Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Tietoa kirkosta > Kirkko Suomessa

Kirkko Suomessa

Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu noin neljä miljoonaa ihmistä. Kolme neljäsosaa suomalaisista kuuluu kirkkoon.

Kirkko on tärkeä osa suomalaista kulttuuria ja historiaa. Suomen kirjakieli, koulu ja sairaanhoito ovat syntyneet kirkon toiminnan kautta. Kirkon juhlat, kuten joulu ja pääsiäinen, ovat osa suomalaista perinnettä. Sanotaan, että evankelis-luterilainen kirkko on kansankirkko.

Suomessa ei ole valtionkirkkoa. Valtio ja kirkko päättävät kumpikin omista asioistaan. Kirkko ja valtio tekevät kuitenkin yhteistyötä, koska niin moni suomalainen kuuluu kirkkoon.

Kirkko hoitaa monia kaikille tärkeitä tehtäviä, kuten pitää huolta hautausmaista ja kirkkorakennuksista. Kirkko hoitaa myös väestökirjanpitoa eli pitää rekisteriä, jossa on tiedot ihmisten syntymästä, kuolemasta ja naimisiinmenosta.

Kirkko ja raha

Kirkko tarvitsee rahaa, jotta se voi tehdä kaikki sen tehtävät ja auttaa ihmisiä. Siksi kirkon jäsenet maksavat kirkollisveroa.

Lisäksi kirkon jäsenet voivat antaa rahaa kirkossa kolehtiin tai esimerkiksi Yhteisvastuukeräykseen (yhteisvastuu.fi). Keräyksillä saadaan rahaa, jolla autetaan köyhiä Suomessa tai muissa maailman maissa.

Kirkon hallinto

Siitä, mitä kirkossa tehdään, päättävät kirkon työntekijät sekä tavalliset kirkon jäsenet, jotka on valittu erilaisiin tehtäviin seurakunnassa.

Joka neljäs vuosi pidetään seurakuntavaalit, joissa jokainen kirkon jäsen saa äänestää. Seuraavat seurakuntavaalit pidetään syksyllä 2018.

Kirkon yhteisistä asioista päättää kirkolliskokous. Siihen kuuluu pappeja ja seurakuntien jäseniä.

Seurakuntien selkokielisiä verkkosivustoja:

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän selkokieliset verkkosivut