Evlutkirkko Sites > Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Jumalanpalvelus

Jumalanpalvelus

kirkkoSeurakuntalaiset kokoontuvat kirkkoon jumalanpalvelukseen. Jokaisella pyhäpäivällä on oma aiheensa. Raamatun tekstit, rukoukset ja virret liittyvät päivän aiheeseen.

Jumalanpalvelus alkaa siunauksella: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jumalanpalveluksen johtaa pappi. Musiikkia johtaa kanttori. Seurakuntalaiset voivat laulaa virsiä tai esittää muuta musiikkia. He voivat myös  lukea Raamattua tai rukouksia.

Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista. Jumalanpalvelus päättyy Herran siunaukseen.

Ehtoollinen

viini ja leipaEhtoollinen on toinen luterilaisen kirkon sakramentti eli pyhä toimitus. Jeesus käski meidän viettää ehtoollista. Se on Jeesuksen muistoateria. Ehtoollisella voi kokea yhteyttä Jeesukseen ja toisiin kristittyihin.

Kun pappi antaa leivän, hän sanoo: ”Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu.” Kun pappi antaa viinin, hän sanoo: ”Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu.”

Ehtoolliselle voi osallistua itsenäisesti, jos on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu.

Virret ja musiikki

Jumalanpalveluksessa musiikki on tärkeää. Musiikki on tunteiden kieli. Musiikki voi kertoa siitä, mitä sanoilla on vaikea kuvailla. Virret ovat jumalanpalveluksen lauluja. Ne kertovat Jumalasta, joka rakastaa meitä. Virsillä voi ilmaista iloa tai surua. Ne lohduttavat ja tuovat toivoa, kun elämä tuntuu vaikealta.

Virsiä voi kuunnella, niitä voi viittoa, niiden tahdissa voi liikkua. Virsiä voi voi laulaa ja soittaa. Virsien sanoja voi myös miettiä hiljaa itsekseen.

Messun selkomukautus 

Jumalanpalvelus eli messu kuvasarjana

Evästeasetukset
Top