Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Perhejuhlat > Kaste

Kaste

kastekynttiläKaste on kirkon pyhä toimitus, sakramentti. Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn. Kasteessa Jumala ottaa lapsen omakseen. Kaste liittää seurakunnan ja kirkon jäseneksi.

Vanhemmat päättävät, haluavatko he, että heidän lapsensa kastetaan. He pyytävät lapselleen kaksi kummia. Kirkkoherran suostumuksella yksikin kummi riittää.

Kasteen voi saada myös aikuisena. Sitä ennen kastettava saa kristinuskon opetusta.

Kaste voi tapahtua kirkossa tai kotona. Kasteessa kastettava siunataan ristinmerkillä, luetaan Raamattua, kastekäsky ja uskontunnustus.

Kaste tapahtuu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pappi ja kummit siunaavat kastettavan. Seurakunta rukoilee kastetun puolesta.

Kummit

Kastettavalla tulee yleensä olla vähintään kaksi kummia. Kirkkoherran suostumuksella yksikin kummi riittää. Kummien pitää olla luterilaisen kirkon jäseniä, jotka ovat käyneet rippikoulun ja konfirmoitu. Kummit ovat kastetilaisuudessa todistajina. Kummien tehtävä on tukea kastetun elämää kristittynä.

Lapsen kasteen selkomukautus

Nuoren tai aikuisen kasteen selkomukautus

Kaste kuvasarja

Evästeasetukset
Top