Kirkon selkokieliset sivut > Usko ja elämä > Uskontunnustus

Uskontunnustus

kolme_persoonaa_kadet_1Meillä on yksi Jumala.
Jumala on samalla kertaa
Isä, Poika ja Pyhä Henki, siksi
häntä kutsutaan kolmiyhteiseksi Jumalaksi.

Uskontunnustus kertoo Jumalan hyvistä teoista:

  • Jumala on luonut maailman.
  • Jeesus on vapauttanut meidät pahan vallasta.
  • Pyhä Henki antaa meille uskon.

Usko on Jumalan hyvien tekojen vastaanottamista. Usko on Jumalaan turvaamista ja luottamista.

Alla uskontunnustus on jaettu pieniin osiin, joita seuraa selitys.

Minä uskon Jumalaan,

Jumalaa ei voi ymmärtää järjellä. Jumala on suuri salaisuus. Hän on kertonut itsestään tärkeimmät asiat, että voimme uskoa häneen.

Jumala on samalla kertaa Isä eli Luoja, Poika eli Vapahtaja Jeesus ja Pyhä Henki eli Pyhittäjä.

Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan

Jumala on jokaisen ihmisen taivaallinen Isä. Jumala on luonut kaiken. Hän on antanut meille elämän. Koti ja perhe, ruoka ja juoma, terveys ja lepo ovat Jumalan lahjoja.

Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Hän pitää kaikesta huolta. Silti elämässä voi olla hätää ja kärsimystä. Vaikeuksienkin keskellä voimme turvata Jumalaan.

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,

Jeesus on Kristus. Hän on yhtä aikaa Jumala ja ihminen.

Jeesus on Jumalan Poika, joka syntyi ihmiseksi, eli ihmisenä ja kuoli.

Meidän Herraamme,

Jokainen ihminen on syntinen. Synti on sitä, että emme usko ja luota Jumalaan. Synti on myös ajatuksia, sanoja ja tekoja, jotka ovat pahoja ja itsekkäitä. Synti erottaa meidät Jumalasta.

Kukaan ei pysty vapautumaan synnistä omin voimin. Sen tähden Jeesus Kristus auttaa meitä. Hän on Vapahtaja, joka vapauttaa meidät synnin vallasta. Hän voitti kuoleman ja Saatanan.

Sen vuoksi Jeesus on meidän Herramme.

joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi Neitsyt Mariasta,

Maria synnytti Jeesuksen. Mariasta tuli Jumalan äiti.

Ihmisen järki ei ymmärrä, miten Jumala tuli ihmiseksi. Se on ihme. Jumalan Pyhä Henki sai sen aikaan.

kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,

Juudean maan hallitsija Pontius Pilatus tuomitsi Jeesuksen kuolemaan. Jeesusta lyötiin ja pilkattiin. Kaikki jättivät hänet yksin.

Jeesus naulattiin puiseen ristiin, ja hän kuoli. Jeesus kuoli ristillä meidän pahojen tekojemme tähden. Hän vapautti meidät synnin vallasta.

Kuoleman jälkeen Jeesuksen läheiset hautasivat hänet. Jeesus meni kuolleiden maailmaan eli tuonelaan. Myös tuonelassa hän on kaiken Herra.

nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

Jeesus nousi kuolleista pääsiäisenä. Hän elää!

Jeesus on nyt taivaassa, siksi emme näe häntä. Jeesus rukoilee puolestamme. Hän on luvannut olla kanssamme aina.

Kerran Jeesus tulee takaisin maailmaan ja hän tuomitsee kaikki ihmiset oikeudenmukaisesti. Silloinkin saamme luottaa Jumalan anteeksiantoon ja rakkauteen eli armoon.

ja Pyhään Henkeen,

Helluntaina Jumala antoi Jeesuksen ystäville Pyhän Hengen.

Pyhä Henki lahjoittaa meille uskon Jeesukseen. Hän auttaa rakastamaan Jumalaa ja toisiamme. Pyhä Henki auttaa luottamaan Jumalan lupauksiin, joita Jumala on antanut Raamatussa.

Pyhää Henkeä kutsutaan Pyhittäjäksi. Hän tekee meistä pyhiä. Pyhä ihminen uskoo ja luottaa Jumalaan.

pyhän yhteisen seurakunnan,

Pyhä Henki kutsuu meidät seurakuntaan. Seurakunta on niiden ihmisten joukko, jotka uskovat Jumalaan.

Meidän tehtävämme on luottaa Jumalaan, rakastaa muita ihmisiä ja kertoa Jumalan teoista kaikille ihmisille.

Tärkeitä asioita seurakunnassa ovat kaste, ehtoollinen ja Raamattu. Kasteessa tulemme seurakunnan jäseniksi. Ehtoollinen on seurakunnan yhteinen ateria. Raamattu on seurakunnan pyhä kirja.

pyhäin yhteyden,

Jeesukseen uskovia ihmisiä eli kristittyjä elää eri puolilla maailmaa.

Meillä voi olla erilaisia tapoja, ajatuksia ja mielipiteitä. Kuitenkin usko yhdistää kaikki kristityt, sillä usko on lahja Pyhältä Hengeltä.

syntien anteeksiantamisen,

Jumala tuntee meidät. Hän tietää, millaisia olemme. Teemme väärin ja unohdamme helposti Jumalan. Emme tahdo emmekä osaa tehdä hyvää toiselle ihmiselle.

Saamme kuitenkin turvallisin mielin pyytää Jumalalta anteeksi. Hän lahjoittaa meille runsaasti rakkauttaan, ja antaa meille Jeesuksen tähden anteeksi.

Kun Jumala antaa meille anteeksi, hän vahvistaa uskoamme ja auttaa meitä rakastamaan lähimmäisiämme.

ruumiin ylösnousemisen

Kun kuolemme, ruumiimme laitetaan hautaan. Jeesuskin kuoli ja haudattiin, mutta hän nousi kuolleista ja voitti kuoleman.

Siksi elämämme ei pääty kuolemaan, vaan Jumala antaa Jeesukseen uskoville uuden elämän taivaassa.

Taivaassa saamme myös uuden, erilaisen ruumiin.

ja iankaikkisen elämän.

Kristittyinä saamme jo nyt elää Jumalan yhteydessä.

Taivaassa saamme nähdä Jumalan. Elämä taivaassa ei lopu koskaan. Siellä ei ole enää itkua, kipua eikä kärsimystä, vaan kaikki asiat ovat hyvin.

Saamme iloita Jumalan rakkaudesta.

Palaute
Top