Kirkon selkokieliset sivut > Suomen ev.lut. kirkon selkokielisen verkkosivuston saavutettavuusseloste

Suomen ev.lut. kirkon selkokielisen verkkosivuston saavutettavuusseloste

Suomen ev.lut. kirkko pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Suomen ev.lut.kirkon selkokielistä verkkosivustoa (https://selko.evl.fi) ja on laadittu 20.9.2019. 

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi 

Pyrimme varmistamaan saavutettavuuden mm. seuraavilla toimenpiteillä: 

  • Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme. 
  • Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme. 
  • Saavutettavuus on integroitu hankintakäytäntöihimme. 
  • Organisaatiollamme on selkeät saavutettavuustavoitteet ja -vastuutasot. 

Verkkosivuston saavutettavuuden tila 

Sivusto pyrkii saavuttamaan WCAG 2.1 AA-tason 31.1.2020 mennessä. Sivusto ei vielä noudata kaikilta osin saavutettavuusstandardia. 

Digipalvelun ei-saavutettavat ominaisuudet  

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Verkkosivustolla on parannettavaa mm. seuraavissa asioissa: 

  • Videoista voi puuttua tekstityksiä. 
  • Kuvien tekstivastineita (alt-teksti) saattaa puuttua. 
  • Otsikoinnin rakenteissa saattaa olla puutteita. 
  • Kaikki asiakirjat (pdf) eivät vielä ole saavutettavia. 
  • Sivustomme pyrkii täyttämään selkeän kielen tunnusmerkit. Tämä ei kaikkialla sivustolla välttämättä vielä toteudu. 

Arviointimenetelmät 

Sivuston saavutettavuutta on arvioitu seuraavilla menetelmillä: 

  • Olemme arvioineet sivuston sisäisesti. 
  • Olemme käyttäneet kolmannen osapuolen saavutettavuuden tarkistustyökalua. 

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? 

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä saavutettavuuspalautelomakkeella

Vastaamme palautteisiin viimeistään kahden viikon kuluessa. 

Valvontaviranomainen (viralliset reklamaatiot) 

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.  Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. 

Valvontaviranomaisen (Etelä-Suomen aluehallintovirasto) yhteystiedot: 
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus(at)avi.fi  
Puhelinnumero vaihde: 0295 016 000