Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Pääsiäisaika

Pääsiäisaika

Pääsiäinen

nousi ylös kuolleistaPääsiäisenä Jeesus nousi kuolleista. Pääsiäisen väri on valkoinen.

Pääsiäisyö | Pääsiäispäivä | 2. Pääsiäispäivä

Pääsiäisviikko

Ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi oppilailleen ja ystävilleen. He uskoivat, että Jeesus oli noussut kuolleista.

Pääsiäisen jälkeinen tiistai | Pääsiäisen jälkeinen keskiviikko |
Pääsiäisen jälkeinen torstai | Pääsiäisen jälkeinen perjantai |
Pääsiäisen jälkeinen lauantai

1. sunnuntai pääsiäisestä | 2. sunnuntai pääsiäisestä |
3. sunnuntai pääsiäisestä | 4. sunnuntai pääsiäisestä |
Rukoussunnuntai (5. sunnuntai pääsiäisestä)
Helatorstai | 6. sunnuntai pääsiäisestä

Pääsiäisyö

Evankeliumi Mark. 16: 1-8

Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja
Salome olivat Jeesuksen ystäviä.

Sapatin jälkeen naiset lähtivät
aikaisin aamulla Jeesuksen haudalle.
He aikoivat voidella Jeesuksen ruumiin
hyvän tuoksuisella öljyllä.

Matkalla he puhuivat toisilleen:
”Kuinka saamme suuren kiven
pois hautaluolan ovelta?”

Kun naiset tulivat haudalle,
he hämmästyivät.
Kivi haudan suulta oli poissa.

Naiset menivät sisälle hautaluolaan.
Siellä istui enkeli.
Naiset säikähtivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö.
Te etsitte Jeesusta,
joka ristiinnaulittiin.
Tuossa on paikka, johon
hänen ruumiinsa pantiin.
Hän ei ole enää täällä.
Hän on noussut kuolleista.”

Enkeli kehotti naisia:
”Menkää kertomaan
Jeesuksen oppilaille, että
Jeesus elää.”

Naiset olivat järkyttyneitä.
He eivät uskaltaneet kertoa kenellekään,
mitä haudalla oli tapahtunut.

Pääsiäispäivä

Evankeliumi      Luuk. 24: 1-12

Magdalan Maria, Johanna ja
Jaakobin äiti Maria
olivat Jeesuksen ystäviä.

Sapatin jälkeen naiset lähtivät
aikaisin aamulla Jeesuksen haudalle.
Heillä oli mukana tuoksuvaa öljyä
sitä varten, että
he voivat voidella Jeesuksen ruumiin.

Kun he tulivat haudalle,
he huomasivat, että
kivi oli vieritetty pois hautaluolan suulta.

Kun naiset menivät sisälle hautaan,
he hämmästyivät.
Jeesuksen ruumis ei ollut enää siellä!

Yhtäkkiä naisten edessä oli kaksi enkeliä,
joilla oli kirkkaat vaatteet.
Naiset pelästyivät.

Enkelit sanoivat:
”Miksi te etsitte elävää
kuolleiden joukosta?
Jeesus ei ole täällä.
Hän on noussut kuolleista.”

”Muistatteko, mitä Jeesus sanoi:
’Minut otetaan kiinni ja
ristiinnaulitaan.
Kolmantena päivänä
minä nousen kuolleista’”,
sanoivat enkelit.

Silloin naiset muistivat,
mitä Jeesus oli puhunut.

Naiset lähtivät haudalta.
He kertoivat Jeesuksen oppilaille ja
kaikille muille,
mitä oli tapahtunut.
Mutta nämä eivät uskoneet
naisten puhetta.

Pietari meni haudalle katsomaan
mitä oli tapahtunut.
Hän kurkisti hautaan ja
näki siellä vain liinat, joihin
Jeesuksen ruumis oli kääritty.

