Kirkon selkokieliset sivut > Tietoa kirkosta > Kirkon työntekijät

Kirkon työntekijät

Kirkko on monen ihmisen työpaikka. Kirkossa on paljon erilaisia tehtäviä. Seurakunnasta voi saada myös työharjoittelupaikan.

pappiPappi

Papin työtä on opettaa ihmisille Jumalasta. Pappi johtaa kirkossa jumalanpalvelusta, johon seurakunta osallistuu. Pappi kastaa niitä, jotka liittyvät kirkkoon, vihkii pariskuntia avioliittoon ja siunaa kuolleita. Papille voi puhua vaikeista asioista, eikä pappi kerro sinun asioistasi muille.

Kirkkoherraksi sanotaan pappia, joka on seurakunnan johtaja.


 

ehtoollinenDiakoniatyöntekijä

Diakonia tarkoittaa auttamista. Diakoni ja diakonissa ovat työntekijöitä, jotka auttavat muita.

He järjestävät tapahtumia, kuten retkiä ja kerhoja, joissa voi tavata muita ihmisiä. He auttavat myös hoitamaan esimerkiksi raha-asioita.


 

kanttoriKanttori

Kanttori on kirkon musiikkityöntekijä. Kirkossa musiikki on tärkeää.

Kun kirkossa lauletaan yhdessä, kanttori soittaa urkuja tai muita soittimia. Kanttori voi johtaa seurakunnan kuoroa ja lauluryhmiä.


suntio

Suntio

Suntio huolehtii siitä, että kirkko on valmis jumalanpalvelukseen. Suntio sytyttää kynttilät ja ripustaa virsien numerot tauluun.

Suntio myös auttaa, jos kirkkoon tulija tarvitsee apua. Suntio on kirkon vahtimestari.


pyhakoulu

Lapsi- ja nuorisotyöntekijät

Kirkko tekee paljon työtä lasten ja nuorten kanssa. Sitä tekevät lastenohjaajat, lapsityönohjaajat ja nuorisotyönohjaajat.


Muut tehtävät seurakunnassa

Kirkossa on töissä paljon muitakin ihmisiä, kuten siivoojia, keittäjiä ja puutarhureita sekä toimistotyöntekijöitä.

Palaute
Top