Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Perhejuhlat > Konfirmaatio

Konfirmaatio

konfirmaatio siunausRippikoulussa opitaan kristinuskon perusasioita. Nuori käy rippikoulun sinä vuonna, kun hän täyttää 15 vuotta. Rippikouluun voivat hakeutua myös ne, jotka eivät ole seurakunnan jäseniä. Jotkut nuoret liittyvät kirkkoon rippikoulun jälkeen. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulun jälkeen on konfirmaatiomessu kirkossa. Konfirmaatiossa konfirmoitava tunnustaa uskonsa, hänet siunataan ja hänen puolestaan rukoillaan.

Konfirmaation antamat oikeudet

Rippikoulu ja konfirmaatio antavat tiettyjä oikeuksia. Konfirmaation jälkeen saa osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Konfirmaatio antaa myös oikeuden päästä kummiksi.

Konfirmaation kulku

Konfirmoitava pukeutuu valkoiseen albaan. Konfirmoitavat menevät kulkueena kirkkoon. He menevät istumaan kirkon etuosaan.

Pappi pyytää konfirmoitavat alttarin ääreen. He lausuvat uskontunnustuksen yhdessä seurakunnan kanssa. Sen jälkeen pappi kysyy, tahtovatko konfirmoitavat osoittaa uskon elämässään. He vastaavat: ”Tahdon.”

Konfirmoitavat polvistuvat alttarin ääreen siunaamista varten. Papin kanssa siunaamassa voivat olla kummit. He panevat kätensä siunattavan pään päälle. Pappi sanoo: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi.”

Konfirmaatioon kuuluu ehtoollisen vietto.

Konfirmaatiomessun selkomukautus

Konfirmaatiomessun kuvasarja

Evästeasetukset
Top