Kirkon selkokieliset sivut > Kirkkovuosi ja jumalanpalvelus > Jouluaika

Jouluaika

maria jeesusJouluaikaan kuuluvat jouluaatto, joulupäivä ja uudenvuodenpäivä. Jouluna kerrotaan Jeesuksen syntymästä eli Jumalan tulemisesta ihmiseksi. Joulun väri on valkoinen.

Lue lisää joulunajan päivistä:
Jouluaatto | Jouluyö |
Jouluaamu | Joulupäivä |
Tapaninpäivä | Apostoli Johanneksen päivä |
Viattomien lasten päivä | 1. sunnuntai joulusta |
Uudenvuodenaatto | Uudenvuodenpäivä |
2. sunnuntai joulusta

Jouluaatto

Evankeliumi Luuk. 2: 1–14

Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
Heidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Jouluyö

1. lukukappale Jes. 9: 1–6

Ihmiset kulkevat pimeässä.
Äkkiä he näkevät suuren valon.
Synkimmässä pimeydessä loistaa kirkkaus.
Jumala, Sinä annat suuren ilon.
Ihmiset riemuitsevat sinun edessäsi.
He iloitsevat niin kuin
sadonkorjuun aikana iloitaan.
He riemuitsevat niin kuin
metsästäjät riemuitsevat saaliista.
Sinä murskaat taakan, joka painaa heitä.

Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hänellä on valta,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.
Hänen valtansa on suuri.
Hänen valtakunnassaan on aina rauha.

Evankeliumi Luuk. 2: 1–14

Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
Heidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Jouluaamu

1. lukukappale Jes. 9: 1–6

Ihmiset kulkevat pimeässä.
Äkkiä he näkevät suuren valon.
Synkimmässä pimeydessä loistaa kirkkaus.
Jumala, Sinä annat suuren ilon.
Ihmiset riemuitsevat sinun edessäsi.
He iloitsevat niin kuin
sadonkorjuun aikana iloitaan.
He riemuitsevat niin kuin
metsästäjät riemuitsevat saaliista.
Sinä murskaat taakan, joka painaa heitä.

Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hänellä on valta,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.
Hänen valtansa on suuri.
Hänen valtakunnassaan on aina rauha.

Evankeliumi Luuk. 2: 1–20

Rooman keisari Augustus määräsi, että
kaikki ihmiset piti merkitä veroluetteloihin.
Sitä varten jokaisen piti mennä
oman sukunsa kotikaupunkiin.
Joosef kuului Daavidin sukuun, jonka
kotipaikka oli Betlehem.

Joosef ja Maria lähtivät Nasaretista Betlehemiin.
Matka oli pitkä.
Maria oli raskaana ja
hän synnyttäisi pian.

Betlehemissä oli paljon ihmisiä.
Siksi Maria ja Joosef eivät mahtuneet majataloon.
jouluHeidän oli yövyttävä tallissa.
Maria synnytti pojan tallissa.
Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen makaamaan.

Oli yö.
Läheisellä niityllä oli paimenia,
jotka vartioivat lampaita.
Äkkiä paimenten eteen ilmestyi enkeli.
Paimenet pelästyivät.

Enkeli sanoi:
”Älkää pelätkö!
Minulla on teille ilosanoma!
Teille on syntynyt Vapahtaja.
Hän on Jeesus, Kristus.
Tästä te tunnistatte hänet:
Hän makaa kapaloituna seimessä.”

Samassa enkelin ympärillä
oli suuri joukko muita enkeleitä.
Enkelit ylistivät Jumalaa:
”Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä,
joita hän rakastaa.”

Enkelit menivät takaisin taivaaseen.
Paimenet sanoivat toisilleen:
”Nyt Betlehemiin!
Siellä me näemme, mitä on tapahtunut.”

Paimenet lähtivät kiireesti.
He löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen,
joka makasi seimessä.
Paimenet kertoivat,
mitä enkeli oli sanonut.
Kaikki olivat ihmeissään.
Maria painoi tarkasti mieleensä,
mitä oli tapahtunut ja pohti sitä.

Paimenet palasivat takaisin.
He ylistivät Jumalaa siitä,
mitä olivat kuulleet ja nähneet.
Kaikki oli juuri niin kuin enkeli oli sanonut.