2. pääsiäispäivä

Evankeliumi Luuk. 24: 13-35

Sapatin jälkeisenä päivänä
kaksi Jeesuksen ystävistä
oli menossa Emmaus-nimiseen kylään.
Sinne oli Jerusalemista
kahden tunnin kävelymatka.

Matkalla miehet keskustelivat kaikesta,
mitä oli tapahtunut.

Ylösnoussut Jeesus liittyi
heidän seuraansa, mutta
he eivät tunteneet häntä.

Jeesus kysyi:
”Mistä te puhutte?”
Miehet pysähtyivät surullisina.
Toinen heistä, Kleopas, sanoi:
”Etkö sinä tiedä, mitä
Jerusalemissa on tapahtunut?”

”Mitä tarkoitatte?”
Jeesus kysyi.
Miehet vastasivat:
”Sitä, mitä tapahtui Jeesukselle,
joka oli Jumalan lähettämä mies.
Juutalaiset johtajat tuomitsivat
hänet kuolemaan ja
hänet ristiinnaulittiin.”

Miehet jatkoivat:
”Tänään on kolmas päivä siitä, kun
kaikki tämä tapahtui.
Tänä aamuna muutamat
naiset menivät haudalle.
He eivät löytäneet Jeesuksen ruumista.
He näkivät enkeleitä,
jotka sanoivat, että
Jeesus elää.”

”Muutamat Jeesuksen oppilaista
kävivät myös haudalla.
He totesivat, että asia oli niin kuin
naiset olivat sanoneet.
Jeesusta he eivät nähneet,”
miehet sanoivat.

Silloin Jeesus sanoi:
”Voi teitä!
Ettekö te ymmärrä
profeettojen ennustuksia?”

Sitten Jeesus selitti heille, mitä
profeetat olivat kirjoittaneet Messiaasta.

Miehet ja Jeesus tulivat kylään.
Jeesus aikoi jatkaa matkaa.
Mutta miehet pyysivät:
”Jää meidän luoksemme.
Ilta alkaa hämärtää.”
He menivät yhdessä sisälle.

Aterialla Jeesus otti leivän,
kiitti Jumalaa,
mursi leivän ja
antoi sen heille.
Silloin he tunnistivat Jeesuksen.
Samassa Jeesus hävisi näkyvistä.

Miehet sanoivat toisilleen:
”Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun
hän selitti meille kirjoituksia.”

Miehet palasivat heti takaisin Jerusalemiin.
Jeesuksen oppilaat ja ystävät olivat koolla.
Nämä sanoivat miehille:
”Jeesus on todella noussut kuolleista!
Hän on ilmestynyt Pietarille.”

Miehet kertoivat puolestaan, mitä
matkalla Emmaukseen oli tapahtunut ja
kuinka he tunnistivat Jeesuksen, kun
hän mursi leivän.

Pääsiäisen jälkeinen tiistai

Evankeliumi Luuk. 24: 36-49

Jeesuksen oppilaat olivat yhdessä koolla.
Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”

Oppilaat pelästyivät, sillä
he luulivat näkevänsä aaveen.
”Miksi olette kauhuissanne?
Minä tässä olen.
Koskettakaa käsiäni ja jalkojani.
Ei aaveella ole lihaa ja luita”,
Jeesus sanoi.
Oppilaat olivat ihmeissään.
He eivät tienneet,
mitä uskoa.

Silloin Jeesus kysyi:
”Onko teillä mitään syötävää?”
Oppilaat antoivat hänelle
palan paistettua kalaa.
He näkivät, kuinka
hän otti sen käteensä ja söi.

Jeesus sanoi:
”Nyt on toteutunut se, mistä
Mooseksen kirjoissa,
profeettojen kirjoissa ja
psalmeissa on kirjoitettu minusta:
Kristus kuolee ja
kolmantena päivänä
nousee kuolleista.

Te olette tämän todistajat.
Teidän tehtävä on julistaa
syntien anteeksi antamista
kaikille ihmisille.”

