Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Adventtiaika

Adventtiaika

adventtikynttilätEnnen joulua on neljä adventtisunnuntaita.
Adventtiaika kertoo joulun tulemisesta.
Adventtina alkaa uusi kirkkovuosi.
Ensimmäisen adventin väri on valkoinen,
muuten adventin väri on violetti tai sininen.

Lue lisää adventin ajasta:
1. adventtisunnuntai | 2. adventtisunnuntai | 3. adventtisunnuntai | 4. adventtisunnuntai

1. adventtisunnuntai

Evankeliumi Matt. 21:1-9

Jeesus ja hänen oppilaansa olivat matkalla
pääsiäisjuhlille Jerusalemiin.
Jeesus lähetti edeltä kaksi oppilasta ja
sanoi heille:
”Menkää tuolla näkyvään kylään.
Siellä on aasi ja sen varsa.
Te löydätte ne heti.
Tuokaa ne minulle.
Jos joku sanoo teille jotakin,
vastatkaa näin:
’Herra tarvitsee niitä, mutta
palauttaa ne pian.’”

Näin tapahtui, jotta
tämä profeetan ennustus toteutui:
”Kuningas tulee!
Hän tulee luoksesi lempeänä.
Hän ratsastaa aasilla.”

Oppilaat tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt.
He toivat aasin ja varsan.
He panivat aasin selkään vaatteitaan.
Sitten Jeesus istui aasin selkään ja
lähti ratsastamaan kohti Jerusalemia.

Juhlille oli tullut paljon ihmisiä.
Kun Jeesus ratsasti kaupunkiin,
ihmiset levittivät vaatteita tielle,
toiset katkoivat puista oksia ja
levittivät niitä tielle.

Ihmiset huusivat Jeesukselle:
”Hoosianna,
Daavidin Poika!
Auta meitä, kuningas!”

2. adventtisunnuntai

Evankeliumi Luuk. 21: 25–33

Jeesus sanoi:
»Katsokaa taivaan merkkejä!
Ihmiset pelkäävät,
miten heidän ja koko maailman käy.
Silloin minä tulen takaisin kirkkaudessa.
Pysykää te rohkeina, sillä
teidän pelastuksenne on lähellä.”

Jeesus kertoi myös vertauksen:
»Katsokaa viikunapuuta.
Kun puuhun tulee lehtiä,
kesä on jo lähellä.”

Jeesus jatkoi:
Kun näette taivaan merkit,
te tiedätte, että
Jumalan valtakunta on lähellä.
Taivas ja maa katoavat,
mutta minun sanani eivät katoa.»

3. adventtisunnuntai

Evankeliumi Matt. 11: 2–10

Johannes Kastaja oli vankilassa.
Hän kuuli,
millaisia ihmetekoja Jeesus oli tehnyt.
Johannes lähetti omat oppilaansa Jeesuksen luo.
He kysyivät Jeesukselta:
”Oletko sinä Messias eli se kuningas,
jota me odotamme?”

Jeesus sanoi:
”Kertokaa Johannekselle,
mitä te kuulette ja näette:
Sokeat saavat näkönsä ja
rammat kävelevät,
spitaalia sairastavat paranevat ja
kuurot kuulevat,
kuolleet herätetään henkiin ja
köyhille julistetaan ilosanoma.”

Sen jälkeen Jeesus puhui ihmisille Johanneksesta:
”Mitä te ajattelette,
kuka Johannes on?
Onko hän kuningas vai profeetta?
Minä sanon teille, että
hän on enemmän kuin profeetta.
Hän on sanansaattaja,
joka raivaa tietä Messiaalle.”

4. adventtisunnuntai

Evankeliumi Matt. 1: 18–24

Maria oli raskaana
Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Hän oli kihloissa Joosefin kanssa, mutta
he eivät olleet vielä naimisissa.
Joosef aikoi purkaa kihlauksen.

Silloin Joosef näki unen.
Enkeli sanoi Joosefille unessa:
”Joosef, älä pelkää mennä naimisiin Marian kanssa.
Maria on raskaana Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Kun hän synnyttää pojan,
anna pojalle nimeksi Jeesus.”

Tämä tapahtui, jotta
profeetan ennustus toteutui:
”Neitsyt tulee raskaaksi ja
hän synnyttää pojan.
Pojalle annetaan nimeksi Immanuel.
Se merkitsee:
Jumala on meidän kanssamme.”

Herättyään Joosef teki niin kuin
Herran enkeli oli käskenyt ja
hän otti Marian vaimokseen.

Palaute
Top