Joulupäivä

Evankeliumi Joh. 1: 1–14

Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona, ja
Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Jumala loi kaiken Sanan voimalla.

Todellinen valo,
Jeesus oli tulossa maailmaan.
Hän oli mukana jo silloin, kun
Jumala loi maailman, mutta
maailma ei tuntenut Jeesusta.
Hän tuli maailmaan, mutta
maailma ei ottanut häntä vastaan.
Ne, jotka ottivat Jeesuksen vastaan ja
uskoivat häneen,
tulivat Jumalan lapsiksi.

Jeesus tuli ihmiseksi ja
asui meidän keskellämme.
Me katselimme hänen kirkkauttaan, jonka
Isä antaa ainoalle Pojalle.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Tapaninpäivä (2. joulupäivä)

2. lukukappale Ap. t. 6: 8, 11–15, 7: 51–60

Jeesuksen kuoleman jälkeen
hänen oppilaansa valitsivat seitsemän miestä,
jotka auttoivat köyhiä ja sairaita.
Yksi heistä oli Stefanos.
Hän teki myös suuria ihmeitä.

Stefanoksella oli vastustajia,
jotka eivät pitäneet siitä mitä hän teki.
He kehottivat puhumaan Stefanosta vastaan ja sanomaan:
”Olemme kuulleet,
että Stefanos pilkkaa Jumalaa.”

Stefanoksen vastustajat ottivat hänet kiinni ja
veivät hänet tuomittavaksi.
Vastustajat toivat paikalle vääriä todistajia,
jotka sanoivat:
”Tämä mies vastustaa meidän temppeliämme ja
meidän uskoamme.
Stefanos sanoo, että
Jeesus hajottaa temppelin ja
muuttaa Jumalan lain.”

Stefanos sanoi:
”Te vastustatte Pyhää Henkeä samoin kuin isänne.
He tappoivat profeetat,
jotka kertoivat, että Messias tulee.
Nyt olette te olette murhanneet Messiaan!”

Ihmiset raivostuivat.
Pyhää Henkeä täynnä
Stefanos katsoi ylös ja sanoi:
”Näen taivaat avoinna, ja
Jeesus seisoo Jumalan oikealla puolella!”

Silloin ihmiset ryntäsivät Stefanoksen kimppuun.
He raahasivat hänet ulos kaupungista ja
aikoivat kivittää hänet kuoliaaksi.

Silloin Stefanos rukoili:
”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.”
Hän vaipui polvilleen ja
huusi kovalla äänellä:
»Herra, anna heille anteeksi tämä synti!»
Kun hän oli tämän sanonut,
hän kuoli.

TAI

Evankeliumi Luuk. 12: 8-12

Jeesus sanoi oppilailleen:
” Joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
hänet minä tunnustan Jumalan edessä.
Joka ihmisten edessä kieltää minut,
hänet minä kiellän Jumalan edessä.”

Jeesus jatkoi:
”Joka tekee syntiä minua vastaan,
hän saa anteeksi.
Joka pilkkaa Pyhää Henkeä,
hän ei saa anteeksi.”

Lopuksi Jeesus rauhoitti oppilaitaan:
”Kun juutalaiset vallanpitäjät
kuulustelevat teitä,
älkää huolehtiko mitä puhutte.
Pyhä Henki neuvoo teille,
mitä teidän on sanottava.”

TAI

Evankeliumi Matt. 23: 34-39

Jeesus sanoi juutalaisille opettajille:
”Minä lähetän luoksenne profeettoja ja opettajia.
Te vainoatte heitä ja
ruoskitte ja tapatte heitä.
Te olette syyllisiä viattomien ihmisten kuolemaan.
Te joudutte vastaamaan kaikesta!”

Jeesus jatkoi puhetta:
”Jerusalem, sinä tapat profeetat,
jotka Jumala on lähettänyt.
Olen tahtonut koota teidät niin kuin
kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan.
Mutta te ette ole tulleet.
Teidän temppelinne tuhoutuu.
Te ette näe minua ennen kuin
te sanotte:
’Hoosianna!
Kuningas tulee!
Jumala siunaa häntä!”

Apostoli Johanneksen päivä (3. joulupäivä)

Evankeliumi Joh. 21: 19–24

Jeesus sanoi Pietarille:
»Seuraa minua.»

