhlilla oli ihmisiä
monista maista.
He hämmästyivät, kun
he kuulivat oppilaiden puhuvan
monilla kielillä.
Ihmiset sanoivat:
”Nuo puhujat ovat galilealaisia.
Kuinka he osaavat puhua
meidän kieltämme?”

Ihmiset olivat ihmeissään, kun
he kuulivat Jumalan suurista teoista
omalla kielellään.
He kyselivät toisiltaan:
”Mitä tämä on?”
Toiset sanoivat:
”He ovat juovuksissa.”

Evankeliumi        Joh. 14: 23-29

Jeesus sanoi oppilaille:
”Jos joku rakastaa minua,
hän tottelee minun käskyäni.
Minun Isäni rakastaa häntä ja
on hänen kanssaan.”

Jeesus lisäsi:
”Isä lähettää teille Puolustajan,
Pyhän Hengen.
Pyhä Henki muistuttaa teitä siitä,
mitä minä olen opettanut.”

Jeesus sanoi:
”Minä annan teille rauhan.
Olkaa rohkeat,
älkää vaipuko epätoivoon.”

Pyhän Kolminaisuuden päivä

Evankeliumi         Joh. 3: 1-15

Nikodemos oli fariseus ja
juutalaisten neuvoston jäsen.

Hän meni yöllä Jeesuksen luo ja
sanoi:
”Tiedän, että sinä olet
Jumalan lähettämä opettaja.
Kukaan ei pysty tekemään
sellaisia ihmetekoja kuin sinä, jos
Jumala ei ole hänen kanssaan.”

Jeesus vastasi:
”Jos ihminen ei synny uudestaan,
hän ei näe Jumalan valtakuntaa.”
Nikodemos kysyi:
”Miten voi syntyä toisen kerran?”

Jeesus sanoi:
”Jos ihminen ei synny uudestaan
vedestä ja Hengestä,
hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
Mikä on syntynyt lihasta,
on lihaa,
mikä on syntynyt Hengestä,
on henkeä.”

Nikodemos kysyi:
”Kuinka tämä on mahdollista?”
Jeesus sanoi:
”Sinä olet opettaja.
Etkö sinä ymmärrä?
Me puhumme mitä tiedämme ja
kerromme siitä mitä olemme nähneet.
Mutta te ette usko, että
minä olen Ihmisen Poika.”

2. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi     Luuk. 16: 19-31

Jeesus kertoi vertauksen
rikkaasta ja köyhästä miehestä:

”Oli rikas mies.
Hänellä oli hienot vaatteet ja
joka päivä hän vietti ylellistä elämää.

Rikkaan miehen talon portilla
makasi köyhä Lasarus.
Hänellä oli niin kova nälkä,
että hän olisi voinut syödä
ruokapaloja, joita putosi
rikkaan miehen pöydältä.
Koirat nuolivat paiseita,
joita hänellä oli ruumissaan.

Kun köyhä Lasarus kuoli,
enkelit veivät hänet taivaaseen, jossa
hänet otti vastaan isä Abraham,
kaikkien juutalaisten esi-isä.

Sitten rikas mies kuoli ja
hänet haudattiin.

Rikas mies joutui tuonelaan.
Sieltä hän näki Lasaruksen ja Abrahamin.
Hän sanoi:
”Isä Abraham, armahda minua!
Täällä on kauheaa olla.
Lähetä Lasarus tänne
auttamaan minua.”
Abraham vastasi:
”Sinä sait elämässä hyvän osan,
Lasarus huonon osan.
Nyt hän saa lohtua ja
sinä saat kärsiä tuskaa.”
”Tässä meidän välissämme on kuilu,
jota ei voi ylittää”,
Abraham sanoi.

Rikas mies sanoi:
”Minulla on viisi veljeä.
Lähetä Lasarus varoittamaan heitä,
että he eivät joudu
samaan paikkaan kuin minä.”
Abraham vastasi:
”Heillä on Mooses ja profeetat.
Jos he eivät usko heitä,
ei auta, vaikka
joku nousisi kuolleista ja
kertoisi heille.”

3. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi       Luuk. 14: 16-24

Jeesus kertoi:
”Eräs mies järjesti suuret juhlat ja
kutsui paljon vieraita.

Kun kaikki oli valmiina,
hän lähetti palvelijansa kutsuttujen luo.
Palvelija sanoi:
’Tulkaa, kaikki on jo valmiina.’

Mutta vieraat peruivat tulonsa.
Yksi vieraista sanoi:
’Ostin pellon.
Menen katsomaan sitä.
Anna anteeksi, että
en voi tulla.’

Toinen sanoi:
’Ostin viisi paria härkiä.
Menen kokeilemaan niitä.
Anna anteeksi, että
en voi tulla.’

Kolmas sanoi:
’Menin naimisiin,
sen tähden en voi tulla.’

Kun palvelija kertoi isännälle,
mitä vieraat vastasivat.
Silloin isäntä suuttui.
Hän sanoi palvelijalle:
’Mene kiireesti
kaupungin kaduille ja toreille.
Tuo tänne köyhät ja vaivaiset,
sokeat ja rammat.’
Palvelija teki niin.

Sitten hän sanoi isännälle:
’Tilaa on vielä.’
Isäntä sanoi:
’Mene maanteille ja kyläteille.
Vaadi ihmisiä tulemaan juhlaan, jotta
taloni täyttyisi.’”

”Tämä asia on varma:
Kukaan noista ensin kutsutuista
ei pääse minun juhlapöytääni !’”
isäntä sanoi.

4. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 15: 1-10

Syntiset ihmiset tulivat Jeesuksen luo.
He halusivat kuulla,
mitä hän opetti.

Juutalaiset lainopettajat moittivat:
”Jeesus hyväksyy syntiset ja
syö yhdessä heidän kanssaan.”

Silloin Jeesus kertoi vertauksen
kadonneesta lampaasta:
”Miehellä on sata lammasta.
Yksi niistä katoaa.
Mitä mies tekee silloin?
Hän jättää ne muut lampaat ja
lähtee etsimään sitä yhtä lammasta,
joka on kadonnut.

Kun mies löytää lampaan,
hän on iloinen.
Hän nostaa lampaan hartioilleen ja
kantaa sen kotiin.

Kun hän tulee kotiin,
hän kutsuu ystävät ja naapurit ja
sanoo heille:
’Iloitkaa minun kanssani!
Minä löysin lampaan,
joka oli kadonnut.’”

Jeesus kertoi toisen vertauksen:
”Naisella on kymmenen hopearahaa.
Hän kadottaa niistä yhden.
Silloin hän sytyttää lampun,
lakaisee huoneen ja
etsii tarkasti, kunnes
löytää rahan.

Sen jälkeen nainen kutsuu
ystävät ja naapurin naiset ja sanoo:
’Iloitkaa kanssani!
Minä löysin rahan, jonka
olin kadottanut.’”

Jeesus sanoi:
”Samalla tavalla
Jumalan enkelit iloitsevat
jokaisesta syntisestä,
joka tekee parannuksen.”

4. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi    Luuk. 15: 11-32

Jeesus kertoi vertauksen
isästä ja tämän kahdesta pojasta.

”Isällä oli kaksi poikaa.
Nuorempi poika halusi
muuttaa pois kotoa.
Hän sanoi isälle:
”’Isä, anna minulle perintöni.’

Isä jakoi omaisuutensa pojilleen.
Muutaman päivän kuluttua
nuorempi poika otti rahansa ja
lähti kauas vieraille maille.
Siellä poika tuhlasi kaikki rahansa.

Kun pojalla ei ollut rahaa,
hänen tuli nälkä.
Hän meni töihin sikopaimeneksi.
Hän halusi syödä palkoja,
jotka olivat sikojen ruokaa.
Niitäkään ei annettu hänelle.

Silloin poika mietti itsekseen:
’Isäni palvelijoilla on
riittävästi ruokaa, mutta
minä näännyn nälkään.
Minä olen tehnyt väärin
isää kohtaan.
Ehkä hän ottaa minut palvelijakseen.’
Poika lähti kotiin.

Poika oli vielä kaukana, kun
isä näki hänet.
Hän juoksi poikaa vastaan ja
sulki hänet syliinsä ja
suuteli häntä.

Poika sanoi:
’Isä, minä olen tehnyt syntiä.
Olen tehnyt väärin sinua kohtaan.
En ansaitse, että
minua sanotaan pojaksesi.’

Isä sanoi:
’Hakekaa hienot vaatteet ja
pukekaa ne pojalleni.
Pankaa hänelle sormus sormeen ja
kengät jalkaan.’

’Teurastakaa vasikka ja
laittakaa se ruoaksi.
Nyt vietetään ilojuhlaa ja
syödään juhla-ateria.
Minun poikani oli kuollut, mutta
hän heräsi eloon.
Hän oli kadoksissa, mutta
nyt hän on löytynyt’,
isä sanoi.
Niin alkoi iloinen juhla.

Vanhempi poika oli pellolla töissä.
Kun hän palasi kotiin,
hän kuuli laulun, soiton ja tanssin.

Hän kysyi palvelijalta:
’Mitä täällä tapahtuu?’
Palvelija sanoi:
’Veljesi tuli kotiin.
Isäsi käski teurastaa vasikan, kun
sai hänet terveenä takaisin.’
Vanhempi poika suuttui.
Hän ei halunnut mennä sisälle.

Isä tuli ulos ja sanoi: ’Tule sisälle.’
Vanhempi poika vastasi:
’Kaikki nämä vuodet olen tehnyt töitä.
Olen tehnyt, mitä olet pyytänyt.
Koskaan et ole antanut
minulle edes vuohta, että
voisin juhlia ystävieni kanssa.’

’Nyt sinä teurastat vasikan,
kun toinen poikasi palaa kotiin,
vaikka hän hävittänyt omaisuutesi!’
vanhempi poika lisäsi.

Isä vastasi hänelle:
’Poikani,
sinä olet aina minun luonani.
Kaikki, mikä on minun,
on sinun.
Mutta nyt oli syy iloita ja riemuita.
Sinun veljesi oli kuollut, mutta
hän heräsi eloon.
Hän oli kadoksissa, mutta
nyt hän on löytynyt.’”

5. sunnuntai helluntaista

Evankeliumi Luuk. 6: 36-42

Jeesus sanoi:
”Olkaa armollisia toisillenne,
niin kuin teidän Isänne on armollinen.
Jos te ette tuomitse toisia,
Jumalakaan ei tuomitse teitä.

Älkää sanoko ketään syylliseksi,
niin teitäkään ei syytetä.
Antakaa,
niin teille annetaan.
Teille mitataan samalla mitalla
kuin te mittaatte muille.”

Jeesus kertoi vertauksia:
”Miten sokea voi taluttaa sokeaa?
Siinähän molemmat putoavat kuoppaan.

Kuinka näet roskan
veljesi silmässä, mutta
et huomaa roskaa
omassa silmässäsi?
Ota roska ensin pois
omasta silmästä,
sitten näet ottaa roskan
veljesi silmästä.”

Palaute
Top