”Minä lähetän teille
Pyhän Hengen, jonka
Isä Jumala on luvannut voimaksenne.
Siihen saakka pysykää Jerusalemissa”,
Jeesus sanoi.

Pääsiäisen jälkeinen keskiviikko

Evankeliumi Joh. 21: 1-14

Jeesus ilmestyi oppilailleen
Genesaretin järvellä.

Joukko oppilaita lähti yöllä kalastamaan.
Mutta he eivät saaneet yhtään kalaa.

Kun he palasivat aamulla rantaan,
Jeesus seisoi siellä.
Oppilaat eivät tunnistaneet häntä.

Jeesus huusi heille:
”Kuulkaa, miehet!
Onko teillä mitään syötävää?”
”Ei ole”,
he vastasivat.

Jeesus sanoi:
”Heittäkää verkko veneen
oikealle puolelle, niin
saatte kalaa.”

He heittivät verkon.
Kaloja tuli niin paljon, että
he eivät jaksaneet
vetää verkkoa veneeseen.

Silloin Johannes sanoi Pietarille:
”Se on Herra!”
Pietari hyppäsi veteen ja
kahlasi rantaan.

Muut tulivat perässä veneellä ja
vetivät kaloja täynnä olevaa verkkoa.

Rannalla he näkivät, että
siellä oli nuotiolla
paistumassa kalaa ja leipää.
Jeesus sanoi:
”Tuokaa tänne niitä kaloja,
joita saitte.”

Oppilaat vetivät verkon maihin.
Vaikka verkko oli täynnä isoja kaloja,
se ei revennyt.
Kaloja oli yhteensä sataviisikymmentäkolme.

Sitten Jeesus sanoi:
”Tulkaa syömään.”
Hän otti leivän ja antoi sen oppilaille.
Samoin hän antoi heille kalaa.

Kukaan oppilaista ei uskaltanut
kysyä Jeesukselta:
”Kuka sinä olet?”
Sillä kaikki tiesivät, että
mies on Jeesus.

Pääsiäisen jälkeinen torstai

Evankeliumi Mark. 16: 9-16

Kun Jeesus oli noussut kuolleista,
hän ilmestyi ensin Magdalan Marialle.
Maria kertoi tästä
Jeesuksen ystäville.
Mutta he eivät uskoneet häntä.

Sitten Jeesus ilmestyi
kahdelle ystävälleen.
He kertoivat Jeesuksen ylösnousemuksesta
muulle joukolle, mutta
muut eivät uskoneet heitä.

Viimein Jeesus ilmestyi
yhdelletoista oppilaalle, kun
he olivat aterialla.
Jeesus moitti heitä, kun
he eivät uskoneet Mariaa ja muita,
jotka olivat nähneet hänet
kuolleista nousseena.

Sitten Jeesus sanoi oppilaille:
”Menkää kaikkialle maailmaan ja
julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
Joka uskoo evankeliumin ja
saa kasteen,
hän pelastuu.
Joka ei usko,
hänet tuomitaan kadotukseen.”

Pääsiäisen jälkeinen perjantai

Evankeliumi Matt. 28: 8-15

Magdalan Maria ja se toinen Maria
menivät Jeesuksen haudalle.
Kun naiset lähtivät pois sieltä,
he olivat peloissaan, mutta
myös iloisia.

Matkalla Jeesus tuli naisia vastaan.
He menivät hänen luokseen ja
halasivat häntä.

Jeesus sanoi heille:
”Älkää pelätkö!
Menkää sanomaan minun oppilailleni, että
heidän pitää lähteä Galileaan.
Siellä he näkevät minut.”

Samaan aikaan sotilaat, jotka
olivat Jeesuksen hautaa vartioimassa,
menivät juutalaisten johtajien luo.
He kertoivat, mitä
Jeesuksen haudalla oli tapahtunut.

Juutalaiset johtajat päättivät
antaa sotilaille rahaa.
He sanoivat sotilaille:
”Jos joku kysyy, sanokaa, että
Jeesuksen oppilaat varastivat
Jeesuksen ruumiin.”