Pietari katsoi taakseen.
Hänen takanaan
tuli Jeesuksen rakkain oppilas, Johannes.
Pietari kysyi Jeesukselta:
»Entä Johannes?»
Jeesus vastasi:
»Ei ole sinun asiasi.
vaikka minä tahtoisin, että
hän jää tänne minun paluuseeni saakka.
Seuraa sinä minua.»

Tästä sai alkunsa käsitys, että
Johannes ei kuole.
Hän on kirjoittanut tämän, ja
me tiedämme, että
hän on luotettava.

Viattomien lasten päivä (4. joulupäivä)

Evankeliumi Matt. 2: 13–21

Kun tietäjät olivat lähteneet,
Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa.
Enkeli sanoi:
»Nouse, ota mukaasi Jeesus-lapsi ja
hänen äitinsä Maria ja
pakene Egyptiin.
Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata.
Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja
surmata hänet.»

Joosef heräsi unestaan.
Hän otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä.
He lähtivät Egyptiin ja
asuivat siellä kuningas Herodeksen kuolemaan asti.”

Herodes raivostui, kun
hän huomasi, että
tietäjät olivat pettäneet hänet.
Hän käski surmata kaikki kaksivuotiaat ja
sitä nuoremmat pojat Betlehemissä ja sen lähellä.

Näin toteutui profeetta Jeremian ennustus:
”Ramasta kuuluu huuto,
itku ja kova valitus.
Raakel itkee lapsiaan,
koska heitä ei enää ole.”

Kun Herodes oli kuollut,
Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa.
Enkeli sanoi:
»Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja
palaa Israelin maahan.
Ne ovat kuolleet,
jotka halusivat surmata lapsen.»

Joosef heräsi.
Hän otti mukaansa lapsen ja hänen äitinsä.
He palasivat Israelin maahan.

1. sunnuntai joulusta

Evankeliumi Luuk. 2: (22-) 33–40

Juutalaisen lain mukaan
esikoispoika piti pyhittää Jumalalle.
Samalla vanhempien piti uhrata kaksi kyyhkystä.
Sen tähden Maria ja Joosef toivat Jeesus-lapsen
Jerusalemin temppeliin.

Jerusalemissa eli Simeon,
joka odotti Messiasta, Pelastajaa.
Pyhä Henki oli ilmoittanut Simeonille, että
hän näkee Messiaan ennen kuolemaansa.

Henki johdatti Simeonin temppeliin samaan aikaan, kun
Maria ja Joosef tulivat sinne lapsensa kanssa.
Kun Simeon näki Jeesus-lapsen,
hän otti lapsen syliinsä ja
siunasi hänet.

Simeon kiitti Jumalaa siitä, että
hän sai nähdä Jumalan lähettämän Pelastajan:
”Herra, nyt annat palvelijasi rauhassa kuolla.
Olen nähnyt pelastuksen, jonka
olet valmistanut kaikille kansoille.
Valon, joka koittaa pakanoille.
Kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.”

Maria ja Joosef ihmettelivät sitä,
mitä Simeon puhui Jeesuksesta.
Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle:
”Toiset uskovat tähän lapseen, toiset eivät.
Sinäkin saat kärsiä lapsesi tähden.”

Temppelissä oli myös naisprofeetta Hanna.
Hän oli jo hyvin vanha.
Hän oli aina temppelissä rukoilemassa.
Profeetta Hanna ylisti Jumalaa ja
puhui Jeesus-lapsesta kaikille.

Maria ja Joosef palasivat Jeesuksen kanssa Galileaan,
kotikaupunkiinsa Nasaretiin.
Jeesus kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella.
Jumalan armo oli hänen kanssaan.

Uudenvuodenaatto

1. lukukappale Saarn. 3:1-8

Kaikella on määrähetkensä,
oma aikansa joka asialla taivaan alla.

Aika on syntyä ja aika kuolla,
aika istuttaa ja aika repiä maasta,
aika on surmata ja aika parantaa,
aika on purkaa ja aika rakentaa,
aika itkeä ja aika nauraa,
aika on valittaa ja aika tanssia,
aika heitellä kiviä ja aika kerätä ne,
aika on syleillä ja aika olla erossa,
aika etsiä ja aika kadottaa,
aika on säilyttää ja
aika heittää menemään,
aika repäistä rikki ja aika ommella yhteen,
aika olla vaiti ja aika puhua,
aika rakastaa ja aika vihata,
aika on sodalla ja aika rauhalla.

