Seurakuntavaalit
Vuoden 2022 seurakuntavaalien tärkeät päivämäärät
20.11.2022 varsinainen vaalipäivä
8.−12.11.2022 ennakkoäänestysaika
Vaaleilla valitaan luottamushenkilöt seurakuntiin
Seurakuntavaaleilla valitaan luottamushenkilöt seurakuntiin. Luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisia.
Seurakunnan toimintaa johtaa kirkkovaltuusto. Kirkkovaltuuston jäsenet valitaan seurakuntavaaleilla, jotka järjestetään joka neljäs vuosi.
Useat seurakunnat voivat muodostaa seurakuntayhtymän. Seurakuntayhtymässä valitaan yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet ja seurakuntaneuvoston jäsenet. Yhteinen kirkkovaltuusto johtaa seurakuntayhtymää. Seurakuntaneuvosto johtaa yhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa.
Seurakuntavaaleissa äänioikeus on 16-vuotialle kirkon jäsenillä.
Seurakuntavaaleissa voi olla ehdokkaana 18 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen, joka on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu.
Koko kirkossa ylin päätösvalta on kirkolliskokouksella.