Sotilaat ottivat rahat ja
tekivät niin kuin oli sovittu.

Heidän kertomustaan
on levitetty juutalaisten keskuudessa
tähän päivään asti.

Pääsiäisen jälkeinen lauantai

Evankeliumi Matt. 28: 16-20

Jeesuksen oppilaat lähtivät Galileaan.
He nousivat vuorelle, jonne
Jeesus oli käskenyt heidän mennä.

Siellä he näkivät Jeesuksen.
Jeesus sanoi heille:
”Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä.

Menkää ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni:
kastakaa heidät
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja
käskekää heidän noudattaa kaikkea,
mitä olen opettanut teille.

Minä olen teidän kanssanne
joka päivä maailman loppuun asti.”

1. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi Joh. 20: 19-31

Jeesuksen oppilaat olivat koolla.
Ovet olivat lukossa, koska
he pelkäsivät juutalaisia.

Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”
Sen jälkeen Jeesus näytti heille haavansa.

Oppilaat olivat iloisia, kun
he näkivät Jeesuksen.

Jeesus sanoi uudelleen:
”Rauha teille!
Niin kuin Isä lähetti minut maailmaan,
minä lähetän nyt teidät.”

Jeesus puhalsi teitä kohti ja sanoi:
”Ottakaa Pyhä Henki.
Jolle te annatte synnit anteeksi,
hän saa ne anteeksi.
Jolta te kiellätte anteeksiannon,
hän ei saa syntejään anteeksi.”

Tuomas ei ollut silloin paikalla.
Toiset kertoivat hänelle:
”Me näimme Herran.”

Tuomas sanoi:
”En usko.
Jos en näe naulanjälkiä hänen käsissään,
minä en usko.”

Viikon kuluttua oppilaat olivat taas koolla.
Tuomas oli myös paikalla.
Ovet olivat taas lukossa.

Yhtäkkiä Jeesus seisoi
heidän keskellään ja sanoi:
”Rauha teille!”

Sitten Jeesus sanoi Tuomakselle:
”Tässä ovat käteni.
Uskotko nyt?”
Tuomas sanoi:
”Minä uskon, että
sinä olet Herra.”
”Sinä uskot, koska näet.
Onnellisia ovat ne,
jotka uskovat,
vaikka eivät näe.”

Jeesus teki myös muita ihmeitä.
Kaikkea ei ole kerrottu tässä kirjassa.
Tämä on kirjoitettu siksi, että
te uskoisitte, että
Jeesus on Kristus,
Jumalan Poika.
Kun te uskotte tämän,
teillä on elämä.

2. sunnuntai pääsiäisestä

Ps. 23

Herra, sinä olet minun paimeneni.
Minulta ei puutu mitään.
Sinä viet minut vihreille niityille ja
veden äärelle.
Saan levätä siellä.

Sinä ohjaat minua oikeaa tietä.

En pelkää mitään, koska
sinä olet minun kanssani.
Sinä suojelet minua kuin
paimen lampaita.

Sinä annat minulle kaiken,
mitä tarvitsen.

Sinun hyvyytesi ja rakkautesi
ympäröi minut
elämäni jokaisena päivänä.

Sinä olet minun kanssani
elämäni loppuun asti.

Evankeliumi Joh. 10: 11-16

Jeesus vertasi itseään
hyvään paimeneen.

Jeesus sanoi:
”Minä olen hyvä paimen.
Minä tunnen lampaani ja
lampaat tuntevat minut
niin kuin Isä Jumala tuntee minut ja
minä tunnen Isän.

Minä puolustan lampaita, kun
susi uhkaa niitä.

Minulla on muitakin lampaita,
joista minä huolehdin.

Kaikki lampaat tuntevat minun ääneni.
On vain yksi lauma, jolla
on yksi paimen.”

3. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi Joh. 16: 16-23

Jeesus puhui oppilailleen:
”Vähän ajan kuluttua
te ette näe minua.
Sillä minä menen Isäni luo.
Vähän myöhemmin
te näette minut taas.”

Oppilaat kyselivät toisiltaan:
”Mitä Jeesus tarkoittaa?”

Jeesus huomasi, että
oppilaat eivät ymmärtäneet
hänen puhettaan.

Jeesus sanoi:
”Nyt teillä on eron tuska.
Sinä päivänä kun näen teidät uudelleen,
te ette enää kysele mitään.
Silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota
ei kukaan voi teiltä ottaa pois.”

4. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi      Joh. 16: 5-15

Jeesus sanoi oppilailleen:
”Minä menen Isäni luo.
Tiedän, että
teille tulee ikävä minua.

Jos minä en mene pois,
Puolustaja, Pyhä Henki,
ei voi tulla teidän luoksenne.
Kun olen mennyt Isäni luo,
lähetän teille Pyhän Hengen.

Pyhä Henki paljastaa,
mitä on synti,
mitä on vanhurskaus ja
mitä on tuomio.

Rukoussunnuntai
(5. sunnuntai pääsiäisestä)

Evankeliumi      Joh. 16: 23-33

Jeesus sanoi oppilaille:
”Kun pyydätte taivaalliselta Isältä
jotakin minun nimessäni,
hän antaa sen teille.
Pyytäkää, niin saatte, ja
teidän ilonne on täydellinen.

Olen puhunut teille vertauksilla.
Myöhemmin en käytä vertauksia, vaan
kerron avoimesti Isästä.
Silloin te rukoilette Isä Jumalaa suoraan
minun nimessäni.

Isä rakastaa teitä, koska
te rakastatte minua ja
uskotte, että
minä olen tullut Jumalan luota.
Nyt minä jätän maailman ja
menen takaisin Isän luo.”

Oppilaat sanoivat:
”Nyt sinä puhut selvästi.
Me ymmärrämme, että
sinä tiedät kaiken.
Me uskomme, että
sinä olet tullut Jumalan luota.”

”Te uskotte nyt”,
Jeesus sanoi.
”Myöhemmin te joudutte hajalle ja
jätätte minut yksin.
Mutta Isä on minun kanssani.”

Jeesus sanoi:
”Olen puhunut teille tämän, jotta
teillä olisi rauha uskossanne.
Maailmassa teillä on vaikeaa.
Pysykää rohkeina:
minä olen voittanut maailman.”

taivaaseen astuminen helatorstaiHelatorstai

Evankeliumi       Mark. 16: 14-20

Jeesus ilmestyi
yhdelletoista oppilaalle, kun
he olivat aterialla.
Jeesus moitti heitä siitä, että
he eivät uskoneet, että
hän oli noussut kuolleista.

Jeesus sanoi oppilaille:
”Menkää kaikkialle maailmaan ja
julistakaa evankeliumin sanomaa
kaikille ihmisille.
Joka uskoo sen ja
saa kasteen,
hän pelastuu.
Joka ei usko,
hänet tuomitaan kadotukseen.”

Kun Jeesus oli sanonut heille tämän,
hänet otettiin ylös taivaaseen ja
hän Jeesus istuutui
Jumalan oikealle puolelle.

Opetuslapset lähtivät matkaan ja
saarnasivat evankeliumia kaikkialla.
Herra oli heidän kanssaan ja
antoi heille voimaa.

6. sunnuntai pääsiäisestä

Evankeliumi        Joh. 15: 26-16: 4

Jeesus sanoi:
”Minä lähetän teille puolustajan.
Hän on Pyhä Henki.
Hän lähtee Isän luota ja
todistaa minusta.
Myös te olette minun todistajiani.”

”Olen puhunut tämän teille, että
uskonne kestää, kun
te kohtaatte vaikeuksia.
Ne, jotka eivät tunne Isää,
vainoavat teitä.
Muistakaa silloin,
mitä olen sanonut teille.”

Palaute
Top