Evankeliumi Luuk. 13: 6–9

Jeesus kertoi vertauksen:
»Eräällä miehellä oli viinitarhassaan viikunapuu.
Hän meni etsimään puusta viikunoita, mutta
hän ei löytänyt yhtään.

Silloin hän sanoi puutarhurille:
’Jo kolmena vuotena olen etsinyt hedelmiä
tästä viikunapuusta, mutta
en ole löytänyt.
Kaada se.
Sehän vain vie voiman maasta.’

Puutarhuri vastasi:
’Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi.
Minä muokkaan ja
lannoitan maan sen ympäriltä.
Toivottavasti se ensi vuonna tekee viikunoita.
Jos ei, käske sitten kaataa se.’»

TAI

Evankeliumi Matt. 16: 1–4

Juutalaiset opettajat tulivat Jeesuksen luo.
He pyysivät Jeesukselta:
”Näytä meille merkki taivaasta!”
Jeesus vastasi heille:
”Illalla te sanotte:
’Huomenna on kaunis ilma, sillä
taivas ruskottaa.’
Aamulla te sanotte:
’Tänään tulee ruma ilma, sillä
taivas on synkän ruskottava.’

Jeesus jatkoi:
”Taivaan merkkejä te osaatte lukea, mutta
ajan merkkejä te ette ymmärrä.
Te vaativat Jumalalta merkkiä, mutta
te saatte vain profeetta Joonan merkin.”

Jeesus lähti pois heidän luotaan.

Uudenvuodenpäivä

Evankeliumi Luuk. 2:21

Kahdeksan päivän kuluttua syntymästä
Jeesus sai nimen.
Enkeli oli kutsunut häntä Jeesukseksi jo ennen syntymää.
Sen tähden Maria ja Joosef antoivat hänelle nimen Jeesus.

TAI

Evankeliumi Joh. 14: 12-14

Jeesus sanoo:
”Joka uskoo minuun,
hän tekee suuria tekoja.
Minä menen Isäni luo.
Mitä te pyydätte häneltä minun nimessäni,
sen minä teen.
Isän kirkkaus tulee ilmi minun teoissani.”

TAI

Evankeliumi Matt. 4: 12-16

Jeesus kuuli, että
Johannes Kastaja oli vangittu.
Jeesus lähti Nasaretista ja
asettui Kapernaumiin.

Näin toteutui profeetan ennustus:
”Kansa, joka asui pimeydessä,
näki suuren valon.
Kirkkaus loisti niille,
jotka asuivat kuoleman varjon maassa.”

2. sunnuntai joulusta

Evankeliumi Luuk. 2: 41–52

Oli juutalaisten pääsiäisjuhlan aika.
Jeesus oli juuri täyttänyt 12 vuotta.
Maria, Joosef ja Jeesus lähtivät
pääsiäisjuhlille Jerusalemiin.

Jerusalemissa Jeesus meni temppeliin.
Hän kuunteli,
mitä juutalaiset opettajat kertoivat Jumalasta.
Jeesus kyseli opettajilta ja
osasi myös vastata heidän kysymyksiinsä.
Kaikki ihmettelivät, kuinka
12-vuotias poika puhui Jumalasta niin viisaasti.

Sitten tuli aika lähteä kotimatkalle.
Maria ja Joosef kulkivat suuressa ihmisjoukossa.

Tuli ilta.
Silloin Maria ja Joosef huomasivat, että
Jeesus ei ollutkaan mukana.
He palasivat takaisin Jerusalemiin.
He etsivät Jeesusta kaikkialta kaupungista
kolmen päivän ajan.

Lopulta he löysivät Jeesuksen temppelistä.
Jeesus keskusteli siellä juutalaisten opettajien kanssa.

Maria sanoi Jeesukselle:
”Isäsi ja minä olimme huolissamme.
Olemme etsineet sinua joka paikasta.”

Jeesus vastasi äidilleen:
”Minun on hyvä olla temppelissä.
Täällä minä olen Taivaallisen Isäni luona.”
Maria ja Joosef eivät ymmärtäneet,
mitä Jeesus tarkoitti.

Jeesus palasi vanhempiensa kanssa kotiin Nasaretiin.
Myöhemmin Maria mietti usein sitä,
mitä Jerusalemissa oli tapahtunut.

