Kirkon selkokieliset sivut > Raamattu

Raamattu

ristiRaamattu on kristittyjen pyhä kirja. Jumala on ilmoittanut tahtonsa ihmisille Raamatun välityksellä. Raamattu on kirkon kirja, jota luetaan aina jumalanpalveluksessa. Jokaiselle vuoden pyhäpäivälle on valittu Raamatusta sopivia tekstejä.

Myös kirkon pyhät toimitukset, kaste ja ehtoollinen, perustuvat Raamatussa kuvattuun Jeesuksen toimintaan.

Raamattu on kokoelma eri ihmisten kirjoittamia tekstejä. Raamattuun ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä ovat nähneet, kuulleet ja uskoneet.

Raamatussa on kaksi osaa: Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti. Vanha testamentti kertoo Jumalan toiminnasta ennen Jeesuksen syntymää. Uusi testamentti kertoo Jeesuksen elämästä ja ensimmäisten kristittyjen seurakuntien toiminnasta.

Raamatun tekstit on alun perin kirjoitettu kreikan ja heprean kielellä. On tärkeää, että jokainen voi lukea Raamattua omalla kielellään. Raamattu onkin käännetty useammalle kielelle kuin mikään muu kirja maailmassa.

Koko Raamattu on luettavissa evl.fi-sivuilla.

Jumalanpalvelus ja kirkkovuosi -osiossa on Raamatun tekstejä selkosuomeksi.

Lasten Keskus on tehnyt selkokielisen Raamatun. Sen voi tilata verkkokaupasta.

Raamattu selkeällä englannin kielellä / Bible in Simple English:

Raamattu selkeällä ruotsin kielellä / Bibeln på lättläst svenska

Palaute
Top