Kirkon selkokieliset sivut > Perhejuhlat > Avioliittoon vihkiminen

Avioliittoon vihkiminen

haapariKun pari vihitään avioliittoon, aviopuolisot sitoutuvat julkisesti toisiinsa. Kirkollisessa vihkimisessä avioliitolle pyydetään Jumalan siunausta. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista, jos puolisot kuuluvat kirkkoon ja he ovat käyneet rippikoulun. Vihkitilaisuudessa tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa.

Maistraatissa toimitetaan ns. siviilivihkiminen. Tämä avioliitto voidaan siunata kirkossa.

Vihkitoimituksen kulku

Avioliittoon vihkiminen on kirkon pyhä toimitus. Vihkitoimitukseen kuuluu Raamatun lukua, vihkipuhe, rukouksia ja virsi. Siihen voi kuulua myös musiikkiesityksiä.

Pappi kysyy puolisoilta, haluavatko he solmia keskenään avioliiton. Sulhanen ja morsian vastaavat: ”Tahdon.” Sormusrukouksessa rukoillaan avioliiton puolesta. Sormuksen antamisen jälkeen pappi julistaa morsiamen ja sulhasen aviopuolisoiksi. Sen jälkeen pappi siunaa parin.

Avioliittoon vihkimisen selkomukautus

Palaute
Top