Jeesus kasvoi aikuiseksi Nasaretissa.
Hän oli Jumalan ja ihmisten suosiossa.

TAI

Evankeliumi Joh. 10: 22–30

Oli talvi.
Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa.
Jeesus käveli temppelin alueella.
Juutalaiset kysyivät häneltä:
”Kuinka kauan sinä kiusaat meitä?
Jos olet Kristus,
sano se meille suoraan.”

Jeesus vastasi:
”Minä olen jo sanonut sen teille, mutta
te ette usko minua.
Minun tekoni todistavat sen,
kuka minä olen.
Te ette usko, koska
te ette ole minun lampaitani.
Minun lampaani kuulevat minun ääneni.
Minä tunnen lampaani ja
ne seuraavat minua.”

Jeesus jatkoi:
”Isä on antanut heidät minulle eikä
kukaan voi riistää heitä minulta tai
Isäni kädestä.
Minä annan heille iankaikkisen elämän.”

TAI

Evankeliumi Joh. 7: 14–18

Jeesus meni temppeliin ja
hän alkoi opettaa.
Juutalaiset ihmettelivät:
”Kuinka tuo mies voi tuntea pyhät kirjoitukset?”
Jeesus vastasi heille:
”Jumala on lähettänyt minut, ja
minä opetan Jumalan tahtoa.
Joka tahtoo noudattaa Jumalan tahtoa,
hän ymmärtää minun opetukseni.
Joka esittää omia ajatuksiaan,
hän tahtoo kunniaa itselleen.
Joka antaa kunnian Jumalalle,
hän puhuu totta.”

Jouluun liittyvät erityispyhät

Kynttilänpäivä

Evankeliumi Luuk. 2: (22-) 33–40

Juutalaisen lain mukaan
esikoispoika piti pyhittää Jumalalle.
Samalla vanhempien piti uhrata kaksi kyyhkystä.
Sen tähden Maria ja Joosef toivat Jeesus-lapsen
Jerusalemin temppeliin.

Jerusalemissa eli Simeon,
joka odotti Messiasta, Pelastajaa.
Pyhä Henki oli ilmoittanut Simeonille, että
hän näkee Messiaan ennen kuolemaansa.

Henki johdatti Simeonin temppeliin samaan aikaan, kun
Maria ja Joosef tulivat sinne lapsensa kanssa.
Kun Simeon näki Jeesus-lapsen,
hän otti lapsen syliinsä ja
siunasi hänet.

Simeon kiitti Jumalaa siitä, että
hän sai nähdä Jumalan lähettämän Pelastajan:
”Herra, nyt annat palvelijasi rauhassa kuolla.
Olen nähnyt pelastuksen, jonka
olet valmistanut kaikille kansoille.
Valon, joka koittaa pakanoille.
Kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.”

Maria ja Joosef ihmettelivät,
mitä Simeon puhui Jeesuksesta.

Marian ilmestyspäivä

Evankeliumi Luuk. 1: 26–38

Maria oli nuori nainen,
joka asui Nasaretin kaupungissa.
Hän oli kihloissa miehen kanssa,
jonka nimi oli Joosef.
Maria ja Joosef aikoivat mennä naimisiin.

Eräänä päivänä enkeli tuli Maria luo.
Enkeli tervehti Mariaa:
”Herra kanssasi,
Maria, sinä olet saanut armon.”

Maria ihmetteli,
mitä sellainen tervehdys tarkoitti.
Enkeli jatkoi:
”Älä pelkää, Maria.
Jumala on valinnut sinut suureen tehtävään.
Sinä tulet raskaaksi ja
sinä synnytät pojan.
Sinä annat hänelle nimeksi Jeesus.”

Maria kysyi enkeliltä:
”Miten se on mahdollista?”
Enkeli vastasi:
”Pyhä Henki saa sen aikaan.
Sen tähden lapsesi on pyhä.
Sinun poikasi on myös Jumalan Poika.”
Maria sanoi:
”Minä olen Jumalan palvelija.
Tapahtukoon minulle, niin kuin sanot.”

Enkeli sanoi vielä:
”Sinun sukulaisesi Elisabet on myös raskaana, vaikka
hän on jo vanha.
Jumalalle kaikki on mahdollista.”

Sen jälkeen enkeli lähti Marian luota.

Palaute
Top