Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Erityispyhät

Erityispyhät

Kynttilänpäivä

Evankeliumi    Luuk. 2: 22-33

Mooseksen laissa sanotaan:
”Jokainen esikoispoika on pyhitettävä Herralle.
Samalla piti uhrata kaksi kyyhkystä.”
Maria ja Joosef menivät Jerusalemiin.
He halusivat tehdä niin kuin laissa sanottiin.

Jerusalemissa oli Simeon-niminen mies.
Pyhä Henki vaikutti hänessä.
Henki oli ilmoittanut, että
ennen kuolemaansa hän näkisi Kristuksen.

Henki johdatti Simeonin temppeliin
samaan aikaan kun Maria ja Joosef tulivat sinne.
Simeon otti Jeesus-lapsen syliinsä.

Simeon ylisti Jumalaa:
”Herra, nyt minä voin kuolla rauhassa.
Minä olen nähnyt Vapahtajan, jonka
sinä olet luvannut kaikille ihmisille.
Olen nähnyt valon,
joka tulee kaikille kansoille.
Olen nähnyt kirkkauden,
joka tulee juutalaisille.”

Maria ja Joosef olivat ihmeissään siitä, mitä
Simeon sanoi.

tai

Evankeliumi Joh. 1: 14-18

Jeesus tuli ihmiseksi ja
asui meidän keskellämme.
Me katselimme hänen kirkkauttaan,
jonka Isä antaa ainoalle Pojalle.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Mooses välitti meille Jumalan lain.
Johannes Kastaja todisti Jeesuksesta näin:
”Jeesus on ollut olemassa maailman alusta asti.”
Jeesus Kristus toi meille armon ja totuuden.
Jeesus on Jumalan ainoa Poika.
Hän on opettanut meidät tuntemaan Jumalan.

tai

Evankeliumi Joh. 12: 35-36

Jeesus sanoi:
”Minä ole maailman valo.
Minä olen teidän keskellänne vielä vähän aikaa.
Joka kulkee pimeässä,
hän ei tiedä minne hän menee.
Uskokaa valoon, jotta
teistä tulisi valon lapsia.”

Marian ilmestyspäivä

Evankeliumi    Luuk. 1: 26-38

Maria oli nuori nainen,
joka asui Nasaretin kaupungissa Galileassa.
Hän oli kihloissa Joosefin kanssa.
Joosef kuului kuningas Daavidin sukuun.

Jumala lähetti enkeli Gabrielin Marin luo.
Enkeli sanoi Marialle:
”Terve, Maria!
Jumalan armo on sinun kanssasi!”
Maria hämmästyi enkelin sanoja.
Hän ihmetteli, mitä tervehdys tarkoitti.

Enkeli jatkoi:
”Älä pelkää, Maria!
Jumala on antanut sinulle armonsa.
Sinä tulet raskaaksi ja
sinä synnytät pojan.
Sinä annat pojalle nimeksi Jeesus.”

Maria kysyi enkeliltä:
”Miten se on mahdollista?
Minä olen koskematon.”
Enkeli vastasi:
”Pyhä Henki saa sen aikaan.
Sen tähden myös lapsi on pyhä.
Häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.”

Enkeli jatkoi:
”Sinun sukulaisesi Elisabet on myös raskaana,
jo kuudennella kuukaudella.
Aikaisemmin ajateltiin, että
hän ei saa koskaan lasta.
Jumalalle kaikki on mahdollista!”

Maria sanoi enkelille:
”Minä olen Jumalan palveluja.
Tapahtukoon minulle niin kuin sinä sanot.”
Sen jälkeen enkeli lähti Marian luota pois.

tai

Evankeliumi Luuk. 1: 39-45

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti
Elisabetin ja Sakariaan luo.
Maria tervehti Elisabetia,
joka myös oli raskaana.
Samalla hetkellä lapsi Elisabetin kohdussa hypähti.
Pyhä Henki valtasi Elisabetin.

Elisabet huusi kovalla äänellä:
”Jumala siunaa sinua, Maria!
Jumala siunaa myös lasta, jota
sinä odotat!
On suuri kunnia, että
sinä tulet minun luokseni.
Kun kuulin tervehdyksesi,
lapsi hypähti riemusta kohdussani.
Sinä olet onnellinen, kun
sinä uskoit enkelin sanoja.
Jumalan lupaus sinulle toteutuu!”

tai

Evankeliumi Luuk. 1: 46-55

Maria sanoi:
”Minä ylistän Jumalaa.
Hän on suuri.

Minä iloitsen Jumalasta,
joka on nähnyt minut, palvelijansa.

Jumala on tehnyt minulle suuren ihmeen.
Siksi kaikki ihmiset sanovat, että
minä olen onnellinen.

Jumalan nimi on pyhä.
Hän on armollinen niitä kohtaan,
jotka kunnioittavat häntä.

Jumala on lyönyt maahan ylpeät ihmiset.
Jumala on ottanut vallan pois niiltä,
jotka ovat sen omistaneet.
Hän on antanut vallan niille,
joilla sitä ei ole.

Jumala on antanut ruokaa nälkäisille, mutta
rikkaat hän on lähettänyt ilman ruokaa pois.

Jumala pitää huolen omasta kansastaan, niin kuin
hän on luvannut.”

Päivän rukous

Rakas taivaallinen Isämme.

Maria ei ollut rikas eikä kuuluisa.

Sinä annoit Marialle suuren tehtävän, kun
sinä valitsit Marian Jeesuksen äidiksi.

Kiitos, että
Maria luotti sinuun.

Jumala,
sinä olit Marian kanssa myös silloin, kun
hänellä oli vaikeaa.

Anna meillekin tehtäviä,
joilla voimme palvella sinua.

Kuule meitä Poikasi Jeesuksen tähden.
Aamen.

Palaute
Top