Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Usko ja elämä > Isä meidän -rukous

Isä meidän -rukous

isa_kadet_1Jumala tahtoo, että rukoilemme.
Siksi Jeesus opetti meille Isä meidän -rukouksen.

Siihen on koottu tärkeät asiat, joita saamme Jumalalta rukoilla. Samalla pyydämme, että osaisimme elää niin kuin Jumala tahtoo.

Isä meidän, joka olet taivaissa.

Jumala on taivaallinen Isämme. Hän tietää mitä tarvitsemme ja haluaa tehdä meille hyvää.

Voimme rohkeasti puhua Jumalalle ja luottaa siihen, että hän kuulee rukouksemme.

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Jumala on suuri ja pyhä. Hän on luonut kaiken ja hänellä on kaikki valta. Silti saamme lähestyä pyhää Jumalaa.

Jumala tahtoo, että kunnioitamme häntä ja kiitämme kaikesta hyvästä, mitä hän on tehnyt. Tällä tavalla pyhitämme Jumalan nimen.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Jumalan valtakunta tarkoittaa sitä, että Jumala on kaikkialla ja saamme elää Jumalan kanssa. Kun uskomme Jeesukseen, kuulumme Jumalan valtakuntaan.

Maailmassa on paljon pahaa. Jumala on kuitenkin rakkaus. Siksi rukoilemme, että Jumalan valtakunta näkyisi elämässämme. Silloin luotamme Jumalaan ja kerromme Jumalasta toisille ihmisille.

Taivaassa näemme Jumalan valtakunnan täydellisesti.

Tapahtukoon sinun tahtosi
myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Jumalan tahto on, että me uskomme Jeesukseen ja rakastamme lähimmäistämme. Siihen me pyydämme voimaa Jumalalta.

Rukoilemme, että Jumalan tahto toteutuisi meidän elämässämme. Aina emme ymmärrä kaikkien asioiden ja tapahtumien tarkoitusta. Silti saamme luottaa Jumalan rakkauteen ja hänen hyvään tahtoonsa.

Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.

Kaikki hyvä tulee Jumalalta. Hän haluaa pitää huolta kaikista ihmisistä.

Jokapäiväinen leipä tarkoittaa kaikkea mitä tarvitsemme, esimerkiksi ruokaa, vaatteita, kotia, terveyttä ja ystäviä.

Saamme kiittää kaikesta, mitä meillä on. Samalla meidän tulee auttaa heitä, joilla ei ole jokapäiväistä leipää.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Jumala antaa kaikki pahat tekomme anteeksi, koska Jeesus kuoli ristillä. Saamme kiittää siitä Jumalaa.

Jumala tahtoo, että mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat tehneet meille pahaa.

Äläkä saata meitä kiusaukseen,

Unohdamme helposti Jumalan. Olemme usein itsekkäitä ja teemme pahaa toisille ihmisille.

Kiusaus on halua tehdä näitä Jumalan tahdon vastaisia asioita. Jumala ei aina poista kiusauksia, mutta hän antaa meille voimaa kestää ne.

Siksi rukoilemme, että Jumala antaa meille uskoa ja rakkautta.

vaan päästä meidät pahasta.

Elämässä on pahoja ja ikäviä asioita. Itsekin aiheutamme tuskaa toisille ihmisille ja Jumalalle.

Vain Jumala voi vapauttaa meidät pahan vallasta. Saamme luottaa siihen, että kerran taivaassa kaikki paha on poissa.

Sillä sinun on valtakunta ja voima
ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Jumala on tehnyt koko maailman. Hän on kaikkein voimakkain ja mahtavin. Siksi saamme rukouksessa turvata häneen.

Saamme luottaa Jumalaan silloinkin, kun emme itse jaksa tai osaa rukoilla.

Aamen tarkoittaa: ”Kyllä, näin tapahtuu varmasti.”

Jumala tietää, mitä me tarvitsemme.

Muita selkokielisiä rukouksia

Paimion seurakunnan verkkosivuilla on selkokielisiä rukouksia.

Evästeasetukset
Top